New forms of professional performance and emerging initiatives in contemporary Brazilian advertising

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34629/cpublica.340

Keywords:

advertising, advertising field, professionals, production, agency models

Abstract

The purpose of this text is to discuss the redefinition of the professional competences of advertisers in the Brazilian context, between 2017 and 2021, pointing out new forms of professional performance and emerging initiatives based on the indications of Papel & Caneta. The concepts of reference are the advertising field, production practices and publicization strategies. The methodology is qualitative, includes documentary data through the document analysis technique. The results point to 122 professionals and 70 initiatives in the Brazilian advertising that reveal transversal and structural issues of the new formats and contents. In the last five years in Brazil, agency models and professional practices have emerged, strongly guided by aspects such as youth, social change and new advertising formats.

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Author Biographies

  • Elisa Reinhardt Piedras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Professora da Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação, da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Doutora em Comunicação Social. Coordena o projeto de pesquisa “Rumos da pesquisa em publicidade e propaganda: mapeamento da produção acadêmica”. Coordena o grupo de pesquisa Comunicação e Práticas Culturais CNPq. Orientou mais de dez dissertações e teses na área da publicidade e propaganda. Publicou livros e inúmeros artigos sobre publicidade, estudos de recepção e consumo em periódicos brasileiros da área da comunicação.

  • Rômulo Oliveira Tondo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, integrante do grupo de pesquisa Comunicação e Práticas Culturais CNPq. Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Brasil (CAPES).

  • Anderson Scherer , Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, integrante do grupo de pesquisa Comunicação e Práticas Culturais CNPq.

  • Rafaela Silva Thomaz, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, integrante do grupo de pesquisa Comunicação e Práticas Culturais CNPq.

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Published

2022-06-30

Issue

Section

DOSSIÊ TEMÁTICO Publicidade: novos formatos, novos conteúdos

How to Cite

New forms of professional performance and emerging initiatives in contemporary Brazilian advertising. (2022). Comunicação Pública, 17(32). https://doi.org/10.34629/cpublica.340