The documentarism in the Estado Novo and the representation of the people (1933-1950)
o documentarismo no Estado Novo e a representação do povo (1933-1950)
DOI:
https://doi.org/10.4000/cp.1714Keywords:
salazarism, propaganda, documentarism, popular culture, cinemaAbstract
In the early years of Estado Novo, the documentarism appears as the regime's great bet in propaganda. Broadcasted images represent the values of Salazar, in particular its vision of people and popular culture. This article intends to offer a view of propaganda documentarism between 1933 and 1950. The images of people and popular culture are privileged targets of analysis. For this, the deconstruction of film discourse gains a special focus through a case approach: the documentary "The most Portuguese village of Portugal".
Downloads
References
Coltellonni, A. (2016). Un Objet Culturel: le Documentaire. Paris: Harmattan.
Cova, A. e Pinto, A. C. (1997). O Salazarismo e as mulheres:Uma abordagem comparativa. Penélope, n.17: 71-94.
Ferro, A (1950). Estado e Cinema. Discurso Pronunciado na Festa de distribuição dos Prémios de Cinema em Dezembro de 1947. In: Teatro e Cinema. (1936-1949). Lisboa: SNI : 63.
Gauthier, G. (2008). Le documentaire, un autre cinéma, Paris : A. Colin.
Grierson, J. (1946 [1933-1934]). Sight and Sound. In: Hardy, F. (org). Grierson on documentary. Londres: Collins:.12-13.
http://www.cinemateca.pt/CinematecaDigital/Ficha.aspx?obraid=2233&type=Video.
http://www.cinemateca.pt/CinematecaDigital/Ficha.aspx?obraid=7001042&type=Video
Paulo, H. (2014). A imagem encoberta: os documentários do regime e a Oposição ao Salazarismo. In: Serra, P.; Vieira, P. (coord). Imagens achadas: Documentário, Política e Processos Sociais em Portugal. Lisboa: Colibri: 93 - 108.
Paulo, H. (1996). António Ferro. in: Rosas, F. e Brito, B. (coord). Dicionário de História do Estado Novo. Lisboa: Círculo dos Leitores: 355-356.
Paulo, H. (2011). Documentarismo e propaganda. As imagens e os sons do regime. In: Torgal, L. (ed). O Cinema sob o olhar de Salazar, Lisboa, Temas e Debates: 92 – 116.
Paulo, H. (1994). 'Vida e Arte do Povo Português' . Uma visão da sociedade segundo a propaganda do Estado Novo. Revista de História das Ideias. Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, nº16: 105-134.
Paulo, H. (1994). Estado Novo e Propaganda. Coimbra: Minerva.
Paulo, H.; Torgal, L. (2015). Cidadania, nacionalismo e propaganda política. In: Peixinho, A. T.; Camponez, C.; Vargues, I.; Figueira, J. 20 anos de Jornalismo contra a Indiferença. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra: 169-188.
Paulo, H.; Ramires, A. (2001). A imagem como discurso: o ‘povo’ no documentarismo do Estado Novo. Estudos do Século XX, 1: Coimbra: Imprensa da Universidade: 203 – 214.
Piçarra, M. do C. (2006). Salazar vai ao Cinema. O Jornal Português de Atualidades Filmadas. Coimbra: Minerva.
Ribero, A. L. (1933). Plano Geral. Filmes de propaganda. Animatógrafo. Lisboa, 24 de Abril: 4.
Salazar, A. O. (1933). Propaganda Nacional. In: Discursos, v. I, Coimbra: Coimbra Editora, 1935: 259-260.
Seabra, J. (2014). África nossa: o império colonial na ficção cinematográfica portuguesa: 1945-1974. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra. DOI : 10.14195/978-989-26-0843-3 good / bad
Tavares, E. (2010). Retratos do Povo. In: Neves, J. (coord). Como se faz um Povo, Lisboa: Tinta da China: 401-414.
Torgal, L. Propaganda, ideologia e cinema no Estado Novo. A ‘conversão dos descrentes’. In Torgal, L. (ed). O Cinema sob o olhar de Salazar, Lisboa: Temas e Debates: 64-91.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Comunicação Pública
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os conteudos da Comunicação Publica estão licenciados com uma licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.