Media literacy strategies aimed at youth interest in digital citizenship

a proposal for action

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34629/cpublica.478

Keywords:

media literacy, digital citizenship, youth

Abstract

The central question of this paper is to reflect on which media literacy strategies can help promote youth interest in digital citizenship. For this purpose, two methodological paths were used: bibliographic research on media literacy and citizenship among young people and the production and application of a research instrument, in the format of a questionnaire, with high school students from two schools located in the municipality of  Bauru, State of São Paulo (Brazil). As main results, it advocates the implementation of media literacy actions based on reflection, reading and production of content and that articulate key concepts such as language, audience, production and media representation with the cultural repertoire of young people.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Roseane Andrelo, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp)

    Professora doutora da graduação e pós-graduação da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” – Unesp, Bauru-SP, Brasil.
    Autora do livro As Relações Públicas e a educação corporativa: Uma interface possível (Editora Unesp).

  • Luiza Campos Mendonça, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” – Unesp

    Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Comunicação pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” – Unesp, Bauru-SP, Brasil.

References

Baccega, M. A. (2011). Comunicação/Educação e a construção de nova variável histórica. In A. O. Citelli & M. C. C Costa (Ed.), Educomunicação: construindo uma nova área de conhecimento (pp. 31-42). Paulinas.

Belluzzo, R. C. B. (2018). Competência em informação (CoInfo) e midiática: inter-relação com a Agenda 2030 e os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS) sob a ótica da educação contemporânea. Revista de biblioteconomia e ciência da informação, 4(1). https://brapci.inf.br/index.php/res/v/39619.

Bizzarro, F. & Coppedge, M. (2017). Variedades da democracia no Brasil. Opinião Pública, 23(1). https://www.cesop.unicamp.br/por/opiniao_publica/artigo/499.

Blackmore, S. (2001). The meme’s eye view. In R. Aunger, Darwinizing culture. The status of memetics as a science (pp. 25-43). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780192632449.003.0002.

Boese, V., Alizada, N., Lundstedt, M., Morrison, K., Natsika, N., Sato, Y., … Lindberg, S. (2022). Autocratization changing nature? Democracy report 2022. Varieties of Democracy Institute (V-Dem).

Buckingham, D. (2003). Media education: literacy, learning and contemporary culture. Polity Press.

Choi, M. & Cristol, D. (2021). Digital citizenship with intersectionality lens: Towards participatory democracy driven digital citizenship education. Theory into practice, 60, 361-370.

Comitê Gestor da Internet no Brasil – CGI.br. (2021). Pesquisa sobre o uso da internet por crianças e adolescentes no Brasil: TIC Kids online Brasil 2020. Comitê Gestor da Internet no Brasil.

Felice, M. (2021). A cidadania digital: a crise da ideia ocidental de democracia e a participação nas redes digitais. Paulus Editora.

Fantin, M. & Rivoltella, P. C. (2010). Crianças na era digital: desafios da comunicação e da educação. Revista de estudos universitários, 36(1). http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/%20reu/article/view/464.

Ferrés, J. & Piscitelli, A. (2015). Competência midiática: proposta articulada de dimensões e indicadores. Lumina, 9(1). https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/21183.

G1. (2022, 21 de março). Mais de 33 milhões de brasileiros não têm acesso à internet, diz pesquisa. Portal G1. https://g1.globo.com/tecnologia/noticia/2022/03/21/mais-de-33-milhoes-de-brasileiros-nao-tem-acesso-a-internet-diz-pesquisa.ghtml.

Gorczevski, C. & Martin, N. B. (2011). A necessária revisão do conceito de cidadania: movimentos sociais e novos protagonistas na esfera pública democrática. Edunisc. https://repositorio.unisc.br/jspui/bitstream/11624/1816/5/A%20necess%C3%A1ria%20revis%C3%A3o%20do%20conceito%20de%20cidadania.pdf.

Jenkins, H. (2009). Cultura da convergência. Aleph.

Lopes, M. I. V. de. (2011). Pesquisas de recepção e educação para os meios. In A. O. Citelli & M. C. C Costa (Ed.), Educomunicação: construindo uma nova área de conhecimento (pp. 43-52). Paulinas.

Maia, A. & Escalante, P. (2014). Consumo de memes: Imagens técnicas, criatividade e viralização. Anais do VIII Simpósio nacional da ABCiber comunicação e ccultura na era de tecnologias midiáticas onipresentes e oniscientes. https://abciber.org.br/simposio2014/anais/GTs/alessandra_maia_37.pdf.

Martino, L. M. S. (2015). Teoria das mídias digitais: linguagens, ambientes e redes. Vozes.

Mendel, T. (2009). Liberdade de informação: um estudo de direito comparado. UNESCO.

Miani, R. A. (2012). Charge: uma prática discursiva e ideológica. 9.ª Arte (São Paulo), 1(1), 37-48. https://www.revistas.usp.br/nonaarte/article/view/99622.

Oliveira, M. F. de. (2011). Metodologia científica: um manual para a realização de pesquisas em Administração. UFG.

Pinto, J. V., Boscarioli, C. & Cappelli, C. (2021). Literacia Digital: conceituação e frameworks no contexto de formação de professores. Revista brasileira de ensino de ciência e tecnologia, 14(1). https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/8944.

Ribble, M. (2010). Nine themes of digital citizenship. Digital citizenship – Using technology appropriately. https://www.digitalcitizenship.net/nine-elements.html.

Somavía, J. (1980). Prólogo. In F. R. Matta (Ed.), A informação na nova ordem internacional. Paz e Terra.

Tutkun, T. & Kıncal, R. (2019). The relationship between the teacher candidates’ level of media literacy and participation levels to protest and social change. International education studies archives, 12(4), 208-216. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1211429.pdf

Wilson, C. (Ed.). (2013). Alfabetização midiática e informacional: currículo para formação de professores. UNESCO.

Published

2022-12-15

Issue

Section

Special Issue: Media Literacy: Strategies to Intensify Citizenship and Democracy

How to Cite

Media literacy strategies aimed at youth interest in digital citizenship: a proposal for action. (2022). Comunicação Pública, 17(33). https://doi.org/10.34629/cpublica.478