The pandemic and advertising

clues for future reflections

Authors

  • Cristina Santos Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias

DOI:

https://doi.org/10.4000/cp.12119

Keywords:

communication, advertising, consumption, pandemic

Abstract

In a society characterized by a contemporary trilogy – consumption, technology, and communication –, the pandemic has brought new challenges. It had several impacts, apprehended through a literature review, with the purpose of conceptualizing the problematic. We intend to identify emerging dynamics, in an unpretentious exercise that provides clues for future reflections. We detected the decrease of consumption practices; a change in the criteria used in the purchase processes; the need of brands to be present in the digital platforms and the plurality, democratization and humanization of communication, in which advertising is a dilemmatic process, divided between a rational dimension, given the paradigm of minimalist consumption, and an emotional dimension, important in a competitive market, like the virtual one.

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Author Biography

  • Cristina Santos, Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias

    Cristina Santos é professora na Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias e investigadora no CICANT, trabalhando problemáticas ligadas à comunicação estratégica, à publicidade e ao consumo. Doutorada em sociologia (ISCTE-IUL), na área do consumo, possui várias formações intermédias complementares em temáticas associadas à criatividade e tem publicado artigos (com arbitragem científica) em revistas nacionais e internacionais e apresentado comunicações em congressos nacionais e internacionais.

    Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias
    Campo Grande, 376
    1749-024, Lisboa

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Published

2021-07-06

Issue

Section

THEMATIC DOSSIER: Advertising in times of pandemic: new challenges and approache

How to Cite

The pandemic and advertising: clues for future reflections. (2021). Comunicação Pública, 16(30). https://doi.org/10.4000/cp.12119