Media Competence, advertising and pandemic

a study of brand communication on Brazilian TV

Authors

  • Letícia Torres Americano Faculdade de Comunicação Social, Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Luma Perobeli Faculdade de Comunicação Social, Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Gustavo Furtuoso Faculdade de Comunicação Social, Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.4000/cp.12344

Keywords:

advertising, pandemic, media competence, consumer awareness, media literacy

Abstract

Consumption, as a phenomenon of contemporary culture, is promoted by advertising, disseminating brands message in people's daily lives. In the COVID-19 context, a global disease that forced a change of habits for a long period in Brazil, this article highlights the relationship amongst consumption, advertising, and pandemic. It aims to analyze brands communication during commercial breaks of the newscasts Fantástico and Jornal da Band in the pandemic initial period. Under the prism of media competence (Ferrés & Piscitelli, 2015) this analysis is guided by the understanding of the following dimensions: Aesthetics, Language, and Ideology.

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Author Biographies

  • Letícia Torres Americano, Faculdade de Comunicação Social, Universidade Federal de Juiz de Fora

     

    Doutora em Comunicação, Cultura e Arte, pela Universidade do Algarve (UAlg), Portugal. Mestre em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e graduada em Comunicação Social, habilitação Jornalismo, pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Brasil. É Professora Adjunta da Faculdade de Comunicação da UFJF e Pesquisadora Associada do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UFJF, sendo vice-líder do grupo de pesquisa Comunicação, Arte e Literacia Midiática. Participa da coordenação do Observatório da Qualidade no Audiovisual da UFJF e é membro da Alfamed – Rede Interuniversitária Euroamericana de Investigação sobre Competências Midiáticas para a Cidadania.

    Faculdade de Comunicação Social,
    Universidade Federal de Juiz de Fora
    Rua José Lourenço Kelmer, s/n,
    Campus Universitário – São Pedro,
    Juiz de Fora - MG,
    36036-330

     

  • Luma Perobeli, Faculdade de Comunicação Social, Universidade Federal de Juiz de Fora

    Graduanda do curso de Jornalismo na Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Brasil. Bolsista do Observatório da Qualidade no Audiovisual, em que desenvolve atividades de pesquisa, ensino e extensão nos projetos Consumo, Publicidade e Literacia Midiática e Competência midiática audiovisual: a formação do olhar. Membro do grupo de pesquisa Comunicação, Arte e Literacia Midiática, da UFJF.

    Faculdade de Comunicação Social,
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    Campus Universitário – São Pedro,
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    36036-330

  • Gustavo Furtuoso, Faculdade de Comunicação Social, Universidade Federal de Juiz de Fora

    Graduando do curso de Jornalismo na Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Brasil. Membro do Observatório da Qualidade no Audiovisual, no qual realiza atividades de pesquisa, ensino e extensão nos projetos Consumo, Publicidade e Literacia Midiática e Competência midiática audiovisual: a formação do olhar. Membro do grupo de pesquisa Comunicação, Arte e Literacia Midiática, da UFJF. Bolsista no projeto de extensão em interface com a pesquisa Cidadania Digital e Fake News, da UFJF.

    Faculdade de Comunicação Social,
    Universidade Federal de Juiz de Fora
    Rua José Lourenço Kelmer, s/n,
    Campus Universitário – São Pedro,
    Juiz de Fora - MG,
    36036-330

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Published

2021-06-30

Issue

Section

THEMATIC DOSSIER: Advertising in times of pandemic: new challenges and approache

How to Cite

Media Competence, advertising and pandemic: a study of brand communication on Brazilian TV. (2021). Comunicação Pública, 16(30). https://doi.org/10.4000/cp.12344