“We Are On”
an analysis of COVID-19 multimedia content on Instagram from the Portugal’s Directorate-General of Health (2020–2023)
DOI:
https://doi.org/10.34629/cpublica.821Keywords:
Instagram, social media, Portugal’s Directorate-General of Health, health literacy, COVID-19Abstract
On 11 March 2020, the World Health Organization declared COVID-19 a pandemic — a contagious disease caused by a new and easily spread coronavirus, characterised by symptoms of acute respiratory infection. Due to the lack of knowledge about the virus, it became imperative to inform the population about the disease, provide health guidelines and promote prevention measures. The media has given ample prominence to the issue; however, we highlight the role of social networks, given the ubiquity and casualness that characterise them.
In this context, Portugal’s Directorate-General of Health (DGS) reinforced its communication by creating an Instagram profile shortly after the start of the pandemic. This exploratory and descriptive study is based on a content analysis of the DGS’s 2427 posts throughout the pandemic period, between March 2020 and May 2023. The aim was to identify the prevalence of the “COVID-19” topic and categorise the sub-topics, social actors, multimedia resources (photography, illustration, typography, video, animation, clipping) and hashtags. It should be noted that the majority (53.7 per cent) of the messages were related to COVID-19 in a coherent and graphically appealing way, where reactive and proactive approaches contrast. The thoughts on the DGS’s communication strategies, together with the quantitative evidence shown in this study, indicates not only a necessity for investment, but also a vast effort already underway, in the area of health literacy.
Downloads
References
Almeida, C. V., & Fragoeiro, I. (2023). Nota da Coordenação. In C. V. Almeida, & I. Fragoeiro (Coords.), Manual de literacia em Saúde — Princípios e práticas (1.ª ed.). Pactor.
Arcia, A., Suero-Tejeda, N., Bales, M. E., Merrill, J. A., Yoon, S., Woollen, J., & Bakken, S. (2016). Sometimes more is more: Iterative participatory design of infographics for engagement of community members with varying levels of health literacy. Journal of the American Medical Informatics Association, 23(1), 174–183. https://doi.org/10.1093/jamia/ocv079
Arriaga, M. T. de, Santos, B. dos, Silva, A., Mata, F., Chaves, N., & Freitas, G. (2019). Plano de ação para a literacia em saúde — 2019–2021. Direção-Geral da Saúde. https://www.dgs.pt/documentos-e-publicacoes/plano-de-acao-para-a-literacia-em-saude-2019-2021-pdf.aspx
Avery, E. J. (2017). Public information officers’ social media monitoring during the Zika virus crisis, a global health threat surrounded by public uncertainty. Public Relations Review, 43(3), 468–476. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2017.02.018
Azevedo, D., Plácido, A. I., Herdeiro, M. T., Roque, F., & Roque, V. (2022). How Portuguese health entities used social media to face the public health emergency during COVID-19 disease. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(19), 11942. https://doi.org/10.3390/ijerph191911942
Bardin, L. (2000). Análise de Conteúdo (1.ª ed.). Edições 70.
Cardoso, G., Baldi, V., Couraceiro, P., Vasconcelos, A., & Paisana, M. (2023). Retrato digital de Portugal. Caracterização e tendências de utilização das redes sociais — 2015 a 2023. OberCom — Observatório da Comunicação. https://obercom.pt/wp-content/uploads/2023/09/Retrato_redes_sociais_2023_FINAL6Set.pdf
Cardoso, G., Baldi, V., Paisana, M., & Quintanilha, T. L. (2020). Pandemia e consumos mediáticos. OberCom — Observatório da Comunicação. https://obercom.pt/wp-content/uploads/2020/10/Final_Pandemia_media_Geral.pdf
Cardoso, P. R., Jólluskin, G., & Silva, I. (2021). A promoção da saúde através das redes sociais: uma análise de boas práticas. Comunicação Pública, 16(30). https://doi.org/10.4000/cp.12268
Celeste, P., & Moniz, L. B. (2021). Marketing Performance — 80 métricas de Marketing e Vendas (2.a ed.). Clube do Autor.
