Advertising literacy as an incentive for the exercise of communicative citizenship in democratic societies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34629/cpublica.511

Keywords:

communicative citizenship, advertising literacy, education, communication

Abstract

The article investigates the use of advertising literacy (Malmelin, 2010) as an incentive to exercise communicative citizenship (Mata, 2006) in contemporary times, through the observation of how two Pedagogical Cards produced by the UFMT (Brazil) OPSlab project help in the construction of a notion of communicative citizenship. The confluence of fields such as: communication, citizenship and education is explored through the use of Bibliographic Review (Lakatos  &  Stumpf, 2003) and Qualitative Data Analysis (Gil, 2002). Pedagogical Files are considered viable for citizen communicative practice, mainly due to the use of advertising literacy to promote issues of social relevance, such as the mediation of representation and representation of minorities in marketing communication and their impacts on the formation of the edited universe (Baccega, 2005).

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Author Biographies

  • Arthur Germano Nolasco Rucks, Universidade Federal do Mato Grosso (UFMT)

    Graduado em Publicidade e Propaganda [UFMT/MT]. Integrante do projeto de pesquisa e extensão “Laboratório de Estudos e Observação em Publicidade, Comunicação e Sociedade” [UFMT/MT]

  • Alessandro Mateus Felippe, Federal University of Mato Grosso

    Psicanalista em formação [CETEP/SC], Mestre em Design de Moda [UDESC/SC], Especialista em Inovação [UNINTER/SC], Graduado em Publicidade e Propaganda [UNIPAMPA/RS]. Professor Substituto do Bacharel em Publicidade e Propaganda [UFMT/MT] em 2020/2 e 2021/1. Sócio-fundador da Fio.Propaganda. Integrante do projeto de pesquisa “Laboratório de investigação em Imagem (Lii): o estado da arte de pesquisas contemporâneas” [UFSM/RS]. Suas pesquisas versam sobre análise de tendências, zeitgeist, gestão visual, consumo e estratégias digitais de branding.

  • Cristóvão Domingos Almeida, Federal University of Mato Grosso

    Pós-doutor em Comunicação e Práticas de Consumo [ESPM/SP], Doutor em Comunicação e Informação [UFRGS/RS], Mestre em Educação [UNISINOS/RS] e Graduado em Relações Públicas [PUC/SP]. Professor do PPG em Comunicação [UFMT/MT], do PPG em Estudos de Cultura Contemporânea [UFMT/MT] e do curso de Publicidade e Propaganda [UFMT/MT]. Autor do livro Haitianos no Brasil: comunicação, consumo e trabalho [Paulus, 2017].

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Published

2022-12-15

Issue

Section

Special Issue: Media Literacy: Strategies to Intensify Citizenship and Democracy

How to Cite

Advertising literacy as an incentive for the exercise of communicative citizenship in democratic societies. (2022). Comunicação Pública, 17(33). https://doi.org/10.34629/cpublica.511