From radiodrama to podcast
Looking for theories to analise new drama productions
DOI:
https://doi.org/10.34629/cpublica.50Keywords:
podcast, radio, audio drama, radio dramaAbstract
This article suggests that, among the main podcast formats, there is space for the resumption of sound fictions in Brazilian productions. It states that sound dramaturgy is not yet as widespread as other formats at this time of establishing a new form of sound consumption. It advances, therefore, from a radio referential, establishing a principle of fiction in audio, which occurred 35 years ago, with the project “Radio-criatividade” (1981 – 1990), by SSC&B-Lintas, of São Paulo, to discuss the characteristics of current dramaturgy in sound media, with the support of several theorists. As an example, it analyzes the forms and elements of a piece offered in a podcast, recently commented on in the mainstream media: a series called Sofia (Gimlet Media/Spotify).
Downloads
References
Arnheim, R. (1980 [1933]). Estética radiofónica. Gustavo Gili
Balsebre, A. (2007 [1994]) El lenguage radiofónico (5.ª ed.). Cátedra.
Balsebre, A. (2013). “O rádio está morto... Viva o som!” ou como o rádio pode se transformar em uma nova mídia. Significação, 40(39), 14-23.http://10.11606/issn.2316-7114.sig.2013.59946
Berry, R. (2016). Podcasting: considering the evolution of the medium and its association with the word ‘radio’. The Radio Journal, 14(1), 7-22. http://dx.doi.org/10.1386/rjao.14.1.7_1
Bonini, T. (2020). A “segunda era” do podcasting: reenquadrando o podcasting como um novo meio digital massivo. Radiofonias, 11(1), 13-32. https://periodicos.ufop.br/radiofonias/article/view/4315
Crisell, A. (1994). Understanding radio (2.ª ed.). Nova York: Routledge.
Crook, T. (1999). Radio Drama: Theory and practice. Nova York: Routledge.
Diderot, D. (1979 [1769]). Textos escolhidos (Coleção Os Pensadores). Abril Cultural.
Ferraretto, L. A. (2007). Rádio: o veículo, a história e a técnica (3.ª ed.). Sagra Luzzatto.
Ferraz, N. (2001). Humor no rádio brasileiro: significado psicossocial, formulação humorística e representação do cômico [Dissertação de MestradoUniversidade de São Paulo]. Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo.
Ferraz, N. (2004). A dramatização sonora: formatos, interpretação e sonoplastia. In A. Barbosa Filho, A. Piovesan, & R. Beneton, Rádio: sintonia do futuro. Paulinas.
Gambaro, D (2019). A instituição social do rádio: (Re)agregando as práticas discursivas da indústria no ecossistema midiático. [Tese de Doutorado]. Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo. https://www.teses.usp.br
Goya, D. (2020, 26 de julho) El renascer de la radionovela en tiempos de pandemia. El comercio. Teatro. https://elcomercio.pe/luces/teatro/el-renacer-de-la-radionovela-en-tiempos-de-pandemia-noticia/?ref=ecr
Huhtamäki, H. (1992). The five ways of the radio: paradox-dramaturgical fractions. S.l.: s.n.
Kamps, J. M. (1980 [1969]) Crítica e possibilidades da estereofonia. In G. B. Sperber (Ed.), Introdução à peça radiofônica (pp. 153-159). EPU.
Klippert, W. (1980 [1977]) Elementos da peça radiofônica. In G. B. Sperber (Ed.), Introdução à peça radiofônica, p. 11-110. EPU.
López Vigil, J. I. (2004). Manual urgente para radialistas apaixonados. Paulinas.
Mittell, J. (2015). Complex TV: The poetics of contemporary television storytelling. New York University Press.
McHugh, S. (2016). How podcasting is changing the audio storytelling genre. The Radio Journal, 14(1), 65-82. https://doi.org/10.1386/rjao.14.1.65_1
Ortriwano, G. S. (2001). A informação no rádio: os grupos de poder e a determinação de conteúdo (4.ª ed.). Summus.
Ortriwano, G. S. (2003). Radiojornalismo no Brasil: fragmentos de história. Revista USP, 56, 66-85. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i56p66-85
Pongs, H. (1980 [1930]). Cinema e rádio. In G. B. Sperber (Org), Introdução à peça radiofônica (p. 113-115). EPU.
Sanchez, L. (2020, 29 de julho). Séries em ficção em áudio revivem a era das radionovelas agora no streaming. Folha de S.Paulo. Ilustrada. https://folha.com/8m2tlxfk
Silva, S. P. & Santos, R. S. (2020) O que faz sucesso em podcast? Uma análise comparativa entre podcasts no Brasil e nos Estados Unidos em 2019. Radiofonias, 11(01), 49-77. https://periodicos.ufop.br/radiofonias/article/view/4317
Souza, J., Fort, M. C. & Bolfe, J. S. (2020). Produção Audiofônica: uma análise de estilos frequentes na podosfera brasileira. Radiofonias, 11(1), 78-111. https://periodicos.ufop.br/radiofonias/article/view/4324/3401
Souza, J. (2020, 23 de julho). Radionovela: iniciativas digitais revivem formato que foi sucesso no rádio. Culturadoria. https://culturadoria.com.br/radionovela-o-retorno/
Vicente, E. (2015). Radiodrama em São Paulo: política, estética e marcas autorais no cenário radiofônico paulistano [Tese de Livre Docência]. Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo https://www.teses.usp.br/
Vicente, E. (2018). Do rádio ao podcast: As novas práticas de produção e consumo de áudio. XXVII Encontro da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação. http://www.compos.org.br/menu_anais.php?idEncontro=Mjc=.
Wickert, E. (1980 [1954]). O palco interior. In G. B. Sperber (Ed.), Introdução à peça radiofônica (pp. 125-131). EPU.
Yuge, C. (2020, 6 de agosto) Radionovela de Sandman alcança 1.º lugar de mais vendidos do New York Times. Canaltech. https://canaltech.com.br/musica/radionovela-de-sandman-alcanca-1o-lugar-de-mais-vendidos-do-new-york-times-169522/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Comunicação Pública
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os conteudos da Comunicação Publica estão licenciados com uma licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.