Competitor analysis for brand creation

a proposal for a dialog between marketing, communication and registration

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34629/cpublica.318

Keywords:

competition, brand, digital marketing, trademark registration

Abstract

This article aims to offer an interdisciplinary study in which marketing, branding, communication, and aspects of the trademark registration system contribute to confirming the analysis of competition as a fundamental dynamic for the creation of a new brand. Using the process of creating the Dr. Well’s brand, a case study was developed in which, through the identification of the various components of the brand, the role of competitive analysis in each of these components was demonstrated. The work was developed in sequential stages, the first of which was the literature review on the analysis of competition. Then, the theoretical aspects about the creation of brands were valued, through the knowledge contained in the authors about the areas of marketing and branding. The third point of approach of the work focused on the fundamental aspects of the trademark registration system and the possibilities of using the information contained therein for studies of competition. Then, the study on the creation of the Dr. Well’s brand, in which the theoretical aspects of communication were addressed, was analyzed. With this work, we intend to understand how competition plays a crucial role in the creation of the main structural pillars of the brand and how competition plays a crucial role in the creation of the main structural pillars of the brand, such as the criation of a concept, a positioning, and an ideology, influencing all the other elements indirectly will influence all the other elements indirectly, since the process of Branding is not one-sided, and all components interact with each other.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Nuno Nuno, Universidade Católica Portuguesa

    Integrou o Mestrado em Ciências da Comunicação, na especialidade de Marketing e Publicidade, na Universidade Católica Portuguesa, onde defendeu a sua Dissertação de Mestrado em 2018. Licenciou-se nesta mesma instuição em Comunicação Social e Cultural em 2015. Como complemento às suas competências frequentou o curso de Digital Account & Project Management na EDIT (2019). Iniciou o seu percurso profissional como estratega de marcas, em 2016, tendo colaborado em organizações como IVITY, Mediacom, VMLY&R e NOVA School of Law, desempenhando atualmente o cargo de Communications Specialist na Galp Gás Natural Distribuição.

  • José Gabriel Andrade, UMinho

    Professor Auxiliar na Universidade do Minho. Em 2015 obteve o título de “Doutor Europeu em Ciências da Comunicação” pela Universidade Católica Portuguesa. Em 2009 recebeu o título de mestre em Ciências da Comunicação: Comunicação, Organização e Novas Tecnologias pela UCP. É membro da Associação Portuguesa de Ciências da Comunicação SOPCOM – onde coordena o Grupo de Trabalho de Comunicação Organizacional e Institucional. É diretor da Casa do Conhecimento da UMinho.  

  • Elaine Vianna, Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Universidade do Minho

    Pós-Doutorada em Ciências da Comunicação pela Universidade do Minho, Portugal. Doutora e Mestre em Propriedade Intelectual, Inovação e Desenvolvimento pela Academia do Instituto Nacional da Propriedade Industrial (INPI). Graduada em Comunicação Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Compõe o quadro de examinadores de marcas da Diretoria de Marcas do INPI desde 2002. Atua como palestrante e professora de cursos de pós-graduação, onde promove a reflexão sobre o uso estratégico do sistema de registro de marcas. Tem se dedicado à pesquisa e consolidação da marca registrada como ferramenta de gestão e de comunicação estratégica.

References

Aaker, D. A. (1996). Building strong brands. Simon & Schuster Inc.

Aaker, D. A. (2012). Win the brand relevance battle and then build competitor barriers. California Management Review, 54(2), 43-57.

Aaker, D. A., Kumar, V., Leone, R. & Day, G. S. (2007). Marketing research (9.ª ed.). Wiley.

Aaker, D. A. (2006). Brand portfolio strategy. Strategic Direction, 22(10).

Andrade, J. G. & Ruão, T. (2022). Navigating digital communication and challenges for organizations. IGI Global.

Baker, M. J. (1991). The marketing book. The chartered Institute of Marketing.

Barbosa, D. B. (2006). O fator semiológico na construção do signo marcário [Tese de doutoramento não publicada]. Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Calvosa, M. V. D., Queiroz, A. R. dos R. R. de, Fernandes, A. L. M. & Ferreira, M. (2022). Precificação, estratégias e decisões empreendedoras: Market fit e análise da concorrência no caso Sabor Anthigo. Cadernos EBAPE.BR.

Chernatony, L., Mcdonald, M. & Wallace, E. (2011). Creating powerful brands (4.ª ed.). Butterworth-Heinemann.

Cruceru, A. F. & Radulescu, V. (2012). Competition analysis and its role in the adoption of marketing strategies. Ovidius University Annals Economic Sciences Series, XII(2), 668-672.

Durant, A. (2008). How can I tell the trade mark on a piece of gingerbread from all the otehers marks on it?” Naming and meaning in verba trademark signs. In L. Bently, J. Davis & J. C. Ginsburg (Eds.), Trademarks and brands – an interdisciplinary critique. Cambridge University Press, 2008.

Hanna, S. & Rowley, J. (2013). A practitioner-led strategic place brand-management model. Journal of Marketing Management, 29(15-16), 1782-1815.

Jones, J. P. (1986). What’s in a name? Advertising and the concept of brands. Lexington Books.

Kotler, P. & Armstrong, G. (2004). Principles of marketing (10.ª ed.). Pearson Prentice Hall.

Kotler, P. & Keller, K. L. (2006). Administração em marketing. Pearson Prentice Hall.

Landes, W. & Posner, R. (1987). Trademark law: An economic perspective. Journal of Law & Economics, 30(2), 265-311.

Lane, W. R., King, K. W. & Reichert, T. (2011). Kleppner’s advertising procedure (18.ª ed.). Pearson Prentice Hall.

Lindemann, J. (2003). O valor financeiro das marcas. In R. Clifton & J. Simmons (Eds.). O Mundo das marcas. The Economist.

Martinez, E. O. (1992). 13 grandes temas de marketing (2.ª ed.). ESIC Editorial.

Oliveira, D. S. (2005). Comunicação e imagem na empresa. CECOA.

Porter, M. E. (1998). Competitive strategy: Techniques for analyzing industries and competitors. The Free Press.

Tavares, V. (2016). Gestão de marcas: Uma abordagem empreendedora para as PME vencerem em mercados globais. Escolar Editora.

Tileaga, C., Nitu, C. V. & Nitu, O. (2014). Economic barriers and competitive environment: Some considerations. Economics, Management and Financial Markets, 9, 311-317.

Published

2022-06-30

Issue

Section

DOSSIÊ TEMÁTICO Publicidade: novos formatos, novos conteúdos

How to Cite

Competitor analysis for brand creation: a proposal for a dialog between marketing, communication and registration. (2022). Comunicação Pública, 17(32). https://doi.org/10.34629/cpublica.318