From radiodrama to podcast

Looking for theories to analise new drama productions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34629/cpublica.50

Keywords:

podcast, radio, audio drama, radio drama

Abstract

This article suggests that, among the main podcast formats, there is space for the resumption of sound fictions in Brazilian productions. It states that sound dramaturgy is not yet as widespread as other formats at this time of establishing a new form of sound consumption. It advances, therefore, from a radio referential, establishing a principle of fiction in audio, which occurred 35 years ago, with the project “Radio-criatividade” (1981 – 1990), by SSC&B-Lintas, of São Paulo, to discuss the characteristics of current dramaturgy in sound media, with the support of several theorists. As an example, it analyzes the forms and elements of a piece offered in a podcast, recently commented on in the mainstream media: a series called Sofia (Gimlet Media/Spotify).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Daniel Gambaro, Universidade Anhembi Morumbi, Programa de Pós-Graduação em Comunicação

    Doctor of Sciences and Master's degree with the Postgraduation Program in Audiovisual Media and Processes of the Escola de Comunicações e Artes (School of Communications and Arts), at University of São Paulo (USP). Professor at the Postgraduation Program in Communication of Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo.

  • Nivaldo Ferraz, Universidade Cruzeiro do Sul

    Doctor of Sciences with the Postgraduation Program in Audiovisual Media and Processes at Escola de Comunicações e Artes (School of Communications and Arts) of University of São Paulo (USP). Master's degree with the Postgraduation Program in Communication Sciences at the same institution. Visiting Scholar at Birmingham City University, UK, between Dec. 2014 and Feb. 2015. Lecturer of Journalism at Universidade Cruzeiro do Sul. Former coordinator of the Journalism carreer at Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo. Journalist, scriptwriter and director of radio drama and radio journalism programmes at public stations Rádio USP and Rádio Cultura, São Paulo. 

References

Arnheim, R. (1980 [1933]). Estética radiofónica. Gustavo Gili

Balsebre, A. (2007 [1994]) El lenguage radiofónico (5.ª ed.). Cátedra.

Balsebre, A. (2013). “O rádio está morto... Viva o som!” ou como o rádio pode se transformar em uma nova mídia. Significação, 40(39), 14-23.http://10.11606/issn.2316-7114.sig.2013.59946

Berry, R. (2016). Podcasting: considering the evolution of the medium and its association with the word ‘radio’. The Radio Journal, 14(1), 7-22. http://dx.doi.org/10.1386/rjao.14.1.7_1

Bonini, T. (2020). A “segunda era” do podcasting: reenquadrando o podcasting como um novo meio digital massivo. Radiofonias, 11(1), 13-32. https://periodicos.ufop.br/radiofonias/article/view/4315

Crisell, A. (1994). Understanding radio (2.ª ed.). Nova York: Routledge.

Crook, T. (1999). Radio Drama: Theory and practice. Nova York: Routledge.

Diderot, D. (1979 [1769]). Textos escolhidos (Coleção Os Pensadores). Abril Cultural.

Ferraretto, L. A. (2007). Rádio: o veículo, a história e a técnica (3.ª ed.). Sagra Luzzatto.

Ferraz, N. (2001). Humor no rádio brasileiro: significado psicossocial, formulação humorística e representação do cômico [Dissertação de MestradoUniversidade de São Paulo]. Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo.

Ferraz, N. (2004). A dramatização sonora: formatos, interpretação e sonoplastia. In A. Barbosa Filho, A. Piovesan, & R. Beneton, Rádio: sintonia do futuro. Paulinas.

Gambaro, D (2019). A instituição social do rádio: (Re)agregando as práticas discursivas da indústria no ecossistema midiático. [Tese de Doutorado]. Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo. https://www.teses.usp.br

Goya, D. (2020, 26 de julho) El renascer de la radionovela en tiempos de pandemia. El comercio. Teatro. https://elcomercio.pe/luces/teatro/el-renacer-de-la-radionovela-en-tiempos-de-pandemia-noticia/?ref=ecr

Huhtamäki, H. (1992). The five ways of the radio: paradox-dramaturgical fractions. S.l.: s.n.

Kamps, J. M. (1980 [1969]) Crítica e possibilidades da estereofonia. In G. B. Sperber (Ed.), Introdução à peça radiofônica (pp. 153-159). EPU.

Klippert, W. (1980 [1977]) Elementos da peça radiofônica. In G. B. Sperber (Ed.), Introdução à peça radiofônica, p. 11-110. EPU.

López Vigil, J. I. (2004). Manual urgente para radialistas apaixonados. Paulinas.

Mittell, J. (2015). Complex TV: The poetics of contemporary television storytelling. New York University Press.

McHugh, S. (2016). How podcasting is changing the audio storytelling genre. The Radio Journal, 14(1), 65-82. https://doi.org/10.1386/rjao.14.1.65_1

Ortriwano, G. S. (2001). A informação no rádio: os grupos de poder e a determinação de conteúdo (4.ª ed.). Summus.

Ortriwano, G. S. (2003). Radiojornalismo no Brasil: fragmentos de história. Revista USP, 56, 66-85. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i56p66-85

Pongs, H. (1980 [1930]). Cinema e rádio. In G. B. Sperber (Org), Introdução à peça radiofônica (p. 113-115). EPU.

Sanchez, L. (2020, 29 de julho). Séries em ficção em áudio revivem a era das radionovelas agora no streaming. Folha de S.Paulo. Ilustrada. https://folha.com/8m2tlxfk

Silva, S. P. & Santos, R. S. (2020) O que faz sucesso em podcast? Uma análise comparativa entre podcasts no Brasil e nos Estados Unidos em 2019. Radiofonias, 11(01), 49-77. https://periodicos.ufop.br/radiofonias/article/view/4317

Souza, J., Fort, M. C. & Bolfe, J. S. (2020). Produção Audiofônica: uma análise de estilos frequentes na podosfera brasileira. Radiofonias, 11(1), 78-111. https://periodicos.ufop.br/radiofonias/article/view/4324/3401

Souza, J. (2020, 23 de julho). Radionovela: iniciativas digitais revivem formato que foi sucesso no rádio. Culturadoria. https://culturadoria.com.br/radionovela-o-retorno/

Vicente, E. (2015). Radiodrama em São Paulo: política, estética e marcas autorais no cenário radiofônico paulistano [Tese de Livre Docência]. Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo https://www.teses.usp.br/

Vicente, E. (2018). Do rádio ao podcast: As novas práticas de produção e consumo de áudio. XXVII Encontro da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação. http://www.compos.org.br/menu_anais.php?idEncontro=Mjc=.

Wickert, E. (1980 [1954]). O palco interior. In G. B. Sperber (Ed.), Introdução à peça radiofônica (pp. 125-131). EPU.

Yuge, C. (2020, 6 de agosto) Radionovela de Sandman alcança 1.º lugar de mais vendidos do New York Times. Canaltech. https://canaltech.com.br/musica/radionovela-de-sandman-alcanca-1o-lugar-de-mais-vendidos-do-new-york-times-169522/

Published

2021-12-15

Issue

Section

SPECIAL ISSUE: The New Territories of the Podcast

How to Cite

From radiodrama to podcast: Looking for theories to analise new drama productions. (2021). Comunicação Pública, 16(31). https://doi.org/10.34629/cpublica.50