Di Fátima, B., Garcia, F., Barros, A., Espanha, R., Brandão, D., & Martins, N. (2024). Navigating COVID-19: How the Portuguese health authority managed social media. In H. Gürkan, & A. Serttaş (Coords.), Transformed communication codes in the mediated world: A contemporary perspective (pp. 175–190). IGI Global. https://doi.org/10.4018/979-8-3693-0896-7.ch010
Diário da República. (2021). Aprova a Carta Portuguesa de Direitos Humanos na Era Digital pela Lei n.º 27/2021, de 17 de maio – Diário da República n.º 95/2021, Série I de 2021–05-17, pp. 5–10.
Diário da República Eletrónico. (2020a). Regulamenta a aplicação do estado de emergência decretado pelo Presidente da República — Decreto n.º 2-A/2020 — Diário da República n.º 57/2020, 1.º Suplemento, Série I de 2020-03-20.
Diário da República Eletrónico. (2020b). Regulamenta a aplicação do estado de emergência decretado pelo Presidente da República — Decreto n.º 17-A/2020 — Diário da República n.º 66/2020, 1.º Suplemento, Série I de 2020-04-02.
Direção-Geral da Saúde. (s.d.). Direção e Orgânica. Consultado em maio 15, 2023, em https://www.dgs.pt/a-dgs/direcao-e-organica.aspx
Direção-Geral da Saúde. (2020). Covid 19 — Página Inicial. https://covid19.min-saude.pt/.
Emojipedia. (2016a, dezembro). Sneezing Face. In Emojipedia. Consultado em maio 30, 2023, em https://emojipedia.org/sneezing-face
Emojipedia. (2016b, dezembro). Face with Thermometer. In Emojipedia. Consultado em maio 30, 2023, em https://emojipedia.org/face-with-thermometer
Emojipedia. (2020, novembro). Face with Medical Mask. In Emojipedia. Consultado em maio 30, 2023, em https://emojipedia.org/face-with-medical-mask
ePortugal. (s.d.). Direção-Geral da Saúde. Consultado em janeiro 4, 2024, em https://eportugal.gov.pt/entidades/direcao-geral-da-saude
Espanha, R. (2020). A literacia em Saúde e a comunicação de risco em Saúde Pública. Comunicação Pública, 15(29). https://doi.org/10.4000/cp.11303
Fernandes, I. T. V. (2023). A comunicação da Direção Geral de Saúde no Instagram e no Facebook durante a pandemia da Covid-19 [Dissertação de Mestrado não publicada]. Faculdade de Ciências Humanas, Universidade Católica Portuguesa. http://hdl.handle.net/10400.14/41315
Ferreira, G. (2023). Cidadãos informados em tempos de infodemia: sobre literacia mediática, seleção de fontes e desinformação. In P. Lopes, & J. Lourenço (Coords.), Literacia(s) & Cidadania(s) (1.ª ed.). Livros Horizonte.
Freitas, G. (2023, junho 15). As grandes lições para a saúde pública — A visão da DGS [Sessão em conferência]. Congresso Saúde Pública 23 — Uma Nova Era, Lisboa, Portugal.
George, F. (2023). Prefácio. In C. V. Almeida, I. & Fragoeiro (Coords.), Manual de Literacia em Saúde — Princípios e práticas (1.ª ed.). Pactor.
George, N., Britto, Dr., Krishnan, V., Dass, Lm., Prasant, H., & Aravindhan, V. (2018). Assessment of hashtag (#) campaigns aimed at health awareness in social media. Journal of Education and Health Promotion, 7(1), 114. https://doi.org/10.4103/jehp.jehp_37_18
Hollensen, S., Kotler, P., & Opresnik, M. O. (2023). Social Media Marketing — Expanda o seu negócio (5.ª ed.). Lidel.
