Destination Branding of Porto

A Case Study

Authors

  • Carla Sofia Ferreira Pinto Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas, Universidade de Lisboa
  • Filipa Fernandes Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas, Universidade de Lisboa

DOI:

https://doi.org/10.4000/cp.7623

Keywords:

integrated marketing communication, destination branding, tourism, Porto, omnichannel communication

Abstract

This article examines how the communication and tourism promotion of the destination Porto (Portugal) are promoted and communicated, using techniques of brand destination, which means the creation and management of a city's brand in order to make it attractive to tourists. The communicative efforts of Porto’s DMO (Destination Marketing Organization) were analyzed in order to understand what kind of messages are sent, their content and through which media these messages are published. The conclusion was that the city of Porto is promoted by three DMOs that work together to portray a favorable image of the destination, targeting each segment of the audience with specific content and media.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Carla Sofia Ferreira Pinto, Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas, Universidade de Lisboa

    Licenciada em Ciências da Comunicação pelo Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas da Universidade de Lisboa.

  • Filipa Fernandes, Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas, Universidade de Lisboa

    Doutora em Turismo pela Universidade de Évora e membro afiliado do Centro de Administração e Políticas Públicas do Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas da Universidade de Lisboa. Docente e investigadora. É Professora Auxiliar no ISCSP – Universidade de Lisboa e Visiting Academic no Multidimensional Tourism Institute, University of Lapland. Tem obra publicada sobre património, turismo, antropologia do turismo, imaginários turísticos, turistificação e tendências de marketing e turismo. Prémios recebidos: em 2019, Prémios de Mérito Científico e de Investigação Avançada CGD-ISCSP em Estudos Africanos pelo artigo A promoção turística de Cabo Verde no mercado português (com Raquel Barbosa Ribeiro).

References

Aires, E. (2017). Porto. Manual de identidade. Disponível em: http://www.cm- porto.pt/assets/misc/documentos/Logos/01_Manual_14_digital_2017.pdf (Consultado 05 junho 2019).

Associação de Turismo do Porto e Norte (2013a). Porto Convention Bureau. Disponível em: http://br.visitportoandnorth.travel/Porto-Convention/Sobre-nos (Consultado 05 junho 2019).

Associação de Turismo do Porto e Norte (2013b). Sobre a Associação de Turismo do Porto. Disponível em: http://br.visitportoandnorth.travel/ATP/Sobre-a-Associacao-de-Turismo-do-Porto (Consultado 05 junho 2019).

Bryman, A. (2012). Social research methods. New York: Oxford University Press.

Câmara Municipal do Porto (s.d.). Identidade gráfica. Disponível em: http://www.cm-porto.pt/cidade/porto-incomparavel-incontornavel-ponto (Consultado 05 junho 2019).

Câmara Municipal do Porto. (s.d.). Porto. Disponível em: http://www.cm-porto.pt/ (Consultado 05 junho 2019).

Câmara Municipal do Porto (s.d.). VisitPorto. Disponível em: http://www.visitporto.travel/ Visitar/Paginas/Default.aspx (Consultado 05 junho 2019).

Cao, L., Li, L. (2015). The impact of cross-channel integration on retailers’ sales growth. Journal of Retailing, 91(2), 198-216. DOI : 10.1016/j.jretai.2014.12.005

Cooper, C., & Hall, C. M. (2008). Contemporary tourism: An international approach. Oxford: Elsevier.

Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4ª ed.). Thousand Oaks: SAGE Publications.

Grigorescu, A., & Lupu, M. M. (2015). Integrated communication as strategic communication. Review of International Comparative Management, 16(4), 479-490.

Hankinson, G. (2004). Relational network brands: Towards a conceptual model of place brands. Journal of Vacation Marketing, 10(2), 109-121. DOI : 10.1177/135676670401000202

Hankinson, G. (2007). The management of destination brands: Five guiding principles based on recent developments in corporate branding theory. Journal of Brand Management, 14(3), 240-254. DOI : 10.1057/palgrave.bm.2550065

Hine, C. (2005). Virtual methods: Issues in social research on the internet. Oxford: Berg.

Hine, C. (2015). Ethnography for the Internet: Embedded, embodied and everyday. London: Bloomsbury.

Instituto Nacional de Estatística (INE, 2018). Estatísticas do turismo 2017. Lisboa: Instituto Nacional de Estatística.

Kotler, P., Bowen, J. T., Makens, J. C., & Baloglu, S. (2017). Marketing for hospitality and tourism (7ª ed.). Harlow: Pearson Education.

Kotler, P., Haider, D. H., & Rein, I. (1994). Marketing público: Como atrair investimentos, empresas e turismo para cidades, regiões, estados e países. São Paulo: Makron Books.

Marujo, M. N. (2008). Turismo e comunicação. Castelo Branco: RVJ Editores.

Medlik, S. (2003). Dictionary of travel, tourism and hospitality (3ª ed.). Oxford: Butterworth-Heinemann. DOI : 10.4324/9780080521862

Moilanen, T., & Rainisto, S. (2009). How to brand nations, cities and destinations: A planning book for place branding. London: Palgrave Macmillan.

Morgan, N., Pritchard, A., & Pride, R. (2011). Destination brands: Managing place reputation (3ª ed.). New York: Routledge/Taylor & Francis.

Neslin, S., Grewal, D., Leghorn, R., Shankar, V., Teerling, M., Thomas, J., & Verhoef, P. (2006). Challenges and opportunities in multichannel customer management. Journal of Service Research, 9(2), 95-112. DOI : 10.1177/1094670506293559

Percy, L. (2008). Strategic integrated marketing communication: Theory and practice. Burlington: Butterworth-Heinemann.

Portal de Turismo do Município do Porto (s.d.). Visit Porto. Disponível em: http://www.visitporto.travel/Visitar/Paginas/Default.aspx (Consultado 05 junho 2019).

Sebastião, S. P. (2009). Comunicação estratégica: As relações públicas. Lisboa: Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas.

Sebastião, S. P. (2015). Fundamentos de comunicação integrada organizacional e de marketing. Lisboa: Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas.

Tocquer, G., & Zins, M. (1999). Marketing do turismo. Lisboa: Instituto Piaget.

Turismo do Porto e Norte de Portugal (2015). Estratégia de marketing turístico do Porto e Norte de Portugal. Disponível em: http://www.portoenorte.pt/fotos/gca/plano_estrategico_10327505915894b4d3a978b.pdf (Consultado 05 junho 2019).

Turismo do Porto e Norte de Portugal (2019). Apresentação institucional. Disponível em: http://www.portoenorte.pt/pt/porto-e-norte/ (Consultado 05 junho 2019).

Vaz, G. N. (2001). Marketing turístico: Receptivo e emissivo. São Paulo: Pioneira Thomson Learning.

Verhoef, P., Kannan, P., & Inman, J. (2015). From multi-channel retailing to omni-channel retailing: Introduction to the special issue on multi-channel retailing. Journal of Retailing, 91(2), 174-181.

Published

2021-09-16

Issue

Section

DOSSIÊ TEMÁTICO: A comunicação omnicanal em turismo

How to Cite

Destination Branding of Porto: A Case Study. (2021). Comunicação Pública, 15(28). https://doi.org/10.4000/cp.7623