Social semiotics in the construction of media reality

analysis of the representation of Azoreans

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34629/cpublica.781

Keywords:

Azores, seismovulcanic crisis, multimodality, representation, news-values

Abstract

In March 2022, a seismovulcanic crisis began in the Azores and devastated the island of São Jorge. Despite the daily earthquakes and the imminence of a volcanic eruption, many Azoreans decided not to leave the island. Thus, the purpose of this study is to interpret how Azoreans are represented in the context of a seismovulcanic crisis. To do so, the methods used were, firstly, the critical analysis of the literature in the scope of the criteria of noticiability (Galtung & Ruge, 1965; Harcup & O'Neill, 2017; Traquina, 2002; Wolf, 1987), which determine the value that an event has to become news, and, then, the multimodal analysis (Jewitt & Henriksen, 2016; Kress, 2011) of a television report, in order to understand the meanings and intentions with which the different semiotic modes produce a certain representation about this community.

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Author Biography

  • Maria Leonor Bicudo, Instituto de Ciências Sociais, Universidade do Minho - (ICS - UM)

    Doutoranda em Ciências da Comunicação na Universidade do Minho, com Bolsa de Investigação para Doutoramento financiada pela Fundação para  a Ciência e Tecnologia (FCT) - com projeto sobre as notícias dos Açores na televisão em Portugal. Mestre em Jornalismo pela Escola superior de Comunicação Social do Instituto Politécnico de Lisboa e licenciada em Jornalismo e Comunicação com Minor em Turismo, Território e Patrimónios pela Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra.

    Foi correspondente da SIC nos Açores e jornalista no Diário da Lagoa. Estagiou na redação de Lisboa da SIC, nos Açores TSF e no jornal Açoriano Oriental.

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Published

2023-12-18

Issue

Section

O jornalismo na sociedade contemporânea: 20 anos de O Quarto Equívoco

How to Cite

Social semiotics in the construction of media reality: analysis of the representation of Azoreans. (2023). Comunicação Pública, 18(35). https://doi.org/10.34629/cpublica.781