Public communication of science on Facebook

the strategies of a Brazilian university in a pandemic context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34629/cpublica.241

Keywords:

UERJ, virtual social networks, media visibility, covid-19, fake news

Abstract

The purpose of this article is to map the communication effort undertaken by the State University of Rio de Janeiro on Facebook during the first three months of the new coronavirus pandemic, from March to May 2020. The methodology used was content analysis, which allowed the classification of posts in categories, in an attempt to understand how the University uses the social network to reinforce its concept image as a producer of knowledge in line with the demands of society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Carla Montuori , Universidade Paulista (Unip)

    Doctor in Social Sciences from the Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC-SP). Professor of the Graduate Program in Communication (PPGCOM) at Universidade Paulista (Unip).

  • Pedro Farnese, Universidade Paulista - UNIP

    Doutorando em Comunicação e Culturas Mídiáticas, com bolsa Capes, na Universidade Paulista (Unip). Jornalista efetivo do Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais - Campus Juiz de Fora.

References

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. Edições 70.

Bolter, J. & Grusin, R. (2000). Remediation: Understanding new media. The MIT Press.

Botei, M. (2017). Mis information with fake news. Transilvania University of Brasov. Series VII, Social Sciences Law, 10(2), 133-140.

Bourdieu, P. (1989). O poder simbólico. Bertrand.

Brüggemann, M., Lörcher, I. & Walter, S. (2020). Post-normal science communication: Exploring the blurring boundaries of science and journalism. Journal of Science Communication, 19(3), 1-22.

Bueno, W. (2010). Comunicação científica e divulgação científica: Aproximações e rupturas conceituais. Revista Informação & Informação, 15(1). https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/6585/6761

De Grandi, M. & Flores, N. (2020). Estratégias de engajamento de pesquisadores nas mídias sociais do periódico ciência rural. Revista do Edicc, 6(1), 311-322.

Duarte, J. (2003). Instituições científicas: Da divulgação à comunicação. Revista Universitas/Comunicação, 1(1), 47-53.

Duarte, J. (2007). Comunicação pública – estado, mercado, sociedade e interesse público. Atlas.

ERC (2019). A Desinformação—Contexto Europeu e Nacional. https://www.parlamento.pt/Documents/2019/abril/desinformacao_contextoeuroeunacional-ERC-abril2019.pdf

Gomes, V. B. (2021). Analogias populistas na narrativa presidencial: Contrapontos à ciência na Pandemia da COVID-19 [tese de doutoramento não publicada]. Universidade Paulista.

Jaramillo, J. C. (2003). Experiencia de la comunicación pública. La Iniciativa de Comunicación. https://www.comminit.com/la/content/experiencia-de-la-comunicaci%C3%B3n-p%C3%BAblica

Marchiori, M. (2008). Cultura e comunicação organizacional: Um olhar sobre a organização. Difusão.

Mintz, A. P. (2002). Web of deception: Mis informationon the Internet. Information Today.

Opas. (2020). Entenda a infodemia e a desinformação na luta contra a COVID-19. https://iris.paho.org/handle/10665.2/52054

Pessoa, S. (2003). Comunicação empresarial, uma ferramenta. Bibliotecas On-line de Ciências da Comunicação. http://www.bocc.ubi.pt/pag/pessoa-sonia-comunicacao-empresarial-estrategica.pdf

UNESCO. (2020). Startling digital divides in distancelearning emerge. UNESCO. https://en.unesco.org/news/startling-digital-divides-distance-learning-emerge

Valente, J. C. L. (2019). Regulando desinformação e fake news: Um panorama internacional das respostas ao problema. Comunicação Pública, 14(7). https://journals.openedition.org/cp/5262?lang=es

Published

2022-06-30

How to Cite

Public communication of science on Facebook: the strategies of a Brazilian university in a pandemic context. (2022). Comunicação Pública, 17(32). https://doi.org/10.34629/cpublica.241