Consumption, environment, and advertising communication

a reflection based on the complexity of time

Authors

  • Francisco Manuel Morais Mesquita Universidade Fernando Pessoa
  • Madeleine Müller Utz Escola Superior de Propaganda e Marketing

DOI:

https://doi.org/10.4000/cp.12725

Keywords:

consumption, environment, complexity, advertising

Abstract

Consuming is not only a necessity for our own survival, but also a form of communication, in which goods and services express time. Excessive consumption and planned obsolescence of products created a culture of waste, with devastating results, capable of jeopardizing the survival of the human species. Added to this catastrophic situation are the social inequalities, that are proliferating all over the planet.
It is imperative to provide valid answers that mitigate these serious problems and to find valid solutions. It is necessary to analyze what is happening in a complex, non-linear way, framing integrative, balanced, pluralistic, creative, and, at times, paradoxical postures, which may reflect the complexity of the problems.
Therefore, it is intended to reflect on these problems, also making an approach to their complexity, in order to show that thinking towards identifying a possible resolution of these problems requires framing complex thinking as an essential presupposition. This broad objective leads us to the next objective, which frames the individual as a building entity, as well as organizations as fundamental socioeconomic structures in the search for the necessary and urgent balance.
In terms of methodology, this reflective essay involved an exploratory attitude, calling for some of the thought that we consider most fruitful, but in which a markedly authorial stance also emerges.

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Author Biographies

  • Francisco Manuel Morais Mesquita, Universidade Fernando Pessoa

    Pós-doutorado pela Escola de Comunicações e Arte, da Universidade de São Paulo, Brasil; doutorado e mestre pela Universidade do Minho; licenciado pela Universidade Fernando Pessoa. É docente universitário nas áreas da Publicidade, Design, Criatividade e Inovação e coordenador da Pós-Graduação em Marketing, Publicidade e Design para PME, na UFP. Tem vários livros e artigos publicados. É designer gráfico, é o responsável pela editora Adverte e desenvolve trabalho artístico com pigmentos “inteligentes” que mudam de cor.

    Universidade Fernando Pessoa
    Praça 9 de Abril, 349
    4249-004 Porto

  • Madeleine Müller Utz, Escola Superior de Propaganda e Marketing

    Mestre em Ciências da Comunicação pela Universidade Fernando Pessoa, Porto, Portugal, especialista em Moda, Consumo e Comunicação, graduada em Ciências Jurídicas e Sociais, ambas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. É professora na Graduação em Design de Moda da Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM-POA). Atua como produtora de moda e stylist para diversas marcas e publicações. É colunista em alguns periódicos e voluntária do movimento Fashion Revolution. Acredita na moda como agente de transformação social, na qual todos podem vestir uma causa.

    Escola Superior de Propaganda e Marketing
    Rua Guilherme Schell, 350
    Santo Antônio,
    Porto Alegre 
    90640-040 Brasil

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Published

2021-07-06

Issue

Section

THEMATIC DOSSIER: Advertising in times of pandemic: new challenges and approache

How to Cite

Consumption, environment, and advertising communication: a reflection based on the complexity of time. (2021). Comunicação Pública, 16(30). https://doi.org/10.4000/cp.12725