Social media
a gap on accountability
DOI:
https://doi.org/10.34629/cpublica.856Keywords:
advertising, cultural studies, digital communication, social media, cultural materialismAbstract
This paper reflects on responsibilities highlighted and omitted for the harmful effects of digital communications in democratic societies, through the methodological approach of Cultural Materialism developed by Raymond Williams, based on the historical materialist analysis of sociocultural issues.
Downloads
References
Baele, S. J., Brace, L. & Coan, T. G. (2021). Variations on a theme? Comparing 4chan, 8kun, and other chans’ Far-Right “/Pol” Boards. Perspectives on Terrorism, 15(1), 65–80.
Berger, J. (2013). Contagious: Why things catch on. Simon & Schuster.
Birch, K. & Bronson, K. (2022). Big Tech. Science as Culture, 31(1), 1–14.
Castro, K. C. P. (2024). Análise cultural materialista da atribuição de responsabilidades sobre os efeitos da comunicação digital na sociedade [Dissertação de Mestrado não publicada]. Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa.
Charitsis, V., Zwick, D. & Bradshaw, A. (2018). Creating worlds that create audiences: theorising personal data markets in the age of communicative capitalism. TripleC. 16(2), 820–834.
Dean, J. (2009). Democracy and other Neoliberal fantasies: Communicative Capitalism & Left politics. Duke University Press.
Dean, J. (2016). Big Data: Accumulation and Enclosure. Theory & Event, 19(3).
Fisher, M. (2023). A máquina do caos: Como as redes sociais reprogramaram nossa mente e nosso mundo. Trad. ASSIS, E. Editora Todavia.
Han, B. C. (2022). Infocracia: Digitalização e a crise da democracia. Trad. Philipson, G. S. Editora Vozes.
Herman, E. S. & Chomsky, N. (2002). Manufacturing consent: The political economy of the mass media. Pantheon Books.
Jakobson, R. (1985). Linguística y Poética. Trad. Cabello, A. M. G., The Massachusetts Institute of Technology, Editions de Cátedra, S. A.
Moreira, A. O. & Moreira, M. O. (2020). A comunicação como um Direito Humano. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, 6(4), 17–35.
Törnberg, P. & Uitermark, J. (2022). Tweeting ourselves to death: the cultural logic of digital capitalism. Media, Culture & Society, 44(3), 574–590.
Williams, R. (1968). Communications. Penguin Books.
Williams, R. (2011). Cultura e materialismo. Trad. GLASER, A. Editora Unesp.
Williams, R. (2016). Televisão: Tecnologia e forma cultural. Trad. Serelle, M., Viggiano, M. Boitempo.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Comunicação Pública
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os conteudos da Comunicação Publica estão licenciados com uma licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.