Observatory of the pandemic

advertising and brands in the COVID-19 context

Authors

  • Bruno Pompeu Universidade de Sorocaba, Universidade de São Paulo e Escola Superior de Propaganda e Marketing
  • Clotilde Perez Universidade de São Paulo
  • Eneus Trindade Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.4000/cp.12763

Keywords:

Observatory of the Pandemic, advertising, brand, consumption, pandemic

Abstract

This work aims to contribute to the comprehension and to the understanding of complex phenomena triggered by the COVID-19 pandemic, especially in what they may be related to consumption, brands and advertising communication. To this end, this article presents the first results of the Observatory of the Pandemic, Brazilian context, an investigative initiative that brings together researchers from Brazil, Chile and Spain, as well as their theoretical-epistemological bases and their methodological construction. As a concrete result, three proposals of classification are presented, involving the general tone of the Brazilinan advertising discourse, the possible contents of the advertising campaigns and the position of the brands in the face of the pandemic.

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Author Biographies

  • Bruno Pompeu, Universidade de Sorocaba, Universidade de São Paulo e Escola Superior de Propaganda e Marketing

    Doutor e mestre em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (PPGCOM-USP). Professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura da Universidade de Sorocaba (Uniso) e dos cursos de Publicidade e Propaganda da Escola de Comunicações e Artes (ECA-USP) e da Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM-SP). Pesquisador do GESC3 – Grupo de Estudos Semióticos em Comunicação, Cultura e Consumo (ECA-USP).

    Universidade de Sorocaba, Universidade de São Paulo e Escola Superior de Propaganda e Marketing
    PPGCC-Uniso: Rod. Raposo Tavares, km, 92.5 – 1.º Piso da Biblioteca "Aluísio de Almeida" –
    Sorocaba – SP –
    CEP 18023-000, Brasil

  • Clotilde Perez, Universidade de São Paulo

    Professora da PUC SP e titular de Semiótica e Publicidade da ECA USP. Doutora em Comunicação e Semiótica pela PUC SP. Chefe do Depto. de Relações Públicas, Propaganda e Turismo da USP. Colíder do GESC3 – Grupo de Estudos Semióticos em Comunicação, Cultura e Consumo. Bolsista Produtividade em Pesquisa – PQ nível 2 CNPq.

    Universidade de São Paulo
    Av. Prof. Lúcio Martins Rodrigues 443 – Prédio 3 –
    Butantã, São Paulo – SP –
    CEP 05508-020, Brasil

  • Eneus Trindade, Universidade de São Paulo

    Professor Associado da Escola de Comunicações e Artes (ECA), da Universidade de São Paulo (USP), no Curso de Publicidade e Propaganda do Departamento de Relações Públicas, Propaganda e Turismo e Docente Permanente do PPGCOM (USP). Doutor em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (2003). Pós-doutor em Antropologia Visual pela Universidade Aberta de Portugal (2009). Bolsista Produtividade em Pesquisa – PQ nível 2 CNPq. Pós-Doutor e Professor convidado – Chair Numeratie Publicitaire au CELSA Sorbonne Universités Paris – França (1S/2018). CoLíder do Grupo de Estudos Semióticos em Comunicação, Cultura e Consumo – GESC3 USP/CNPq.

     

    Universidade de São Paulo
    Rua Vitorino Carmilo 533, apto. 503 – Barra Funda,
    São Paulo – SP –
    CEP 01153-000, Brasil

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Published

2021-07-06

Issue

Section

THEMATIC DOSSIER: Advertising in times of pandemic: new challenges and approache

How to Cite

Observatory of the pandemic: advertising and brands in the COVID-19 context. (2021). Comunicação Pública, 16(30). https://doi.org/10.4000/cp.12763