A choreographical and performative architecture in Body-Buildings’ (2023) intermediality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34629/rcdmt.vol.2.n.1.pp127-149

Keywords:

Intermediality, Dance, Architecture, Film, Body-Buildings

Abstract

Henrique Pina's film Body-Buildings (2023) connects dance, architecture and cinema by presenting six performance pieces authored by six different choreographers taking place in six different architectural works in Portugal. The film is an intermedial opus, richer than the mere recording dance pieces filmed in architectural spaces. Pina's cinematic camera causes a dialogue between the movement of bodies and architecture, invoking other perspectives/views/strata that would be impossible to accomplish in the everyday experience of the architectural space.

Thus, Body-Buildings not only celebrates the direct encounter between the performing arts and architecture, but it also builds and opens the airways to a fertile hybrid space that plunges us into the abyss of new aesthetic and sensory possibilities. The intermediality present in this work is understood not as a tool for experimentation, but rather as a transformative force that seeks to redefine the way space and art are understood and experienced.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Alice Duarte, FBAUL

    Alice Duarte é bailarina, coreógrafa e investigadora, apaixonada pela arte do movimento como forma de expressão, educação e intervenção. Destaca o seu trabalho, como criadora e intérprete, em projetos de Dança Contemporânea e Arte Participativa. Doutoranda em Artes Performativas e da Imagem em Movimento, tem vindo a lecionar com regularidade as disciplinas de Estudos do Movimento e Interpretação, na Escola Superior de Dança, onde se licenciou (2016) e concluiu o Mestrado em Ensino da Dança (2022). É formadora do Plano Nacional das Artes e dirige a MEIO DO MATO – Associação Cultural (Monchique), impulsionando projetos que cruzam arte e educação.

References

Alves, Júlio e Hugo Barata. 2024. FRAME[scapes], Para uma geocinética. S/l: Stolen Books.

Body-buildings. Realizado por Henrique Pina em 2023. Moonway Films. [Filme]

Burrows, Jonathan. 2022. Writing dance. Bruxelas e Oslo: Varamo Press.

Bunga, Carlos, Iwona Blazwick, Nuno Faria, Inês Grosso e Antony Hudek. 2019.

The architecture of life: Environments, sculptures, paintings, drawings and films. Barcelona: Polígrafa.

Catarro, José Carlos Silva. 2015. “A ponte: o caso português”. Dissertação de Mestrado, Faculdade de Arquitetura e Artes da Universidade Lusíada de Lisboa no âmbito do Mestrado em Arquitetura.

Gil, José. 2001. Movimento total: O corpo e a dança. Lisboa: Relógio d’Água.

Godinho, Ana, Bojana Kunst, Vera Mantero, Gil Mendo, Peter Pál Pélbart, Ana Pais, João dos Santos Martins e Daniel Tércio. 2024. Vera Mantero – Matérias. Forças. Imaginário. Lisboa: Orfeu Negro.

Leach, Neil. 1997. Rethinking architecture: A reader in cultural theory. Londres: Routledge.

“Matilda Carlota.” Jonas & Lander. https://jonaslander.com/Matilda-Carlota. Acedido a 17 de março de 2025.

Pallasmaa, Juhani. 2011. The Architecture of Image: Existential Space in Cinema. Halsinki: Rakennustieto Publishing.

----. 2021. Os olhos da pele. A arquitetura e os sentidos. Tradução técnica de Alexandre Salvaterra. Lisboa: Bookman Editora.

Pallasmaa, Juhani e Zambelli, Matteo. 2024. Sementes. Ideias para pensar a Arquitetura. Tradução de Alexandre Salvaterra. S/l: Bookman Editora.

Pina, Henrique. Entrevista efetuada por Alice Duarte em 2024.

Rajewsky, Irina O. 2005. “Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality.” Intermédialités, vol. 6 (outono): 43–64. DOI : https://doi.org/10.7202/1005505ar.

Rebelo, Camilo. 2010. OLIM. Porto: Cityscopio.

Schröter, Jens. 2011. “Discourses and Models of Intermediality.” CLCWeb: Comparative Literature and Culture, vol. 13, no. 3: n.p. DOI: https://doi.org/10.7771/1481-4374.1790.

Published

2025-06-23

How to Cite

A choreographical and performative architecture in Body-Buildings’ (2023) intermediality. (2025). RHINOCERVS: Cinema, Dança, Música, Teatro, 2(1), 127-149. https://doi.org/10.34629/rcdmt.vol.2.n.1.pp127-149