Podcast consumption in Portugal. A Digital Portrait
DOI:
https://doi.org/10.34629/cpublica815Keywords:
Podcast, consumption, digital media, profile, PortugalAbstract
This study aimed to map the profile of the Portuguese podcast consumer. To this end, a digital survey was carried out, which allowed 349 valid responses to be obtained. The resulting statistics allow us to outline the following profile of podcast consumption in the national territory: young person, aged between 18 and 25 years old, student in higher education, female or male, who uses as means of access the YouTube or Spotify. Influenced by digital networks such as Instagram, TikTok, YouTube or Spotify, who consumes podcasts does so for one to three hours a week, mainly in mixed format (audio and text/image), focusing their attention on programs of a national nature and associated with comedy, education and what concerns famous people.
Downloads
References
Benetton. (2020, 08 de outubro). Podcasts: o surgimento de um novo meio de comunicação para publicidade. Benetton Comunicação. https://benettoncomunicacao.com.br/pt/blog/podcasts-o-surgimento-de-um-novo-meio-de-comunicacao-para-publicidade-1518/.
Bonini, T. (2020). A “segunda era” do podcasting: reenquadrando o podcasting como um novo meio digital massivo. Radiofonias, 11, 13–32. https://periodicos.ufop.br/radiofonias/article/view/4315/3404.
Costa, P. R. (2023). Para uma sociologia da captura da atenção: reflexões a partir da pandemia da Covid-19. Análise Social, LVIII (n.º 246), 96–121. http://analisesocial.ics.ul.pt/documentos/n246_a06.pdf.
Costa, P. R. & Martins, M. L. (2023). As leis da captura da atenção. Reflexões em torno do vídeo nas plataformas digitais. Vista, 11, 1–26. https://doi.org/10.21814/vista.4512.
De Vaus, D.A. (2013). Surveys in Social Research, UCL press.
Fátima, A., Aredes, J. & Bastos, P. (2013). Pensar. Texto Editores.
Herschmann, M. & Kischinhevsky, M. (2008). A “geração podcasting” e os novos usos do rádio na sociedade do espetáculo e do entretenimento. FAMECOS, 37, 101–106.https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/revistafamecos/article/view/4806/3610.
Lopes, J. P. (2007). Introdução aos estudos de mercado. Edições Sílabo.
Martins, R. A. L. (2021). Novas expressões do áudio: o podcast no ecossistema mediático português [tese de doutoramento]. ISCTE. https://repositorio.iscte-iul.pt/handle/10071/25686.
Melo, T. (2014). Jornadas de junho no Brasil: Transformações no espaço público e mobilização social na rede. Revista Comunicando, 3, 20–43. https://www.academia.edu/attachments/36014311/download_file?st=MTcwODE3NTAwNywxODguODMuMjQ5LjIyNg%3D%3D&s=swp-splash-paper-cover.
Miranda, J., Santos, S., Magalhães, C., Crujo, A. & Santos, S. (2022). Importância dos legacy media no setor dos podcasts em Portugal: um mapeamento. In S. Santos & J. Miranda (Coords.), O podcast e as novas dinâmicas dos conteúdos sonoros no ambiente digital, 1 (pp. 40–66). Imprensa da Universidade de Coimbra.
Miranda, J., Santos, S., Magalhães, C., May, A. T. & Cardoso, A. (2021). O podcast como remediação da rádio e da televisão nos pequenos mercados: o caso português. Comunicação Pública, 16, 1–21. https://journals.ipl.pt/cpublica/article/view/62/192.
Oliveira, T. (2021). O consumo de podcasts na sociedade da produtividade. Universidade de São Paulo. https://cmc.eca.usp.br/monografias/Tamiris.pdf.
Pereira, M. (2010). Da massificação à individualização da comunicação. Atas da conferência Comunicação, Cognição e Media, 2, 779–792. https://www.researchgate.net/publication/270452651_Da_massificacao_a_individualizacao_da_comunicacao.
Porlán, I. & Cifuentes, T. (2010). Haciendo historia del podcast: referencias sobre su origen y evolución. Mad Eduforma.
Santos, L. (2022). Podcast e hibridização: A historicidade do conceito de podcast em trabalhos de pós-graduação no campo da comunicação no Brasil. Intercom.
Souza, A. (2021). Podcast “pod... o quê? cast”. Jornalismo especializado no mundo dos podcasts. Universidade Federal do Tocantins Câmpus de Palmas. http://repositorio.uft.edu.br/bitstream/11612/3850/1/Monografia%20ARIANY%20MINISTER%20DE%20SOUZA.pdf.
Vanassi, G. (2007). Podcasting como processo midiático interativo. Universidade de Caxias do Sul. https://www.bocc.ubi.pt/pag/vanassi-gustavo-podcasting-processo-midiatico-interativo.pdf.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Comunicação Pública
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os conteudos da Comunicação Publica estão licenciados com uma licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.