The protection of journalists’ independence

be true, transparent and ethical

Authors

  • Otília Leitão ISCTE-IUL - Instituto Universitário de Lisboa, Portugal

DOI:

https://doi.org/10.4000/cp.5541

Keywords:

journalism, ethics, truth, transparency, disagreement

Abstract

This article develops under the conception that the journalist, besides having the rights and duties of a common citizen, is bound to a set of his own laws, rules and practices, which makes him accountable to his public. In this sense, this paper’s intent was to learn about the new rights and duties emerging from this digital age in a globalizing ethical judgment. The results of a convenience sample of 499 journalists reveal that 65% of respondents work very conditioned. Journalists and experts argue that truth remains the essence of journalism under methods of discussed ethical transparency, with protection from disagreement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ash, T. G. (2017). Liberdade de Expressão – Dez princípios para um mundo interligado. Lisboa, Portugal: Círculo de Leitores.

Augé, M. (2016). Lugares e Não-Lugares, - Introdução a uma Antropologia da Sobremodernidade. Lisboa, Portugal: Letra Livre.

Boterf, G. (2017). Agir en professionnel compétent et avec éthique. Éthique publique [En ligne], vol.19, nº1, 2017.Disponivel em https://journals.openedition.org/ethiquepublique/2934.

Bloche, P. (2016). Lei sobre le droit d’opposition. novembro 2016. Disponível em: http://sphr.fr/wp- content/uploads/2017/08/Vademecum-charte-.

Boczkowski, P. (2010). The consumption of online news at work: Making sense of assessment of past work and an agenda for the future. New Media & Society, 12, 1085-1102.

Breed, Warren (1993). Controlo social na redacção. Uma análise funcional. In: Traquina, Nelson (org.). Jornalismo: Questões, Teorias e “Estórias”. Lisboa, Portugal: Vega.

Bulkley, K. (2012). The rise of citizen journalism, The Guardian, 11 junho 2012, disponvivel em https://www.theguardian.com/profile/katebulkley

Burgess, R. (2006). In the Field: An Introduction to Field Research. Abingdon, Inglaterra: Taylor & Francis, e-library.

Cádima, R. (2017). Monotorização do pluralismo dos media. Disponivel em:https://www.researchgate.net/publication/332875898_MPM_PORTUGAL_2017_MONITORIZACAO_DO_PLURALISMO_NOS_MEDIA

Canavilhas, J. (2014). Jornalismo Transmedia: um desafio ao velho ecossistema mediático. disponível em : https://www.academia.edu/9190127/Jornalismo_Transmedia_um_desafio_ao_velho_ecossistema_medi%C3%A1tico

Cardoso, G. (2009). Da Comunicação em Massa à Comunicação em Rede. In Cardoso, Gustavo et al. (coord.) Media, Redes e Comunicação. Lisboa, Portugal: Quimera, pp. 15-54.

Charte mondiale d’éthique des journalistes (2019). Disponível em https://www.ifj.org/fr/qui/regles-et-politique/charte-mondiale-dethique-des-journalistes.html

Carvalho, H. (2008). Análise Multivariada de Dados Qualitativos: Utilização da Análise de Correspondência Múltiplas com o SPSS. Lisboa, Portugal: Edições Sílabo.

Castells, M. (2004). A galáxia da Internet. Lisboa, Portugal, 2004.

Certeau, M. (de). (1994) La Prise de parole et autres écrits politiques. Paris, França: Le Seuil.

Cornu, D. (2013), Tous connectés! Internet et les nouvelles frontières de l’info. Genève, Suíça, Labor/Fides.

Comissão Europeia (2011). Estratégia renovada de la UE para 2011-2014 sobre la Responsabilidad Social de las Empresas. Centro de Documentación de FUNDACIÓN MAPFRE.http://www.mapfre.com/documentacion/publico/i18n/catalogo_imagenes/imagen_id.cmd?idImagen=1077594.

Conselho Europeu (2014). Conclusões do Conselho e dos Representantes dos Governos dos Estados-Membros, sobre a liberdade e o pluralismo dos meios de comunicação social no ambiente digital, (2014/C 32/04). Disponível em http://www.gmcs.pt/pt/conclusoes­-do-conselho-europeu-sobre-a-liberdade-e-o-pluralismo-dos-meios-de-comunicacao­-social-no-ambiente-digital.

