Literacies, citizenship and democracy

a common path

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34629/cpublica.720

Keywords:

media literacy, public, democracy, media, disinformation

Abstract

Technological development and the proliferation of digital tools and content have become elements that challenge media companies and content producers, as well as audiences, which, instigated by growing contexts of disinformation, often call into question democratic values and conscious civic participation. In recent years, the use of those platforms for the growth of populism and the reinforcement of authoritarian governments has become even more evident. In this context of threat to liberal democracy, citizenship and civic participation, the thematic dossier “Media literacy: strategies to strengthen citizenship and democracy” aims to explore, based on the investigations of a group of authors, the importance and role of media and digital literacy as a constitutive and essential element for the formation of participatory, critical, dignified and fair citizenship, as an essential value in the construction and maintenance of plural and democratic societies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Patrícia Silveira, Faculdade de Design, Tecnologia e Comunicação da Universidade Europeia/IADE-UE; Universidade do Minho/CECS

    Coordenadora Académica da Faculdade de Design, Tecnologia e Comunicação da Universidade Europeia (IADE-UE), e Professora Associada na mesma instituição, concluiu o Doutoramento Europeu em Ciências da Comunicação (financiamento pela Fundação para a Ciência e a Tecnologia) com uma tese sobre a receção da atualidade informativa pelos públicos infantojuvenis. A par da atividade de coordenação e de docência, é Investigadora Integrada no Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade da Universidade do Minho.

  • Ricardo Morais , Faculdade de Letras da Universidade do Porto; Universidade da Beira Interior/LabCom

    Doutor em Ciências da Comunicação e Mestre em Jornalismo pela Universidade da Beira Interior (UBI). Atualmente é Professor Auxiliar na Faculdade de Letras da Universidade do Porto e Investigador do projeto “MediaTrust.Lab - Laboratório de Media Regionais para a Confiança e Literacia Cívicas”. É membro integrado da unidade de investigação LABCOM - Comunicação e Artes, onde integra o grupo Comunicação e Media.

References

Anderson, C. W., Bell, E. J. & Shirky, C. (2014). Post industrial journalism: Adapting to the present. Tow Center for Digital Journalism, Columbia University. https://doi.org/10.7916/D8N01JS7.

Bruns, A. (2007). Produsage: Towards a broader framework for user-led content creation. In B. Shneiderman (Ed.), Proceedings of 6th ACM SIGCHI Conference on Creativity and Cognition 2007, Washington DC, USA (pp. 99-105). Association for Computing Machinery.

Buckingham, D. (1999). The big picture: Mapping children`s use of old and new media. Convergence, 5(4), 121-125. https://doi.org/10.1177/135485659900500409.

Hobbs, R. (2013). Media Literacy. In D. Lemish (Ed.), The Routledge international handbook of children, adolescents and media (pp. 417-424). Routledge.

Innerarity, D. (2009). A sociedade invisível: Como observar e interpretar as transformações do mundo atual. Editorial Teorema.

Lacave, T. (2011). El lugar de la familia en el processo de recepción televisiva infantil. In P. F. Martínez (Coord.), Los niños y el negocio de la televisión: Programación, consumo y lenguage (pp. 31-65). Comunicación Social.

Lazo, C. (2005). Agentes mediadores y responsables del consumo infantil de televisión: Familia, escuela y medios de comunicación. Revista Comunicación y Hombre, 1, 19-34.

Moeller, S. D. (2009). Media literacy: Understanding the news. Center for International Media Assistance.

Rodríguez-Martelo, T. (2022). Las iniciativas de verificación y su relación con los medios en los países del sur de Europa. Razón y palabra, 25(112), 55-71. https://doi.org/10.26807/rp.v25i112.1828.

Silveira, P., Morais, R. & Dias, J. (Eds.) (2021). As gerações dos ecrãs: práticas e experiências relacionadas com o online. IADE Press. ISBN: 978-989-8473-28-8.

Schutz, A. (1974). El problema de la realidad social. Amorrortu.

Published

2022-12-15

Issue

Section

Special Issue: Media Literacy: Strategies to Intensify Citizenship and Democracy

How to Cite

Literacies, citizenship and democracy: a common path. (2022). Comunicação Pública, 17(33). https://doi.org/10.34629/cpublica.720