Not even COVID killed the radio star

Renascença's morning show As Três da Manhã during the pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34629/cpublica.768

Keywords:

radio , COVID-19, morning show, Portugal, Renascença

Abstract

With the outburst of the COVID-19 pandemic crisis, Radio was quickly forced to react, in order to adapt its content production processes and broadcasting to reach a public thereafter with new routines, daily schedules and listening habits.

The present study analyses the new solutions offered by Radio Renascença and its primetime morning show As três da manhã, throughout the first year of the pandemic context, to understand the main transformations of the channel during the period of social distance.

The study draws on specialized scientific literature on the social and emotional role played by radio during times of crisis, on a set of original semi-structured interviews carried out with several of Renascença´s professionals, and on a content analysis of all the new formats offered by the broadcaster, to conclude how the COVID-19 pandemic boosted production creativity and radio technological capacity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rita Curvelo, Universidade Católica Portuguesa

    Professora Auxiliar da Faculdade de Ciências Humanas da Universidade Católica Portuguesa. Investigadora do CECC – Centro de Estudos de Comunicação e Cultura da Faculdade de Ciências Humanas. Profissional de Comunicação do Grupo Renascença, entre 1998 e 2015, com um percurso de forte especialização em todas as áreas da Comunicação Radiofónica. Autora de Marketing das artes em direto (2009) e de A rádio musical no panorama ibérico. Estratégias e dinâmicas de comunicação (2021).

References

Bareme Rádio Marktest:

Resultados da vaga de fevereiro (2020), 1.ª vaga. https://www.marktest.com/wap/private/images/news2020/1189/Bareme.pdf. (Consultado em 25 de junho 2021).

Resultados da vaga abril (2020), 2.ª vaga. https://www.marktest.com/wap/a/n/id~2640.aspx. (Consultado em 25 de junho de 2021).

Resultados da vaga de junho (2020), 3.ª vaga. https://www.marktest.com/wap/a/n/id~2678.aspx. (Consultado em 25 de junho de 2021).

Resultados da vaga setembro (2020), 4.ª vaga. https://www.marktest.com/wap/a/n/id~26bf.aspx. (Consultado em 25 de junho de 2021).

Resultados da vaga de dezembro (2020), 5.ª vaga. https://www.marktest.com/wap/a/n/id~2704.aspx. (Consultado em 25 de junho de 2021).

Resultados da vaga de fevereiro (2021), 1.ª vaga. https://www.marktest.com/wap/a/n/id~2747.aspx. (Consultado em 25 de junho de 2021).

Resultados da vaga de abril (2021), 2.ª vaga. https://www.marktest.com/wap/a/n/id~277e.aspx. (Consultado em 25 de setembro de 2021).

Resultados da vaga de junho (2021), 3.ª vaga. https://www.marktest.com/wap/a/n/id~27b1.aspx. (Consultado em 25 de setembro de 2021).

Resultados da vaga de setembro (2021), 4.ª vaga. https://www.marktest.com/wap/a/n/id~27fb.aspx. (Consultado em 25 de janeiro de 2022).

Resultados da vaga de dezembro (2021), 5.ª vaga. https://www.marktest.com/wap/a/n/id~283a.aspx. (Consultado em 23 de março de 2022).

Berry, R. (2013). Radio with pictures: radio visualization in BBC national radio. The Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media, 11(2), 169¬-184. https://doi.org/10.1386/rjao.11.2.169_1.

Bonixe, L. (2021). Resiliência e crise – A rádio portuguesa na pandemia do novo Coronavírus. Estudos em Comunicação, 32, 69-93. DOI: https://doi.org/10.25768/21.04.03.32.04.

Cardoso, G., Baldi, V., Quintanilha, T. & Paisana, M. (2020a, julho). Pandemia e consumos mediáticos. Obercom. https://obercom.pt/wpcontent/uploads/2020/10/Final_Pandemia_media_Geral.pdf (consult. em 18 de junho de 2021).

Cardoso, G., Baldi, V., Quintanilha, T. & Paisana, M. (2020b, maio). Impacto do Coronavirus e da crise pandémica no sistema mediático português e global – Versão II. Obercom. https://obercom.pt/wpcontent/uploads/2020/05/Covid_impacto_update_FINAL.pdf (consult. em 18 de junho de 2021).

Cardoso, G., Baldi, V., Quintanilha, T. & Paisana, M. (2021, fevereiro). Impacto do Coronavirus e da crise pandémica no sistema mediático português e global – Versão III. Obercom. https://obercom.pt/wp-content/uploads/2021/02/Covid_III_FINAL.pdf (consult. em 19 de junho de 2022).

Curvelo, R. (2021). A Rádio musical no panorama ibérico. Estratégias e dinâmicas de comunicação. Media XXI.

Cordeiro, P. (2010). A rádio e as indústrias culturais. Estratégias de programação na transição para o digital. Livros Horizonte.

Domingues, A. M. (2020a). Quarto do fundo – Carla Rocha. Rádio Renascença. https://rr.sapo.pt/artigo/186947/quarto-do-fundo-carla-rocha.

Domingues, A. M. (2020b). No ar com Ana Galvão. Rádio Renascença. https://rr.sapo.pt/artigo/186939/no-ar-com-ana-galvao.