Cornu, D. (1999). Jornalismo e Verdade: para uma ética da informação. Lisboa, Portugal: Instituto Piaget.

Crespo, M. et al. (2016). Modelos de Negócio e Comunicação Social. Coimbra, Portugal: Editora Almedina.

Delporte, C. (2016). A formação em jornalismo é útil/indispensável? Algumas lições do passado e do presente para preparar o futuro. Revista Mediapolis, nº 3, O Ensino do Jornalismo no século XXI, 13-25.

DOI : 10.14195/2183-6019_3_1 good / bad

Delporte, C. (2017). Regulation on Privacy and Electronic Communications, União Europeia, 2017/0003 (COD).

Fidalgo, J (2017). Entrevista a ObjEthos, 28, de junho de 2017.

Figaro, R. (2014). A triangulação metodológica em pesquisas sobre a Comunicação no mundo do trabalho. Revista Fronteiras – estudos mediáticos, 16(2): 124-131.

Fuente-Cobo; Garcia Avillez, J.A (2014), The application of the conscience clause for journalists in Spain. Problems and limitations of an incomplete model.Cuadernos.info, 35, 189-207. Disponível em http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0719-367X2014000200013&script=sci_arttext.-

Garcia, J.L.(1997). Estudos sobre os Jornalistas Portugueses - Metamorfoses e Encruzilhadas no Limiar do Século XXI. Lisboa, Portugal: Imprensa de Ciências Sociais.

Ghiglione, R. e Matalon, B. (1997). Inquérito: Teoria e Pratica. (3ª ed.). Oeiras, Portugal: Celta.

Giddens, Anthony (2007), Europa na Era Global. Lisboa, Portugal: Editorial Presença.

Gomes, A. (2012). Nos bastidores dos telejornais. Lisboa, Portugal: Tinta da China.

Graves, L. (2016). Deciding what’s true: the rise of political fact-cheking in american journalism. Nova Iorque, Estados Unidos da América: Columbia University Press, p. 21.

Grevisse, B. (1998). Autorégulation ou Déontologie? Les conditions d’un débat surles pratiques journalistiques. Recherches en Communication, 9, 7-24.

Hallin, D. C. & Mancini, P. (2010). Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics. Cambridge, Inglaterra: University Press.

Han-Byung, C. (2016). No Enxame. Lisboa, Portugal: Relógio d’Água,.

Harcup, T. (2012). O Vazio da Ética. Sheffield, Inglaterra: University of Sheffield. Disponivel em: http://ethicaljournalismnetwork.org/who-we-are/5-principles-of-journalism.

Hill, M., A. Hill (2009). O Inquérito por questionário. Lisboa, Portugal: Edições Sílabo.

Kovach, B. & T. Rosenstiel (2007). The Elements of journalis: What News Peopel Shoud Know and the Public Shoud Expect. New York, Estados Unidos da América: Three Rivers Press.

Ingram, M. (2018). The platform patrons: How Facebook and Google became two of the biggest funders of journalism in the world. Columbia Journalism Review, 16 maio.

Leitão, O. (2017). A Cláusula de Consciência do Jornalista – O direito a dizer Não. Lisboa, Portugal: Alêtheia Editores.

Létourneau, A. & Lacroix, A. (2005). L’intervention éthique : structurée et non linéaire. Interactions, 9 (1).

Levenson, Lord (2012). Un inquiry into the Culture, pratices and ethic of the press. Executive Summary and Recommendations. Disponivel em:https://books.google.pt/books?id=brxjKvwZnLQC&pg=PA16&lpg=PA16&dg

Levinas, E. (1982). Éthique et Infinit. Lisboa, Portugal: Edições 70.

Lopes. F. (2015). Jornalista: profissão ameaçada. Lisboa, Portugal: Alêtheia Editores.

Jensen, F. (1998). Interactivity: Tracking a New Concept in Media and Communication, Studies. Disponível em https://www.semanticscholar.org/paper/Interactivity%3A-Tracking-a-New-Concept-in-Media and Jensen/b04de1353d87619b40102fcab04f393615ba4e10#paper-header

Jenkins, H. (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. Nova Iorque, Estados Unidos da América: University Press.

Marôco, J. (2011). Análise Estatística com o SPSS Statistics (5.ª ed.). Pero Pinheiro, Portugal: Edições Report Number.

