Advertising shift

ethics for change

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34629/cpublica.357

Keywords:

ethics, advertising, advertising codes of practice, goodvertising, consumer activism

Abstract

In the last 30 years, a period set by severe changes brought by globalization and by the new digital media, we can point several effects, on the consumers mindset - now more critical -, on organizations’ and its brands’ methods of works and, consequently, on advertising. Analyzing the advertising industry’s image and reputation, this article seeks to defend a more reflexive and self-critic industry on its role and its responsibilities, based on a strategic communication with a conscious and honest ethical orientation.  Having ethics principles central to this research, the article ponders on the role and contribute of communication professionals and consumers, market trends and pointed criticism to these adjustments on advertising. The goal was understanding the following journey still awaiting for this advertising shift.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ana Mendes, Nova FCSH

    Licenciada em Design pela Universidade de Aveiro e mestranda em Ciências da Comunicação na Nova FCSH, área de especialização Comunicação Estratégica, com investigação em curso sobre Ética da Publicidade. Diretora criativa numa organização política, tem experiência nacional e internacional em agências.

  • Ivone Ferreira, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa / Investigadora Integrada no ICNOVA

    Doutorada em Ciências da Comunicação, é Professora Auxiliar na área de especialização de Comunicação Estratégica no Departamento de Ciências da Comunicação da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa e Investigadora Integrada no ICNOVA

References

Argenti, P. (2014). Comunicação empresarial (.6ª ed.). Elsevier.

Bezerra, P. C. (2015). Ensaio de ética e legislação publicitária. Instituto de Cultura e Arte – ICA.

Balonas, S. (2013). A publicidade a favor de causas sociais: Caracterização do fenómeno em Portugal, através da Televisão [Tese de doutoramento não publicada]. Universidade do Minho.

Balonas, S. (2021). Creativity for good: How advertising can impact lives – Case study on binge drinking. In D. Raposo, N. Martins & D. Brandão (Eds.), Advances in human dynamics for the development of contemporary societies. Volume 277. (pp. 54-61). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-80415-2_7

Blackwelder, B., Coleman, K., Colunga-Santoyo, S., Harrison, J. & Wozniak, D. (2016). The Volkswagen scandal. University of Richmond: Robins School of Business.

Bragaglia, A. P. (2012). Propaganda, ética e ideologias: A propaganda mente? Atualizando a discussão sobre a enganosidade no apelo emocional e informativo. In C. Perez & E. Trindade, III Pró-Pesq PP – Encontro Nacional de Pesquisadores em Publicidade e Propaganda (pp. 973-985). Editora Schoba.

Cannes Lions. [s.d.]. Consultado a 5 de janeiro de 2022 em https://www.canneslions.com/

Dietrich, G. (2022, 4 de janeiro). Is 2022 the year you (finally) embrace the PESO Model™?. Spinsucks. https://spinsucks.com/communication/pr-pros-must-embrace-the-peso-model/

DL n.º 57/2008, de 26 de março: Práticas comerciais desleais. (2008). Procuradoria-geral da Distrital de Lisboa (PGDL). http://www.pgdlisboa.pt/leis/lei_mostra_articulado.php?nid=1067&tabela=leis

DL n.º 66/2015, de 29 de Abril: Regime jurídico dos jogos e apostas online. (2015). Procuradoria-geral da Distrital de Lisboa (PGDL). https://www.pgdlisboa.pt/leis/lei_mostra_articulado.php?nid=3243&tabela=leis&ficha=1&pagina=1&so_miolo=

Eiró-Gomes, M. (2019). Ética em Comunicação: Meia dezena de notas a partir da obra On Tyranny – twenty lessons from the twentieth century, de Timothy Snyder. In S. P. Sebastião & P. Martins (Eds.), Ética em Comunicação: Reflexões sobre os atributos, os desafios e as práticas (pp. 47-62). ISCSP.

Falkheimer, J. & Heide, M. (2018). Strategic communication: An introduction. Routledge.

Ferreira, I. & Lobo, P. & Pio, M. (2021). Representações de género na publicidade durante a primeira vaga da pandemia de COVID-19 em Portugal. Revista Comunicação Pública, 16(30). https://doi.org/10.4000/cp.12548

Ferreira, I. & Eusébio, L. & Hellin Ortuño, P. & Fernández Rincón, A. R. (2021). Corporate social responsibility and consumer brand advocacy: A reflection in a time of crisis. In S. Balonas, T. Ruão, M.-V. Carillo, Strategic communication in context (pp. 339-351). Universidade do Minho.

Ferreira, I. (2021). Advertising as media genre. In S. Mateus, Media rhetoric: How advertising and digital media influence us (pp. 29-44). Cambridge.

Ferreira, I. & Andrade, J. G. (2017). Quando o desconhecimento gera descontentamento: O caso do Fundo Monetário Internacional. Organicom,14(26), 334-344. https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2017.139378

Fidalgo, F. (2005). Retórica mediatizada. Revista de Comunicação & Linguagens, 36, 151-160.