Entidade Reguladora para a Comunicação Social. (2020). Relatório de Regulação. Análise económico-financeira do setor de media em Portugal. https://www.erc.pt/pt/estudos/relatorios-de-regulacao/relatorio-de-regulacao-2020/ (consult. em 23 de junho de 2022).

Fleming, Carole (2010). The Radio Handbook. Oxon: Routledge.

Herrera, S. (2005). Ventajas e inconvenientes de la participación de la audiência en los programas de radio. Doxa, 3, 123-142.

Jenkins, H. (2006). Convergence culture: Where old and new media collide. New York University.

Jeannenay, J.N. (1996). Uma História da Comunicação Social. Lisboa: Terramar.

Lima, C. A. R, Fechine, Y., Veloso, A., Melo, P. R. & Dantas, I. H. (2021). O rádio expandido no enfrentamento à pandemia de Covid-19: a experiência da Rádio Universitária Paulo Freire. Radiofonias – Revista de Estudos em Mídia Sonora, 12(01), 58-90.

Lopes, F., Almeida Santos, C., Magalhães, O., Duff Burnay, C., Araújo, R. & Sá, A. (2020). A cobertura noticiosa da pandemia: um retrato dos dilemas e práticas profissionais na era COVID-19. Mediapolis – Revista de Comunicação, Jornalismo e Espaço Público, 13, 109-124. https://doi.org/10.14195/2183-6019_13_6.

Lopez, D.C., Kischinhevsky, M. & Benzecry, L. (2020). Rádio reassume protagonismo em situações extremas. Radiofonias – Revista de Estudos em Mídia Sonora, 11(02), 7-14.

Meneses, João Paulo (2003). Tudo o que se passa na TSF… Para um “livro de estilo”. Porto: Jornal de Notícias.

Nielsen Company. (2020). Radio is comfort food as media consumption rises amid Covid-19. https://www.nielsen.com/pt/insights/2020/radio-is-comfort-food-as-media-consumption-rises-amid-covid-19-pandemic/.

Pais, P., Cardoso, G., Baldi, V., Quintanilha, T. & Paisana, M. (2020, abril). Impacto do Coronavirus e da crise pandémica no sistema mediático português e global. Obercom.

Pedrero, L. & Alaejo, M. P. (2017). A transição da rádio para o ambiente digital: as experiências e os desafios transmídia da indústria radiofônica espanhola. Novos Olhares, 6(2), 41-51. Doi: https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2017.134668.

Rajar Quarterly summary of radio listening. (2020). Survey Period Ending 29th March 2020. https://www.rajar.co.uk/docs/2020_03/2020_Q1_Quarterly_Summary_Figures.pdf (consult. em 23 de junho de 2021).

Rajar Quarterly summary of radio listening (2021). Survey Period Ending 19th September 2021. https://www.rajar.co.uk/docs/2021_09/2021_Q3_Quarterly_Summary_Figures.pdf (consult. em 23 de junho de 2021).

Rodero, E. (2020). Radio: the medium that best copes in crises. Listening habits, consumption, and perception of radio listeners during the lockdown by the Covid-19. El profesional de la información, 29(3), 1-14. https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.06.

Rodero, E. (2011). Creación de programas de radio. Síntesis.

Silva, S. (2020). Júlia Pinheiro regressa à rádio com a Renascença. Diário de Notícias. https://www.dnoticias.pt/2020/4/11/59255-julia-pinheiro-regressa-a-radio-com-a-renascenca#.

Stewart, Peter (2010). Essential radio skills. Londres: Methuen Drama.

Túñez-López, M., Vaz-Álvarez, M. & Fieiras-Ceide, C. (2020). Covid-19 and public service media: Impact of the pandemic on public television in Europe. Profesional de la información, 29(5), 1-16. https://doi.org/10.3145/epi.2020.sep.1.

Winocur, R. (2002). Ciudadanos mediáticos: La construcción de lo público en la radio. Gedis.

Taylor, T. (2021). How important is radio during a pandemic or any type of crisis [vídeo]. Youtube. https://youtu.be/pGbLAllaD5I.

UNRIC Brussels. (2020). Radio provides solace during COVID-19 pandemic https://unric.org/en/radio-provides-solace-during-covid-19-pandemic/

Entrevistas:

Sandra Torres – entrevista realizada a 12 de julho de 2021.

Filipa Galrão – entrevista realizada a 13 de julho de 2021.

Pedro Leal – entrevista realizada a 13 de julho de 2021.

João Duarte – entrevista realizada a 20 de julho de 2021.

Dina Isabel – entrevista realizada a 29 de julho de 2021.

Ana Galvão – entrevista realizada a 30 de agosto de 2021.

José Loureiro – entrevista realizada a 31 de agosto de 2021.

Sofia Gandra – entrevista realizada a 11 de janeiro de 2022.

Joana Marques – entrevista realizada a 6 de abril de 2022.

Published

2023-12-18

How to Cite

Not even COVID killed the radio star: Renascença’s morning show As Três da Manhã during the pandemic. (2023). Comunicação Pública, 18(35). https://doi.org/10.34629/cpublica.768