State investments in its own communication vehicles

a mapping of Public Communication in Espírito Santo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34629/cpublica.831

Keywords:

public communication, advertising spending, media financing, investments in public communication

Abstract

This article draws up a mapping of the communication vehicles in the State of Espírito Santo, Brazil, in addition to raising the State’s investments in these vehicles, so that in the future the data can be compared with the expenses related to the private media carried out in the analyzed period and, thus, priority should be given to investment in communication. To achieve the objectives, the elaboration of the article is based on bibliographic research and documental research, configuring itself as a descriptive study. Some difficulties in collecting data for the construction of the research corroborated the urgent need for studies on the subject. The slicing of data on the State Government website made it impossible to cross-reference them, making some analyzes unfeasible. However, this is a failure of the law itself, which governs the way in which transparency must be given to advertising execution contracts. Over eight years (2011–2018), the following amounts were invested in public communication vehicles: R$46.2 million in RTV-ES; and R$104.6 million with the Official Gazette.

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Author Biographies

  • Alexandre Lemos Junior, UFES-Universidade Federal do Espírito Santo

    Jornalista formado pela Universidade Federal do Espírito Santo em 2011, possui mestrado em Comunicação e Territorialidades. Atuou na Assessoria de Comunicação do Senado Federal, na Prefeitura Municipal de Vitória e no Governo do Estado do Espírito Santo. Coordenou a Central de Notícias da Rádio América, veículo da Arquidiocese de Vitória no ES. Foi repórter do Portal Gazeta Online e do Jornal A Gazeta, na seção Cidades. Foi editor da Central Brasileira de Notícias (CBN Vitória), onde também atuou como editor.

  • José Edgard Rebouças, UFES-Universidade Federal do Espírito Santo

    Graduado em Comunicação Social/Jornalismo pela Universidade Federal do Espírito Santo (1996-1990), possui mestrado em Ciências da Informação e da Comunicação pela  Université Grenoble 3 (1992-1994) e  doutorado em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo, com estágio de pesquisa na Université du Québec à Montréal (1999-2003) e estágios de pós-doutorado na Universidade Federal de Pernambuco (2005-2006) e na Université du Québec à Montréal (2021-2022). É professor titular da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) e coordenador fundador do centro de pesquisa e ação Observatório da Mídia: direitos humanos, políticas, sistemas e transparência.

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Published

2025-06-30

How to Cite

State investments in its own communication vehicles: a mapping of Public Communication in Espírito Santo. (2025). Comunicação Pública, 20(38). https://doi.org/10.34629/cpublica.831