The “Satanic crime of Ílhavo”

music and religion in the media coverage of two homicides

Authors

  • Daniel Morgado Sampaio Instituto de Ciências Sociais, Universidade do Minho

DOI:

https://doi.org/10.4000/cp.7371

Keywords:

journalism, media crime, death metal, Satanism, infotainment

Abstract

In this article, we provide a case study of the Portuguese media coverage of a 1999 double homicide. “Tójó”, the author of the crime, was the victims’ son and a member of a death metal band, a music genre sometimes linked to Satanism. For nearly two decades, the media took advantage of this connection, often misrepresenting it. After a lengthy gathering of news, a content analysis of the data was followed by a discourse analysis that allowed us to highlight the ethical and social implications of the journalistic practices that we have observed.

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Author Biography

  • Daniel Morgado Sampaio, Instituto de Ciências Sociais, Universidade do Minho

    Investigador do Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade da Universidade do Minho, é bolseiro de doutoramento da FCT (ref.ª SFRH/BD/132102/2017), estando a desenvolver nesse âmbito uma tese focada na Comunicação Organizacional na indústria musical portuguesa. Recorrendo ao prisma das Ciências da Comunicação para estudar a vertente social da arte, tem particular interesse pelas relações de poder nas suas variadas dimensões e no modo como estas se articulam com comunidades e formas de expressão artística marginalizadas.

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Published

2021-09-16

How to Cite

The “Satanic crime of Ílhavo”: music and religion in the media coverage of two homicides. (2021). Comunicação Pública, 15(28). https://doi.org/10.4000/cp.7371