Gil, V. & Romero, F. (2008). Crossumer: Claves para entender al consumidor español de nueva generación. Gestión 2000.

Gonçalves, G. (2013). Ética das relações públicas (1.ª ed.). Edições Minerva.

Havas Group. [s.d.]. Havas’ Meaningful Brands Report 2021 finds we are entering the age of cynicism. https://www.havasgroup.com/press_release/havas-meaningful-brands-report-2021-finds-we-are-entering-the-age-of-cynicism/

Kotler, P. & Kartajava, H. & Setiawan, I. (2011). Marketing 3.0 – Do produto e do consumidor até ao espírito humano. Actual Editora.

Lei n.º 30/2019, de 23 de Abril (2019). Procuradoria-geral da Distrital de Lisboa (PGDL). https://www.pgdlisboa.pt/leis/lei_mostra_articulado.php?nid=2340&tabela=leis&ficha=1&pagina=1&so_miolo=

Melo, A. D. (2008). Publicidade à publicidade: A persuasão hipertransparente. In M. L. Martins & M. Pinto (Orgs.), Comunicação e Cidadania – Actas do 5.º Congresso da Associação Portuguesa de Ciências da Comunicação (pp. 776-786). CECS.

Melo, A. D. (2015a). The paradoxical empowerment of consumer-citizens through advertising. In A. D. Melo, I. Somerville & G. Gonçalves, Organisational and strategic communication research: European perspectives II (pp. 53-66). CECS.

Melo, A. D. (2015b). Participação e sustentabilidade na comunicação estratégica e organizacional. In G. Gonçalves & A. Felippi (Org.), Comunicação, desenvolvimento e sustentabilidade (Vol. II, pp. 77-98). UBI, LabCom.

Melo, A. D. (2018). Advertising as a platform for consumer-citizen participation and citizenship. In A. D. Melo & M. Duque (Eds.), ParticipAD – Participatory advertising: A global perspective with a Latin American focus (pp. 35-50). CECS.

Nike. (2019, 26 de maio). Dream crazy (case study) [Vídeo]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=A1hDscZfE2w&ab_channel=LLLLITL

Peel-Yates, V. (2021, 23 de julho). Greenwashing: 7 recent stand-out examples. The Sustainable Agency. https://thesustainableagency.com/blog/greenwashing-examples/

P&G. (2018) The Talk – Case Study [Vídeo]. Vimeo. https://vimeo.com/238117055#_=_

Ruão, T. & Silva, S. M. (2019). A expressão da ética e da responsabilidade social na comunicação das organizações. In S. P. Sebastião & P. Martins (Eds.), Ética em Comunicação: Reflexões sobre os atributos, os desafios e as práticas (pp. 47-62). ISCSP.

Rucker, D. (2018, 6 de setembro). Nike – Dream Crazy – A rich opportunity to learn about brand management in the Digital Age. Forbes. https://www.forbes.com/sites/derekrucker/2018/09/06/nike-dream-crazy-a-rich-opportunity-to-learn-about-brand-management-in-the-digital-age/

Sebastião, S. P. (2019). A ética em relações públicas: Dos códigos aos desafios práticos. In S. P. Sebastião & P. Martins (Eds.), Ética em Comunicação: Reflexões sobre os atributos, os desafios e as práticas (pp. 47-62). ISCSP.

Sebastião, S. P. & Neto, C. (2019). Notas finais. In S. P. Sebastião & P. Martins (Eds.), Ética em Comunicação: Reflexões sobre os atributos, os desafios e as práticas (pp. 47-62). ISCSP.

Spínola, S. C. (2019). Comunicação ética e ética na comunicação: Comunicar responsabilidade social empresarial?. In S. P. Sebastião & P. Martins (Eds.), Ética em Comunicação: Reflexões sobre os atributos, os desafios e as práticas (pp. 47-62). ISCSP.

Kolster, T. (2015, 13 de abril). Goodvertising: A book about the world-bettering power of advertising / Entrevistado por John Still. The Guardian. https://www.theguardian.com/media-network/2015/apr/13/goodvertising-thomas-kolster-advertising-twitter

Tomita, I. (2012). Preconceito e propaganda: um relato de experiência. In C. Perez & E. Trindade, III Pró-Pesq PP – Encontro nacional de pesquisadores em publicidade e propaganda, São Paulo, Brasil (pp. 973-985). Editora Schoba.

Williams, E. (2017, 24 de junho). Cannes Lions 2017: The winners. Creative Review, UK. https://www.creativereview.co.uk/cannes-lions-2017-winners/

Published

2022-06-30

Issue

Section

DOSSIÊ TEMÁTICO Publicidade: novos formatos, novos conteúdos

How to Cite

Advertising shift: ethics for change. (2022). Comunicação Pública, 17(32). https://doi.org/10.34629/cpublica.357