Studies on the scientific culture in Brazil and Canada

actions of public communication of science at the Federal University of Uberlândia (UFU) and University of Ottawa (UOttawa)

Authors

  • Adriana Cristina Omena Santos Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.4000/cp.12789

Keywords:

public communication, scientific culture, legislation

Abstract

The article presents research about the uses of public communication of science in education and research institutions in Brazil and Canada. The proposal was, when studying the scientific culture, to present similarities and differences in the uses of public communication (CP) in institutions, as well as in the regulatory framework regarding science, technology and innovation in the countries. This is a descriptive, documentary and field research that carried out a documentary survey of the regulatory framework and governmental actions of science communication, accompanied by participant observation and interviews. The results indicate that the two countries are at different moments in terms of scientific dissemination. There are initiatives to disseminate science in both countries, with a predominance of positive results found in Canada, as well as their superiority in scientific culture and scientific literacy. In Brazil, some of the websites of the Brazilian institutions seek to better present the efforts made and/or programs aimed at the public communication of science.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barata, G. (2018). Science communication in Brazil: A step forward. In: Marec, L. L.& Schiele, B. Cultures of science. Journeés Internacionales de la culture scientifique (2017, pp. 15-20). Montreal, Canadá: ACFAS.

Bauer, M. W. (2012). Science culture and indicators. In: Schiele, B., Claessens, M. & Shi, S. Science Communication in the world: practices, theories and trends (pp. 295 – 312). Berlin, Alemanha: Springer.

Brandão, E. P. (2009). Conceito de Comunicação pública. In: Duarte, J. (org.). Comunicação pública: Estado, mercado, sociedade e interesse público (2.ª ed.). São Paulo, Brasil: Atlas.

Brasil. (2003, nov.) Diretrizes de Política Industrial, Tecnológica e de Comércio Exterior. Ministério da Ciência e Tecnologia. Brasília, Brasil: Casa Civil/PR.

CGEE (2017). A ciência e a tecnologia no olhar dos brasileiros. Percepção pública de C&T no Brasil – 2015. Centro de gestão e estudos estratégicos. Brasília, Brasil: DF, CGEE.

Haswani, M. F. (2013). Comunicação Pública: bases e abrangências. São Paulo, Brasil: Saraiva.

Liedtke, P. & Curtinovi, J. (2016). Comunicação pública no Brasil: passado, presente e futuro. Varia. 11(20).

Manso, B. L. C. (2015a). Processos de construção da cultura científica: a comunicação pública da ciência e os aspectos jurídicos-legislativos. XVI ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO. XVI ENANCIB. 26 a 30 de outubro. João Pessoa, PB. Disponível em <http://www.ufpb.br/evento/lti/ocs/index.php/enancib2015/enancib2015/paper/view/3088/1121> [Consult. em 21 fevereiro 2017].

Manso, B. L. C. (2015b). A comunicação pública da ciência luz da ciência aberta: repensando o cidadão como sujeito informacional. XVI ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO. XVI ENANCIB. 26 a 30 de outubro. João Pessoa, PB. Disponível em <http://www.ufpb.br/evento/lti/ocs/index.php/enancib2015/enancib2015/paper/view/3088/1121> [Consult. em 21 fevereiro 2017].

Miller, J. D., Pardo, R. & Niwa, F. (1997). Public perceptions of Science and technology: a comparative study of the European Union, the United States, Japan, and Canada. Bilbao, Espanha: Fundación BBV.

Polcuch, E. F., Bello, A. & Massarani, L. (2015). Políticas públicas e instrumentos para el desarollo de la mcultura científdica en América Latina. In: Massarani, L., RedPOP: 25 años de popularizaión de la ciencia en América Latina (pp. 111 – 131). Rio de Janeiro, Brasil: Fio Cruz, Montevideo: RedPOP &Unesco.

Polino, C. & Castelfranchi, Y. (2012). The ‘Communicative Turn’ in contemporary techno-science: Latin American Approaches and global tendencies. In: Schiele, B.; Claessens, M.; Shi, S., Science Communication in the word: practices, theories and trends (pp. 3-18). Springer.

Porto, C. M. (2011) Um olhar sobre a definição de cultura e de cultura científica. In: Porto, C.M., Brotas, A. & Bortoliero, S. T. (orgs.). Diálogos entre ciência e divulgação científica: leituras contemporâneas (pp. 93 – 122). Salvador, Brasil: Edufba.

Rocha, M., Massarani, L. & Pedersoli, C. (2017). La divulgación de la ciência en América Latina: términos, definiciones y campo académico. In: Massarani, L. et al, Aproximaciones a la investigación en divulgación de la ciencia en América Latina a partir de sus artículos académicos (pp. 39-58). Rio de Janeiro, Brasil: Fiocruz - COC.

Schiele, B. & Landry, A. (2012) The development of science communication studies in Canada. In: Schiele, B., Claessens, M. & SHI, S., Science Communication in the word: practices, theories and trends (pp. 33-63). Berlim, Alemanha: Springer.

Sodré, M. (2015). A ciência do comum: notas para o método comunicacional. Rio de Janeiro, Brasil: Ed. Vozes.

Tavares, A. F. (2016) Comunicação pública e acesso à informação: o interesse público presente nas produções da assessoria de imprensa da prefeitura de Santarém (PA) (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, Brasil. Disponível em https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17614 [Consult. em 1 agosto 2019].

Vogt, C. & Morales, A. (2015) O discurso dos indicadores de C&T e de sua percepção. ComCiência: revista eletrônica de jornalismo científico, 166. Disponível em <http://www.comciencia.br/comciencia/handler.php?section=8&edicao=111&id=1333> [Consult. em 10 março. 2017].

Vogt, C.; & Polino, C. (2003). Percepção pública da ciência: resultados da pesquisa na Argentina, Brasil, Espanha e Uruguai. Campinas, SP, Brasil: Editora Unicamp /Fapesp.

Published

2021-09-21

How to Cite

Studies on the scientific culture in Brazil and Canada: actions of public communication of science at the Federal University of Uberlândia (UFU) and University of Ottawa (UOttawa). (2021). Comunicação Pública, 14(27). https://doi.org/10.4000/cp.12789