Towards a state of the art of contemporary portuguese cinema: contexts, fictions and essays

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34629/rcdmt.vol.1.n.1.pp45-64

Keywords:

Cinema, Realism, Introspection, Community, Women, Autobiography, Referent

Abstract

This article aims to establish a retrospective on Portuguese Cinema of the beginning of the 21st century, analyzing three films with different thematic and stilystic cinematic visions: “Alice”, “Farpões Baldios” and “A Metamorfose dos Pássaros”. With this analysis, we want to elaborate some conclusions about a possible state of art of the contemporany portuguese cinematography, approaching concepts such as: introspection, believe, imagination, collective character and social referent.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Mónica Baptista, Escola Superior de Teatro e Cinema, Instituto Politécnico de Lisboa

    É Doutorada em Artes pela Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa. Possui o Título de Especialista na Área de Argumento e Narrativas Cinematográficas. 

    Tem trabalhado como argumentista com realizadores como Joaquim Sapinho e Vítor Gonçalves. Escreveu e realizou um dos segmentos da longa-metragem “O que há de novo no amor”. Está neste momento a preparar uma curta metragem apoiada financeiramente pelo ICA.

    É professora de Argumento e Narrativas no Departamento de Cinema, da Escola Superior de Teatro e Cinema (IPL), onde lecciona diversas disciplinas nos três anos da Licenciatura em Cinema, e no Mestrado em Desenvolvimento de Projecto Cinematográfico. Acompanha os projectos de escrita dos alunos, e orienta teses de Mestrado.

    Tem escrito diversos artigos na área do Cinema para revistas científicas. É membro do CIEBA, Centro de Investigação da Faculdade de Belas Artes de Lisboa.

    Nasceu e vive em Lisboa.

References

Baptista-Bastos. 1962. O Filme e o Realismo. Barcelos: Editora Arcádia.

Hume, David. 1984. Investigação sobre o Entendimento Humano. Lisboa: Edições 70.

Marx, Karl, et. al. 1971. Sobre a Emancipação da Mulher. Lisboa: Cadernos Maria da Fonte.

Schrader, Paul. 2018. Transcendental Style in Cinema. California: University of California Press.

Published

2022-07-25

Issue

Section

Articles

How to Cite

Towards a state of the art of contemporary portuguese cinema: contexts, fictions and essays. (2022). RHINOCERVS: Cinema, Dança, Música, Teatro, 1(1), 45-64. https://doi.org/10.34629/rcdmt.vol.1.n.1.pp45-64