Instagram da DGS. (2020–2023). Posts [Perfil de Instagram]. Instagram. Consultado em maio 15, 2023, em https://www.instagram.com/direcao_geral_saude/
Kim, J., & Hastak, M. (2018). Social network analysis: Characteristics of online social networks after a disaster. International Journal of Information Management, 38(1), 86–96. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2017.08.003
Leite, N. K. (2008). Turismo e território: Um estudo sobre a turistificação de Portimão (Algarve/Portugal) a partir da geografia do turismo [Dissertação de Mestrado não publicada]. Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa. https://repositorio.ulisboa.pt/handle/10451/1727
Lima, F. B. (2023). “Be a public health officer”: How Portugal’s Directorate-General of Health reacted to COVID-19 with multimedia assets on Instagram. In J. S. Sánchez & P. M. Matas (Eds.), Pulso digital: estudios y perspectivas sobre comunicación especializada (1.ª ed., pp. 111–126). McGraw-Hill. http://hdl.handle.net/11531/85806
Lima, F. B. (2024). One year of COVID-19 on the instagram of the Portuguese Directorate-General of Health: An analysis of audiovisual and multimedia content. In M. B. Vázquez & V. R. Rosaleny (Eds.), Encuentros en el camino: enfoques diversos para analizar el mundo contemporáneo (1.ª ed., pp. 117–134). Egregius Editorial.
Lopes, A. R. F. (2021). Comunicação de crise em tempos de pandemia: O modelo de comunicação da Direção-Geral de Saúde nas redes sociais [Dissertação de Mestrado não publicada]. Escola Superior de Educação de Viseu, Instituto Politécnico de Viseu. https://repositorio.ipv.pt/handle/10400.19/7036
Lopes, C., & Almeida, C. V. (Coords.). (2018). Literacia em saúde: Modelos, estratégias e intervenção. Edições ISPA.
Lopes, P., & Lourenço, J. (2023). Prólogo. In P. Lopes, & J. Lourenço (Coords.), Literacia(s) & Cidadania(s) (1.ª ed.). Livros Horizonte.
Loureiro, I., & Miranda, N. (2016). Promover a Saúde — dos fundamentos à ação (2.ª ed.). Almedina.
Lusa. (2020, fevereiro 28). Covid-19, o que é? Posso viajar? Portugal já tem site sobre coronavírus. Público. https://www.publico.pt/2020/02/28/sociedade/noticia/covid19-viajar-portugal-ja-site-coronavirus-1905872
Malik, A., Khan, M. L., & Quan-Haase, A. (2021). Public health agencies outreach through Instagram during the COVID-19 pandemic: Crisis and Emergency Risk Communication perspective. International Journal of Disaster Risk Reduction, 61, 102346. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2021.102346
Marktest. (2022). Documento de apresentação do relatório “Os Portugueses e as Redes Sociais 2022”. Marktest. https://www.marktest.com/wap/private/images/Logos/Folheto_Portugueses_Redes_Sociais_2022.pdf
Massuchin, M. G., Quadros, C. I. de, Comel, N., Ioscote, F., Oliveira, P. A. de, & Kohls, C. (2023). A Comunicação Pública no campo da pesquisa em Comunicação: Aspectos teóricos e empíricos da produção científica brasileira (2013–2022). Contracampo, 42(3), Artigo 3. https://doi.org/10.22409/contracampo.v42i3.59454
McCrorie, A. D., Donnelly, C., & McGlade, K. J. (2016). Infographics: Healthcare communication for the Digital Age. The Ulster Medical Journal, 85(2), 71–75. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4920488/
Miller, B. M., & Barnett, B. (2010). Understanding of health risks aided by graphics with text. Newspaper Research Journal, 31(1), 52–68. https://doi.org/10.1177/073953291003100105
Organização Mundial da Saúde. (2023, maio 5). WHO Director-General’s opening remarks at the media briefing — 5 May 2023. https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing---5-may-2023
Oxford Learner's Dictionary. (s.d.). Emoji. In Oxford Learner's Dictionary. Consultado em janeiro 12, 2024, em https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/us/definition/english/emoji
Oxford Learner's Dictionary. (s.d.). Meme. In Oxford Learner's Dictionary. Consultado em maio 15, 2023, em https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/meme
