The competent professional communication

the seed of media literacy in the classroom

Authors

  • Andreia Fernandes Silva Isvouga – Instituto Superior de Entre Douro e Vouga ; Faculdade de Letras da Universidade do Porto

DOI:

https://doi.org/10.4000/cp.874

Keywords:

media literacy, media field, skills, pedagogy, media content

Abstract

The present paper develops a reflection around a basic skill in today's society, media literacy, and results from the intersection between professional practice, as an agent involved in the field of media, and the teaching in the field of communication. In the absence of a handbook of procedures with precise guidance on how to act, education, especially in a higher level, should be able to develop proposals to encourage the real acquisition of this competence. Thus, are identified in the article some strategies to encourage the ability to transform media contents in a useful learning tool for any communication professional.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castells, Manuel (2002), A sociedade em rede. A era da Informação: Economia, Sociedade e Cultura, Vol.1, Fundação Calouste Gulbenkian, pp. 1-32.

Gardies, René (org.) (2011), Compreender o cinema e as imagens, Edições Texto & Grafia.

Gonnet, Jacques (2007), Educação para os Media. As controvérsias fecundas, Porto Editora.

Lash, Scott (1999), Crítica da Informação, Revista Crítica de Ciências Sociais, n.º 54, pp. 13-30.

Lash, Scott (2002), Critique of information, Sage.

Lipovestky, Gilles, e Serroy, Jean (2007), O ecrã global, Edições 70.

Masterman, Len (2005 [1985]), Teaching media literacy, London, Routledge.

Pinto, Manuel (coord.) (2011), Educação para os Media em Portugal: experiências, actores e contextos, Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Universidade do Minho, Entidade Reguladora para a Comunicação Social.

Tornero, José Manuel Pérez (coord.) (2007), Comunicação e Educação na Sociedade da Informação, Novas Linguagens e Consciência Crítica, Porto Editora, pp. 11-25; pp. 29-45; pp. 69-82.

Yuste, J. Luis González (2007), Variáveis da Educação para a comunicação. In: Tornero, J. M. Pérez (coord.), Comunicação e Educação na Sociedade da Informação, Novas Linguagens e Consciência Crítica, Porto Editora, pp. 137-174.

Publicações consultadas em linha:

Baptista, Vítor Reia (2011), Literacia dos media como resultados de multi-aprendizagens multiculturais multimediáticas, Biblioteca Online de Ciências da Comunicação, UBI, disponível em http://www.bocc.ubi.pt/ [consultado em Maio 2013].

Correia, João Carlos (2002), Cidadania, Comunicação e literacia mediática, Biblioteca Online de Ciências da Comunicação, UBI, disponível em http://www.bocc.ubi.pt/ [consultado em Janeiro 2013].

Heins, Marjorie, e Cho, Christina (2003), Media Literacy: na alternative to censorship, disponível em http://www.fepproject.org/policyreports/medialiteracy.pdf [consultado em Junho de 2013].

Lage, Maria Otília, e Dias, Ana Margarida (2010), Literacia informacional e mediática no mundo digital e em contexto de ensino profissional: novo mito ou plano necessário de acção?, disponível em http://www.bad.pt/publicacoes/index. php/congressosbad/article/view/199, [consultado em Outubro 2013].

Lopes, Paula Cristina (2011), Literacia(s) e literacia mediática. Working paper, disponível em http://www.cies.iscte.pt/destaques/documents/CIES-WP110_Lopes.pdf [consultado em Maio de 2013].

Pichette, Michel (2005), L’education aux médias. Dans l’education des adultes au Québec, disponível em http://classiques.uqac.ca/contemporains/pichette_michel/ education_medias _ed_adultes_qc/education_medias_ed_adultes_qc.pdf [consultado em Outubro 2013].

Tornero, José Manuel Pérez, e Varis, Tapio (2010), Media Literacy and new humanism, Unesco, Institute for Information Tecnologies in Education, disponível em http://iite.unesco.org/pics/publications/en/files/3214678.pdf [consultado em Agosto de 2013].

Tuominen, Suvi, e Kotilainen, Sirkku (2012), Pedagogies of Media and Information Literacies. Moscovo: Unesco disponível em http://iite.unesco.org/ pics/publications/en/files/ 3214705.pdf [consultado em Maio de 2013].

Zacchetti, Matteo (2011), An European approach to media literacy, in Pereira, Sara (org.), Congresso Nacional «Literacia, Media e Cidadania», 25-26 Março 2011, Braga: Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, disponível em http://www.lasics.uminho.pt/ ojs/index.php/lmc/article/view/524/493 [consultado em Setembro 2013].

Outras Fontes consultadas:

Comissão das Comunidades Europeias (2007), Comunicação da Comissão ao Parlamento Europeu, ao Conselho, ao Comité Económico e Social Europeu e ao Comité das Regiões: uma Abordagem Europeia da Literacia Mediática no Ambiente Digital.

Comissão das Comunidades Europeias (2009), Recomendação da Comissão de 20 de Agosto de 2009 sobre Literacia Mediática no Ambiente Digital para uma Indústria Audiovisual e de Conteúdos Mais Competitiva e uma Sociedade do Conhecimento Inclusiva.

UNESCO (1982), Grünwald Declaration on Media Education, Grünwald.

Published

2022-01-20

How to Cite

The competent professional communication: the seed of media literacy in the classroom. (2022). Comunicação Pública, 9(16). https://doi.org/10.4000/cp.874