Mateus, C. (2015). A utilização das Redes Sociais pelos jornalistas portugueses: novos desafios éticos e deontológicos para a profissão”, tese de mestrado, FCSH-UNL disponível em http://pt.ejo.ch/social-media/redes-sociais-velha-etica-ainda-serve-o- jornalismo, consultado em. 30 junho de 2015.

Matos, J. Batista, C. , Subtil, F. org. (2017). A crise do Jornalismo em Portugal, Le Monde Diplomatique, janeiro 2017.

Mercier, A. (2016). Révolution numérique : les journalistes face au nouveau tempo de l’info. Disponível em https://larevuedesmedias.ina.fr/revolution-numerique-les-journalistes-face-au-nouveau-tempo-de-linfo.

Mesquita, Mário (2004). O poder os media na sociedade contemporânea, 2ª edição revista. Coimbra, Portugal: Edições Minerva.

Miller, Charles (2018). Trusted guides - a new role for journalists? Disponível em https://www.bbc.co.uk/blogs/academy/entries/e818ae5c-107f-4a66-86c4-3822650a1028.

Miranda, J. (2017). As temáticas da regulação do jornalismo português: análise às deliberações da AACS e ERC. Disponível em http://obs.obercom.pt/index.php/obs/article/view/1028/pdf. DOI : 10.15847/obsOBS11420171028 good / bad

Parlamento Europeu (2018). Resolução do Parlamento Europeu sobre o pluralismo e a liberdade de comunicação social na União Europeia, de 03 de maio de 2018 (2017/2209 (INI)).

Pew Research Center (2016). Facebook usage and engagement is on the rise, while adoption of other platforms holds steady. Disponível em https://www.pewresearch.org/internet/2016/11/11/social-media-update-2016/

Ramirez, P. (2016). “Até 2020, a maioria dos jornais deixará de imprimir”, entrevista ao jornal Observador, em 20 maio de 2016 Disponível em observador.pt/especiais/pedro. j.ramirez

Rebelo, J. (2011). Ser Jornalista em Portugal. Lisboa, Portugal: Gradiva.

Rebelo, J. (2014). As Novas Gerações de Jornalistas em Portugal. Lisboa, Portugal: Editora Mundos Sociais.

Reuters Institute (2016). Digital News Report. Disponível em https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/our-research/digital-news-report-2016.

Savater, F.(2018). Mensagem enviada quando doXXV aniversáro do Código Deontológico de la Federación de Asociaciones de Periodistas de España (FAPE). Disponivel em http://almeria.fape.es/la-prensa-no-necesita-una-ley-solo-es-preciso-que-respete-el-ordenamiento-juridico-que-no-cometa-delitos/

Seneath, P.H.& Sokall, R.R. (1973). Numerical taxonomic: The principles and practice of numerical classification. San Francisco, Estados Unidos da América: W.H.Freeman.

Tabachnick, B., & Fidell, L. (2007). Using multivariate analysis. Needham Heights, Estados Unidos da América: Allyn Bacon.

Ward, S. (2016). The Magical Concept of Transparence, Disponível em: http://www.okumedya.com/Ethics%20for%20Dijital%20Journalists.pdf#page=58.

Ward, S. (2016). Disrupting Journalism Ethics: Radical Change on the Frontier of Digital Media. Londres, Inglaterra: Taylor Francis.

Ward, Stephen J. A.. (2018). Reconstructing Journalism Ethics: Disrupt, Invent, Collaborate. Media & Jornalismo, 18(32), 09-17. Disponível em http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622018000100002&lng=pt&tlng=en. DOI : 10.14195/2183-5462_32_1 good / bad

Wardle, C. e Derakhshan, H. (2018). Journalism, ‘Fake News’ & Desinformation, Unesco. Disponível https://en.unesco.org/sites/default/files/f._jfnd_handbook_module_2.pdf

Wise, R. (2000). Multimedia: an introduction. London, Inglaterra: Routledge.

Wolf, Mauro (2009), Teorias da Comunicação. Queluz de Baixo, Portugal: Editorial Presença.

União Europeia (2017). Regulation on Privacy and Electronic Communications, 2017/0003 (COD)

Published

2021-09-21

Issue

Section

DOSSIÊ TEMÁTICO: Desinformação, Jornalismo e Modelos de Negócio

How to Cite

The protection of journalists’ independence: be true, transparent and ethical. (2021). Comunicação Pública, 14(27). https://doi.org/10.4000/cp.5541