The news podcasts in undergraduates’ daily life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34629/cpublica.56

Keywords:

podcasts, journalism, young people, daily, consumption

Abstract

This article seeks to shed light on news podcasts, a medium considered strategic for media companies to attract young people without news consuming habits. A survey was carried out through Google Forms aiming at young undergraduate students from the University of Brasília (UnB), Brazil. This audience is within the profile of podcast consumers identified by national surveys (ABPOD, 2019; IBOPE, 2019). The purpose was to understand the uses that young people make of news podcasts and the meanings with which they are inserted in the social life of undergraduate students. The research concludes that news podcasts have already penetrated the daily life of young people, contributing to the construction of information consumption habits, maintenance of social relations and understanding of events in Brazil and in the world.

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Author Biographies

  • Cleisyane Lopes Quintino, Universidade de Brasília (UnB)

    Mestranda em Comunicação na Universidade de Brasília (UnB). Possui graduação em Jornalismo pela Universidade Federal do Ceará (2011) e é servidora técnico-administrativa da Universidade de Brasília.Tem experiência em produção jornalística impressa, audiovisual e radiofônica. Seu interesse de investigação é na área de podcasts, buscando aliar pesquisas quantitativas e qualitativas.

  • Nelia R. Del Bianco, Universidade de Brasília (UnB)

    Doutora em Comunicação na Universidade de São Paulo, com estágio de pós-doutorado na Universidade de Sevilha. Professora dos programas de pós-graduação em Comunicação das universidades de Brasília e Federal de Goiás. É professora visitante no programa de pós-graduação da Universidade Federal de Ouro Preto. Estuda o ecossistema da comunicação audiovisual com destaque para transformações tecnológicas na radiodifusão e no jornalismo, radiodifusão pública, infraestrutura de comunicação audiovisual e telecomunicações, políticas de comunicação, comunicação pública e desinformação no âmbito da saúde pública.

  • Dione Oliveira Moura, Universidade de Brasília (UnB)

    Doutora em Ciências da Informação pela Universidade de Brasília (UnB). Atuou como Diretora Editorial e Presidente da Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor), atualmente é Diretora Centro-Oeste da Associação de Professores de Jornalismo (ABEJ). Nos estudos sobre consumo midiático, participou como Coordenadora Regional DF da rede de pesquisa Brasil Conectado - Jovem e Consumo Midático em Tempos de Convergência-, coordenada nacionalmente por Nilda Jacks, UFRGS. Atualmente, é docente da Graduação e da Pós-Graduação da Faculdade de Comunicação da UnB e Dirigente da mesma Faculdade.

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Published

2021-12-15

Issue

Section

SPECIAL ISSUE: The New Territories of the Podcast

How to Cite

The news podcasts in undergraduates’ daily life. (2021). Comunicação Pública, 16(31). https://doi.org/10.34629/cpublica.56