Pinto, P. A., Brasileiro, F. S., Antunes, M. J. L., & Almeida, A. M. P. (2020). COVID-19 no Instagram: práticas de comunicação estratégica das autoridades de saúde durante a pandemia. Comunicação Pública, 15(29). https://doi.org/10.4000/cp.11288
Pinto, P., Antunes, M. J., Almeida, A. M., & Renó, D. (2023). Instagram use and equity in Public Health: A study on Brazil and Portugal during the COVID-19 pandemic. Canadian Journal of Communication, 48(3), 474–500. https://doi.org/10.3138/cjc-2022-0059
Pohl, H., Domin, C., & Rohs, M. (2017). Beyond just text: Semantic emoji similarity modeling to support expressive communication. ACM Transactions on Computer-Human Interaction, 24(1), 1–42. https://doi.org/10.1145/3039685
Ribeiro, P. E. O. (2021). A COVID-19 e a DGS no Facebook: analisando a Saúde em imagens e texto escrito. Eikon, 10, 7–20. https://hdl.handle.net/1822/81879
Santos, C. A., Magalhães, O. E., Burnay, C. D., & Araújo, R. (2021). The COVID-19 vaccination agenda. European and portuguese official sources’ performance in Facebook, Instagram, Twitter and Linkedin. Observare — Janus.net e-journal of International Relations, 12(1), 166–188. https://doi.org/10.26619/1647-7251.DT21.11
Santos, L. (2021). A(s) chaminé(s) do Algarve [Dissertação de Mestrado não publicada]. Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, Universidade do Algarve. http://hdl.handle.net/10400.1/17425
Serviço Nacional de Saúde. (2020, agosto 18). Direção-Geral da Saúde. https://www.sns.gov.pt/entidades-de-saude/direcao-geral-da-saude/
Serviço Nacional de Saúde. (2023, outubro 11). COVID-19. https://www.sns24.gov.pt/tema/doencas-infecciosas/covid-19/#o-que-e-a-covid-19
Silva, F. N. (2022). Covid-19: a estratégia comunicacional da Direção-Geral da Saúde (DGS) na rede social Facebook [Dissertação de Mestrado não publicada]. Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa. https://run.unl.pt/handle/10362/145256
Silva, M. A. V., Machete, A. C. C., Gonçalves, A. A. C., Teixeira, A. C. G., Alves, B. M. C., & Silva, C. C. B. (2022). Estratégias Comunicacionais da Direção-Geral da Saúde — Estudo das Publicações no Twitter Sobre a COVID-19. Revista Comunicando, 11(1), 1–19. http://hdl.handle.net/10400.26/42227
Sørensen, K. (2018). A vision for health literacy in Europe. In C. Lopes, & C. V. Almeida (Coords.), Literacia em Saúde: Modelos, estratégias e intervenção (1.ª ed.). Edições ISPA.
Turismo de Portugal. (2021). Turismo em Portugal — 2019. Turismo de Portugal, IP.
Van Aelst, P., Toth, F., Castro, L., Štětka, V., Vreese, C. D., Aalberg, T., Cardenal, A. S., Corbu, N., Esser, F., Hopmann, D. N., Koc-Michalska, K., Matthes, J., Schemer, C., Sheafer, T., Splendore, S., Stanyer, J., Stępińska, A., Strömbäck, J., & Theocharis, Y. (2021). Does a crisis change news habits? A comparative study of the effects of COVID-19 on news media use in 17 European countries. Digital Journalism, 9(9), 1208–1238. https://doi.org/10.1080/21670811.2021.1943481
Vareda, R., Garcia, T., & Rachadell, J. (2020). Instagramming our way through public health communication: Why and who is using it? European Journal of Public Health, 30(Supplement_5). https://doi.org/10.1093/eurpub/ckaa165.079
Wies, S., Bleier, A., & Edeling, A. (2023). Finding Goldilocks influencers: How follower count drives social media engagement. Journal of Marketing, 87(3), 383–405. https://doi.org/10.1177/00222429221125131
Yoker, Ü. (2021, novembro 10). Portugal vacina mais do que a Suíça. SWI swissinfo.ch. Sucursal da Sociedade Suíça de Radiodifusão SRG SSR. https://www.swissinfo.ch/por/economia/portugal-vacina-mais-do-que-a-suíça/47083382
Yost, E., Zhang, T., & Qi, R. (2021). The power of engagement: Understanding active social media engagement and the impact on sales in the hospitality industry. Journal of Hospitality and Tourism Management, 46, 83–95. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2020.10.008
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Comunicação Pública

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os conteudos da Comunicação Publica estão licenciados com uma licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.