Journalistic formats or FC Porto’s brand promotion

Porto Canal programming, a case study

Authors

  • Rita Cerqueira Faculdade de Letras, Universidade do Porto
  • Helena Lima Departamento Ciências da Comunicação e Informação, Faculdade de Letras, Universidade do Porto

DOI:

https://doi.org/10.4000/cp.5177

Keywords:

specialized journalism, sports journalism, television journalism, brand promotion

Abstract

 

Sports are part of multiple dimensions of society, which leads them to cross borders and overcome divergences so as to reach more and more people in different social dynamics. Specialized sports journalism reaches the highest audiences, but it has to coexist with other realities, such us brand promotion. Sports channels have emerged as part of this trend implemented by top clubs, which seized the role of broadcasters, and club channels became part of their strategic communication. This case-study debates the appropriation of sports journalism formats in the promotion of the branding Universo Porto – Jornal. A categorization and analysis of the content is the methodology used to tackle the Porto Canal broadcast. It aims to establish a relationship between the analyzed contents and the characteristics of specialized journalism, in order to realize how these formats are part of the brand promotion strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Berganza, M. R. C. (2005). Periodismo Especializado. Madrid, Espanha: Ediciones Internacionales Universitarias.

Brookes, R. (2002). Representing sport. Londres, Inglaterra: Hodder Education.

Carlson, M. & Lewis S. C. (2016). Boundaries of journalism: Professionalism, practices and participation. London, Inglaterra: Routledge.

CCPJ – Comissão da Carteira Profissional de Jornalista. (2019). Disponível em: https://www.ccpj.pt/ [Consult. em a 20 de julho de 2019].

Covell, D., Walker, S., Hess, P., & Siciliano, J. (2007). Managing Sports Organizations Responsibility for Performance (2.ª ed.). Oxford, Reino Unido: Elsevier.

Deninger, D. (2012). Sports on Television: the how and why behind what you see. London, Inglaterra: Routledge.

Erjavec, K. (2004) Beyond Advertising and Journalism: Hybrid Promotional News Discourse. Discourse & Society, 15(5), 553-578. DOI : 10.1177/0957926504045032

Lei n.º 1/99 de 13 de janeiro. Diário da República n.º 10 – I Série A. Disponível em: https://www.ccpj.pt/media/1042/estatuto-do-jornalista.pdf [Consult. em 10 de agosto de 2019].

Llano, R. (2008). La especialización periodística. Madrid, Espanha: Editorial Tecnos.

Lopes, F. (1999). O Telejornal e o Serviço Público. Coimbra, Portugal: Minerva.

López, A. A. (2005). Periodismo Deportivo. Madrid, Espanha: Editorial Síntesis AS.

Orive, P. & Fagoaga, C. (1974). La especialización en el periodismo. Madrid, Espanha: Editorial Dossat, S. A.

Porto Canal. (2015). Sobre o Porto Canal. Disponível em: http://portocanal.sapo.pt/porto_canal/ [Consult. em 11 de julho de 2019].

Quesada, M. (1998). Periodismo especializado. Madrid, Espanha: Ediciones Internacionales Universitarias.

Quesada, M. (2012). Curso de periodismo especializado. Madrid, Espanha: Editorial Síntesis.

Ramírez, F. E. (2010). Fundamentos de la especialización periodística. In La especialización en el periodismo: formarse para informar. Sevilla, Espanha: Comunicación Social.

Reese S. D. & Shoemaker P. J. (2016). A media sociology for the networked public sphere: The hierarchy of influences model. Journal Mass Communication and Society, 19(4), 389-410. DOI : 10.1080/15205436.2016.1174268

Sá, C., & Sá, D. (1999). Marketing para desporto: um jogo empresarial. Porto, Portugal: Edições IPAM.

Sahni, N. S. & Nair, H. (2016). Does Advertising Serve as a Signal? Evidence from Field Experiments in Mobile Search. Stanford University Graduate School of Business Research, 16(10). Disponível em https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2721468. DOI : 10.1093/restud/rdz053

Schauster, E. E., Ferrucci, P. & Neill, M. S. (2016). Native Advertising Is the New Journalism: How Deception Affects Social Responsibility. American Behavioral Scientist, 60(12), 1408-1424.

Schudson M. (2013). Advertising, the uneasy persuasion (RLE Advertising): Its dubious impact on American society. London, Inglaterra: Routledge.

Schultz, B. (2005). Sports media: Reporting, producing and planning. Oxford, Reino Unido: Elsevier.

Sousa, J. P. (2001). Elementos de jornalismo impresso. Disponível em http://www.bocc.ubi.pt/pag/sousa-jorge-pedro-elementos-de-jornalismo-impresso.pdf [Consult. em 23 de julho de 2019].

Steen, R. (2008). Sports Journalism: a multimedia primer. Abingdon, Inglaterra: Routledge.

Sterling, C. H. (Ed.). (2009). Encyclopedia of journalism (Vol. I). Califórnia, Estados Unidos da América: Sage Publications, Inc.

Stofer, K. T., Schaffer, J. R., & Rosenthal, B. A. (2009). Sports journalism: An introduction to reporting and writing. Lanham, Estados Unidos: Rowman & Littlefield Publishers.

Torrijos, J. L. R. (2013). Periodismo Deportivo. Hacia la innovación y el emprendimiento en la red. In León, M. S. (coord.). Presente y futuro en el periodismo especializado (197-248). Madrid, Espanha: Fragua.

Published

2021-09-21

Issue

Section

DOSSIÊ TEMÁTICO: Desinformação, Jornalismo e Modelos de Negócio

How to Cite

Journalistic formats or FC Porto’s brand promotion: Porto Canal programming, a case study. (2021). Comunicação Pública, 14(27). https://doi.org/10.4000/cp.5177