Advertising and trend analysis

practices, experiences and possibilities in the context of the COVID-19 Pandemic

Authors

  • Alessandro Mateus Felippe Departamento de Comunicação e Artes, Universidade Federal de Mato Grosso, Brasil https://orcid.org/0000-0001-6856-3991
  • Cristóvão Domingos Almeida Departamento de Comunicação e Artes, Universidade Federal de Mato Grosso, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.34629/cpublica.341

Keywords:

trend analysis, communication strategies, advertising agency

Abstract

This text presents the moment of translation of trends by a home office advertising agency at the beginning of the COVID-19 pandemic, urging innovative qualifications in the communication strategies of their respective clients. From the Qualitative Data Analysis, the Grounded Theory approach and the Bibliographic Review methodology, ten sociocultural trends were mapped through reports of trends external to the organization; later, reflection was carried out together with the members of the agency about them, including influences and possible scenarios of action; finally, content was produced about the process for better dissemination of results, understood here as a corpus of analysis. By way of conclusion, it is emphasized that the process took place in an assertive, innovative and collaborative way, corroborating the alignment of communication strategies for the period; also, the process aligns with the trend analysis methodology proposed by Dragt (2017).

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Author Biographies

  • Alessandro Mateus Felippe, Departamento de Comunicação e Artes, Universidade Federal de Mato Grosso, Brasil

    Psicanalista em formação [CETEP/Florianópolis/SC], Mestre em Design de Vestuário e Moda [UDESC/SC], Especialista em Startup, Inovação e Empreendedorismo [UNINTER/SC], Graduado em Publicidade e Propaganda [UNIPAMPA/RS]. Professor Substituto do Bacharel em Publicidade e Propaganda [UFMT/MT] em 2020/2 e 2021/1. Sócio-fundador da Fio.Propaganda. Integrante dos projetos de pesquisa “O que ensina a publicidade? Possibilidades e desafios na apropriação crítica e criativa do texto publicitário” [UFMT/MT] e “Laboratório de investigação em Imagem (Lii): o estado da arte de pesquisas contemporâneas” [UFSM/RS]. Suas pesquisas versam sobre análise de tendências, zeitgeist, gestão visual, consumo e estratégias digitais de branding.

  • Cristóvão Domingos Almeida, Departamento de Comunicação e Artes, Universidade Federal de Mato Grosso, Brasil

    Pós-doutor em Comunicação e Práticas de Consumo (ESPM), doutor em Comunicação e Informação, mestre em Educação e graduado em Relações Públicas. Professor do PPG em Comunicação, do PPG em Estudos de Cultura Contemporânea e do curso de Publicidade e Propaganda na Universidade Federal de Mato Grosso. Autor do livro Haitianos no Brasil: comunicação, consumo e trabalho (Paulus, 2017).

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Published

2022-06-30

Issue

Section

DOSSIÊ TEMÁTICO Publicidade: novos formatos, novos conteúdos

How to Cite

Advertising and trend analysis: practices, experiences and possibilities in the context of the COVID-19 Pandemic. (2022). Comunicação Pública, 17(32). https://doi.org/10.34629/cpublica.341