Modular cinema – A film-response from Chantal Akerman to Pina Bausch

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34629/rcdmt.vol.2.n.1.pp106-126

Keywords:

Modular cinema, Un jour Pina a demandé, Chantal Akerman, Pina Bausch

Abstract

The purpose of this essay is to demonstrate how the film Un jour Pina a demandé (1983), by Chantal Akerman, more than belonging to the lineage of documentaries and television pieces about the artistic figure of Pina Bausch, can (and should) be thought of as a response-film (a creative response of sorts) to the German choreographer’s praxis. Un jour Pina a demandé acts as co-creator in relation to the artistic material (images and sounds of the performances, and/or rehearsals by Bausch and the dancers of her Company – Tanztheater Wuppertal) which she proposes to modulate cinematically. In this approach, we will identify a series of cinematographic operations that match Pina Bausch’s own method of creation (i.e., her artistic vision). Finally, we will argue that Akerman’s film serves as a model for a definition of modular cinema, according to which cinematic praxes can be thought of as affective responses to other works of art (scenic, plastic, visual or audio), revealing their intrinsically cinematic aspects and, possibly, originating another work from this revelation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Pedro Florêncio, FCSH-UNL | UID ICNOVA

    Pedro Florêncio é licenciado em Cinema pela Escola Superior de Teatro e Cinema – Instituto Politécnico de Lisboa, mestre em Cinema e Televisão pela NOVA FCSH, doutor em Artes Performativas da Imagem e Movimento pela Universidade de Lisboa. Realizou, entre outros, os filmes À Tarde (2017), Turno do Dia (2019) e Nocturna (2023). Tem publicações dispersas sobre cinema. Em 2020, publicou o livro Esculpindo o Espaço – O Cinema de Frederick Wiseman. É Professor Auxiliar na NOVA FCSH e investigador do ICNOVA – Instituto de Comunicação da Nova.

References

Agamben, Giorgio. 2008. “Notas sobre o Gesto.” Traduzido por Vinícius Nicastro. Artefilosofia, no. 4 (Janeiro): 9-14. https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/731/687. Acedido a 6 de fevereiro de 2025.

Amiel, Vincent. 2011. Estética da Montagem. Traduzido por Carla Bogalheiro Gamboa. Lisboa: Edições Texto & Grafia.

Badiou, Alain. 2013. “The False Movements of Cinema.” In Cinema. Tradução de Susan Spitzer, edição de Antoine de Baecque. Malden, MA e Cambridge, Reino Unido: Polity.

Barthes, Roland. 1984. O Óbvio e o Obtuso. Traduzido por Isabel Pascoal. Lisboa: Edições 70.

Bausch, Pina. 2000. “Discurso proferido por ocasião do recebimento do título de doutora honoris causa da Universidade de Bolonha (Itália).” Traduzido por José Marcos Macedo, Jornal Folha de São Paulo, domingo 27 de Agosto.

Bazin, André. 2005. “Painting and Cinema.” In What Is Cinema? Volume I André Bazin, editado e traduzido por Hugh Gray. Berkeley, LA e Londres: University of California Press.

Bresson, Robert. 2000. Notas sobre o Cinematógrafo. Traduzido por Pedro Mexia. Porto: Porto Editora.

Britto, Waleska Lopes de Almeida. 2012. “A Criação Artística como Acontecimento.” In Tempos de Memória: Vestígios, Ressonâncias e Mutações, VII Congresso da ABRACE – Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cénica. Disponível em https://www.portalabrace.org/memoria/viicongressopesquisadanca.htm. Acedido a 6 de fevereiro de 2025.

Deleuze, Gilles. 1999. “O Ato de Criação.” Traduzido por José Marcos Macedo. Folha de São Paulo, 27 de Junho.

----. 2016. A Imagem-Movimento, Cinema 1. Traduzido por Sousa Dias. Lisboa: Sistema Solar

Florêncio, Pedro. 2021. “Vislumbrando um gesto (in)visível no plano final de No Home Movie”. À Pala de Walsh, editado por Carlos Natálio, João Araújo, Luís Mendonça e Ricardo Vieira Lisboa; publicado no Dossier “Fotograma, Meu Amor” (5 de Abril), s/p. https://apaladewalsh.com/2021/04/vislumbrando-um-gesto-invisivel-no-plano-final-de-no-home-movie/ Acedido a 6 de Fevereiro de 2025.

Grilo, João Mário. 2006. O Homem Imaginado - Cinema, Acção, Pensamento. Lisboa: Livros Horizonte.

