The elderly and taste memories in times of pandemic

Filipa Gomes and the Fula oil health discourse

Authors

  • Cynthia Luderer Universidade do Minho, ICS, Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade CECS
  • Lucas Teixeira Escola Superior de Propaganda e Marketing – ESPM

DOI:

https://doi.org/10.4000/cp.11744

Keywords:

memory, food consumption, advertising communication, aging, perfect health

Abstract

The objective of this work is to analyze the discourses applied in the advertising campaign of a Portuguese oil, Cozinhar é um ato de amor. Conversar também (Cooking is an act of love. So is talking.), broadcasted in Christmas 2020, one of the moments when the COVID-19 pandemic worsened and the imposed limitations on people meeting were tightened. Focused on the role that memory and the elderly play in contemporary society, the principle of collective memory has contributed to seeking answers to the question: how does advertising establish links between consumers and food products that go beyond the perfect health discourses? Supported by the semiotics of culture and the discourses linked to the biopolitical programs that act in the communicational sphere, this study established that mnemic discourses become strategic for convoking the consumption of foods that are framed as harmful by the dictates of health.

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Author Biographies

  • Cynthia Luderer, Universidade do Minho, ICS, Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade CECS

    Investigadora do Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (CECS), do ICS da Universidade do Minho. Doutora em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP, Brasil, com estágio em Antropologia da Alimentação na Universitat Rovira i Virgilli, Espanha. Vinculada a diferentes grupos de investigação do Brasil e de Portugal, dedica-se ao tema do consumo alimentar, tangenciando-o às questões da memória e da sustentabilidade, entre outras. ORCID: 0000-0001-5149-669X.

    Universidade do Minho, ICS, Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade – CECS,
    Campus de Gualtar,
    4710-057 Braga

  • Lucas Teixeira, Escola Superior de Propaganda e Marketing – ESPM

    Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo (PPGCOM-ESPM) e mestre pela mesma instituição. Bolsista CAPES-PROSUP. Integrante do grupo de pesquisa em Comunicação, Discursos e Biopolíticas do Consumo – BIOCON (ESPM/CNPq). Suas pesquisas no campo da comunicação estão centradas nas controvérsias midiático-discursivas do consumo alimentar (comida natural x comida processada). ORCID: 0000-0002-3890-0747.

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Published

2021-07-06

Issue

Section

THEMATIC DOSSIER: Advertising in times of pandemic: new challenges and approache

How to Cite

The elderly and taste memories in times of pandemic: Filipa Gomes and the Fula oil health discourse. (2021). Comunicação Pública, 16(30). https://doi.org/10.4000/cp.11744