Undoing borders: a reflection on the expanded field of the walking arts via the artistic walk Imemorial: Passos no Cativeiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34629/rcdmt.vol.2.n.1.pp150-174

Keywords:

Artistic walk, Expanded art, Audiowalk, Audiophile, Post-memory

Abstract

In this essay we aim to reflect on the walk as an “expanded” art form, a convergence practice entailing several artistic forms which include elements as varied as time, space, performance, set design, sound effects, dramaturgy, technology and audience participation, in order to create immersive and embodied experiences. We emphasize its potential as a multimodal and mobilizing event, capable of generating new layers of meaning in the public space, as well as its inherent capacity to involve the participants in an active reception process, due to its inclusion a contemporary artistic field which strains the relationship between body, history and urban landscape. We focus on a case study, the performative walk Imemorial – Passos no Cativeiro [Time Immemorial – Footsteps in Captivity], which in a structured path containing narrative stations, reflects on historical erasure through a narrative and sensorial apparatus that activates the collective memory and (re)configures the perception of the urban space. Following this analysis, we discuss the way in which performative art forms may be positioned at the intersection of aesthetics, politics and technology, thus evincing their relevance in the contemporary art landscape.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rui Antunes, Universidade Lusófona

    Rui Filipe Antunes é um investigador cujo trabalho cruza movimento humano, ambientes digitais e processos algorítmicos. Investiga a representação computacional do corpo, especialmente em realidade virtual e animação por IA. Investigador no CICANT (Universidade Lusófona), lidera projetos sobre dança, corporeidade e tecnologia imersiva, como Ghostdance. Foi Marie-Curie Global Fellow nas Universidades de Lisboa e Genebra, com doutoramento em media arts por Goldsmiths, Universidade de Londres. É também presidente da Associação Substantivo Mágico, um colectivo artístico dedicado à produção de caminhadas performativas com um cariz histórico.

References

Antunes, Rui Filipe. 2022. “Imemorial: Passos no Cativeiro — Ritualizar a ausência numa caminhada com fantasmas.” Revista Comunicação e Linguagem vol. 57: 147-170.

Antunes, Rui Filipe, e N. Carlos Antunes. 2023. “Uma perspectiva cinematográfica sobre a caminhada Imemorial - Passos no Cativeiro.” In International Conference Avanca. Cinema, nº 14. https://publication.avanca.org/index.php/avancacinema/article/view/470.

Baudelaire, Charles. 2010. Le peintre de la vie moderne. 1863. Mille et une nuits.

Benjamin, Walter. 2019. As Passagens de Paris. Trabalho póstumo. 1982. Traduzido por João Barrento. Lisboa: Assírio & Alvim.

Borges, Jorge Luis. 2017. “El jardín de senderos que se bifurcan.” 1941. In Borges Esencial – Edición Comemorativa. Real Academia Española, Asociación de Academias de la Lengua Española. S/l: Penguin Random House Grupo Editorial, 65-74.

Burgin, Victor. 2007. “Possessive, Pensive and Possessed.” In The Cinematic, editado por David Campany, 198–209. S/l: Whitechapel e The MIT Press.

Caballero, Ileana Diéguez. 2010. “Cenários expandidos: (Re)presentações, teatralidades e performatividades.” Urdimento − Revista de Estudos em Artes Cênicas, vol. 15, no. 2: 135–148. DOI: https://doi.org.10.5965/1414573102152010135.

Caws, M. A. 1997. The Surrealist Look: An Erotics of Encounter. Cambridge: The MIT Press.

De Certeau, Michel. 1998. A Invenção do Cotidiano. Traduzido por Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis: Editora Vozes.

Chklóvski, Viktor. 1999. “A arte como procedimento.” In Teoria da literatura I: Textos dos formalistas russos, organizado por Tzvetan Todorov, 75–96. Lisboa: Edições 70.

Debord, Guy. 1958. “Theory of the Dérive,” Internationale Situationniste #2 Paris: December 1958. https://situationist.org/periodical/si/issue-2-1958-en. Acedido em 6 Maio 2025.

Deleuze, Gilles. 1994. Cinema 2: The Time-Image. 1985. Traduzido por Hugh Tomlinson e Robert Galeta, 68-97. Londres: The Athlone Press.

Diéguez, Ileana. 2014. “Um teatro sem teatro: A teatralidade como campo expandido.” Traduzido por E. Borges, Sala Preta, vol. 14, no.1: 125-129. DOI: https://doi.org.10.11606/issn.2238-3867.v14i2.

Fried, Michael. 1967. “Art and Objecthood”. In Art and Objecthood: Essays and Reviews. The University of Chicago Press.

Freud, Sigmund. 2010. O estranho. In Obras completas de Sigmund Freud, vol. 14 (1917–1920), 275-310. Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras.

Higgins, Dick. 1965. Synesthesia and Intersenses: Intermedia. Something Else Newsletter 1, no. 1. https://www.ubu.com/papers/higgins_intermedia.html. Acedido em 5 Maio 2025.

Krauss, Rosalind. 2011. Under Blue Cup. Massachusetts: The MIT Press.

-----. 1979. “Sculpture in the Expanded Field.” October, vol. 8: 30-44.

Kristeva, Julia. 2005. Introdução à Semanálise. 1969. Tradução de Lúcia Helena França. São Paulo: Perspectiva.

Mueller, Ellen. 2021. “Dada Connections.” In Walking as Art Practice. https://teaching.ellenmueller.com/walking/2021/10/10/dada-connections/. Acedido a 6 de dezembro de 2024.

Pasolini, Pier Paolo. 2007. “Observations on the Long Take.” In The Cinematic, editado por David Campany, 84-87. S/l: Whitechapel e Massachusetts: The MIT Press.

Rancière, Jacques. 2022. O Espectador Emancipado. 2009. Tradução de José Miranda Justo. Lisboa: Orfeu Negro.

Solnit, Rebecca. 2000. Wanderlust: A History of Walking. S/l: Penguin Books.

Sokurov, Alexander. 2002. Russian Ark. St. Petersburg: Hermitage Bridge Studio, DVD.TEPe. 2022. “Resultados Indicadores.” Technologically Expanded Performance. https://tepe.estudiosdedanca.pt/resultados-indicadores. Acedido a 6 de dezembro de 2024.

Woolf, Virginia. 1925. Mrs. Dalloway. Amazon Fullfilment.

Youngblood, Gene. 2020. Expanded Cinema – Fiftieth Anniversary Edition. 1970. Nova Iorque: Fordham University Press.

Published

2025-06-23

How to Cite

Undoing borders: a reflection on the expanded field of the walking arts via the artistic walk Imemorial: Passos no Cativeiro. (2025). RHINOCERVS: Cinema, Dança, Música, Teatro, 2(1), 150-174. https://doi.org/10.34629/rcdmt.vol.2.n.1.pp150-174