Han, Byung-Chul. 2018. A Expulsão do Outro – Sociedade, Perceção e Comunicação Hoje. Traduzido por Miguel Serras Pereira. Lisboa: Relógio D’Água Editores.

Madeira, Maria João. 2012. “Un Jour Pina a Demandé…” Folha da Cinemateca Portuguesa − Museu do Cinema. 31 de Outubro.

Maia, Tomás e André Maranha. 2018. Parlatório. Lisboa: Sistema Solar / Uma Clareira.

Monteiro, Paulo Filipe. 2010. Drama e Comunicação. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra.

Nietzsche, Friedrich. 2002. A Origem da Tragédia. Traduzido por Álvaro Ribeiro. Lisboa: Guimarães Editores.

Ruprecht, Lucia. 2020. “Minor Gestures: Chantal Akerman’s Un jour Pina a demandé.” Cinéma & Cie International Film Studies Journal, editado por Ada Ackerman, Barbara Grespi, Andrea Pinotti, vol. XX, no 35, Outono: 63-72.

Simmel, Georg. 2013. “Os Alpes.” In Filosofia da Paisagem Uma Antologia. 2ª ed., editado por Adriana Veríssimo Serrão, 52-58. Lisboa: Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa.

| Referências Filmográficas

Die Klage der Kaiserin / O Lamento da Imperatriz. Pina Bausch, real. 1990, Channel Four Films, L’Arche, La Sept.

E la nave va... / O Navio. Federico Fellini, real. 1983, RAI 1, Vides cinematografica, Gaumont.

Hable con ela / Fala Com Ela. Pedro Almodóvar, real. 2022, El Deseo, Antena 3 Televisión. Good Machine.

Je, tu, il, elle. Chantal Akerman, real. 1974, Ministério dos Negócios Estrangeiros, Paradise Films.

Jeanne Dielman, 23, Quai du Commerce, 1080 Bruxelles. Chantal Akerman, real. 1975, Paradise Films, Unité Trois, Ministère de la Culture Française de Belgique.

Les rendez-vous d’Anna / Os Encontros de Anna. Chantal Akerman, real. 1978, Centre du Cinéma et de l’Audiovisuel de la Fédération Wallonie-Bruxelles, Hélène Films, Paradise Films.

News from Home. Chantal Akerman, real. 1977, INA, Paradise Films, Unité Trois.

Portrait d’une paresseuse. Chantal Akerman, real., 1986, sem indicação de produtoras.

Toute une nuit. Chantal Akerman, real. 1982, Paradise Films, Avidia Films, Gérick Films.

Un jour Pina a demandé. Chantal Akerman, real. 1983, BRT, France 2, INA.

| Obras de e sobre Pina Bausch

Ein Stueck. 1983. Veneza.

Komm Tanz Mit Mir. 1983. Wuppertal.

Kontakthof. 1983. Milão.

Les Oeillets. 1983. Avignon.

Walzer e Nelken. 1983. Avignon.

| Filmes que documentam espectáculos ou processos de criação de Pina Bausch

Dancing Dreams / Sonhos de Dança. Anne Linsel e Rainer Hoffmann, reals. 2010, Real Fiction, TAG/TRAUM Filmproduktion, WDR.

Dancing Pina. Florian Heinzen-Ziob, real. 2022, Fontäne Film, Pina Bausch Foundation.

Dernière danse - Lettre filmée à Pina B. François Zabaleta, real. 2016, sem indicação de produtora.

Die Generalprobe / O Ensaio Geral. Werner Schroeter, real. 1980, Laura Film.

Nefés by Pina Bausch. Pina Bausch, real. 2003, sem produtora.

Pina. Wim Wenders, real. 2011, Neue Road Movies, Eurowide Film Production, Zweites Deutsches Fernsehen (ZDF), ZDFtheaterkanal, ARTE.

Pina Bausch. Lissabon Wuppertal Lisboa. Fernando Lopes, real. 1998, Expo 98, Rogério Ceitil Audiovisuais, RTP.

Theater in Trance. Rainer Werner Fassbinder, real. 1981, Laura Film.

Un jour Pina a demandé. Chantal Akerman, real. 1983, BRT, France 2, INA.

Was tun Pina Bausch und ihre Tänzer in Wuppertal? Klaus Wildenhahn, real. 1983, NDR, WDR.

Published

2025-06-23

How to Cite

Modular cinema – A film-response from Chantal Akerman to Pina Bausch. (2025). RHINOCERVS: Cinema, Dança, Música, Teatro, 2(1), 106-126. https://doi.org/10.34629/rcdmt.vol.2.n.1.pp106-126