Podcasters and their listeners

Affects and forms of identity engagement

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34629/cpublica.68

Keywords:

podcasts, affects, identity engagements, cultural studies, discursive formations

Abstract

In this article, we bring together disputes over the phenomenon of podcasts, especially those related to identity engagements, as a way of understanding the phenomenon and the various interests and institutions related to it. As a theoretical-methodological approach, we invested in the concept of affects, as understood by Lawrence Grossberg. Our proposal analyzes discursive formations as attempts to see clues of identity engagements related to affects around podcasters, their listeners and their practices. The disputes over podcasts, producers and listeners operate in a succession of contrasts, in a game of approximation and distance with technological aspects, institutional practices of broadcasting, the internet and the history of the podcast itself. The analytical results show the complex network of relationships that constitute podcasts as a cultural form.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Paula Janay, Universidade Federal da Bahia

    Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas na Universidade Federal da Bahia, com Doutorado Sanduíche na Sorbonne Nouvelle Paris 3. Pesquiso sobre as relações temporais e espaciais relacionadas com o fenômeno dos podcasts, a partir da abordagem dos estudos culturais. Mestra em Comunicação e Cultura Contemporâneas com a dissertação “Historicidades, tecnicidades e sensibilidades de podcasts brasileiros”. Possui graduação em Comunicação Social, com habilitação em Jornalismo pela Faculdade de Comunicação da Universidade Federal da Bahia.

References

Berry, R. (2016). Podcasting: considering the evolution of the medium and its association with the word ‘radio’. Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media, 14(1), 7-22.

Bonini, T. (2015). The ‘Second Age’ of Podcasting: reframing Podcasting as a New Digital Mass Medium. Quaderns del CAC, 18(41), 21-30.

Caldas, F. (2018). Se gostou, dá um like: análise histórica e cultural do vlog no Brasil [Dissertação de Mestrado não publicada]. Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Brasil.

Castro, G. G. S. (2005). Podcast e consumo cultural. E-compós, 4(1).

Foucault, M. (2008). A arqueologia do saber. Forense Universitária.

Ferreira, T. E. (2019). Transformações de políticas e afetos no Brasil: contextualizando radicalmente o acontecimento junho de 2013 em fluxos audiovisuais [Tese de Doutorado não publicada]. Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Brasil.

Gomes, I. (2011). Raymond Williams e a hipótese cultural da estrutura de sentimento. In J. Janotti Junior & I. M. M. Gomes (Eds.), Comunicação e estudos culturais (pp. 29-48). Edufba.

Gomes, I. M. M. & Antunes, E. (2019). Repensar a comunicação com Raymond Williams: estrutura de sentimento, tecnocultura e paisagens afetivas. Galáxia: revista transdisciplinar de comunicação, semiótica, cultura, n.spe1, 8-21.

Grossberg, L. (1977). Review Essay: cultural interpretation and mass media. Communication Research, 4(3), 339-360.

Grossberg, L. (2001). Is there a fan in the house? The affective sensibility of fandom. In L. A Lewis (Ed.), The Adoring Audience: fan culture and popular media (pp. 581-590). Routledge.

Grossberg, L. (2010). Cultural studies in the future tense. Duke University Press.

Gutmann, J. (2021). Audiovisual em rede: derivas conceituais. Fafich/Selo PPGCOM/UFMG.

Janay, P. (2018). Tretas e textões em áudio: historicidades, tecnicidades e sensibilidades de podcasts brasileiros [Dissertação de Mestrado não publicada]. Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Brasil.

Lopes, L. (2015). Podcast: guia básico. Marsupial Editora.

Primo, A. F. T. (2005). Para além da emissão sonora: as interações no podcasting. Intertexto, 13.

Silva, F. M. & Gutmann, J. F. (2018). De Hebe ao Encontro, o que se disputa? MATRIZes, 12(2). https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v12i2p235-257

Williams, R. (1997). Television: technology and cultural form. Routledge.

Published

2021-12-15

Issue

Section

SPECIAL ISSUE: The New Territories of the Podcast

How to Cite

Podcasters and their listeners: Affects and forms of identity engagement. (2021). Comunicação Pública, 16(31). https://doi.org/10.34629/cpublica.68