Media Health Literacy Scale

conceptual frame and development of an assessment scale

Authors

  • Isabel Silva Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, Universidade Fernando Pessoa
  • Gloria Jólluskin Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, Universidade Fernando Pessoa
  • Paulo Cardoso Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, Universidade Fernando Pessoa

DOI:

https://doi.org/10.4000/cp.11292

Keywords:

health, literacy, media, assessment, questionnaire

Abstract

The aim of this study was to develop a media health literacy scale (ELS-Media) that allows assessing the perception of competence of the Portuguese population to understand health messages disseminated in the media and to make decisions based on those messages. Based on literature review, analysis of existing instruments and interviews with specialists, a pool of items was created, from which six items were selected, which integrated ELS-Media. A total of 316 individuals, aged between 18 and 78 and with a level of education between the 1st Cycle of Basic Education and University Education, participated in the survey, answering to a sociodemographic questionnaire, to the ELS-Media, and to the Brief Health Literacy Scales. ELS-Media showed good reliability, good validity, and an acceptable sensitivity, being well accepted by the participants and easy to administer.

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Author Biographies

  • Isabel Silva, Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, Universidade Fernando Pessoa

    Doutorada em Psicologia pela Universidade do Porto. Professora Associada da Universidade Fernando Pessoa (UFP), onde é responsável pelo Centro de Investigação FP-B2S e onde coordena o Laboratório de Psicometria. Psicóloga clínica em exercício no Hospital-Escola da UFP. Possui título de especialista em Psicologia Clínica e da Saúde e em Psicologia Comunitária atribuído pela Ordem dos Psicólogos Portugueses.

    Faculdade de Ciências Humanas e Sociais,
    Universidade Fernando Pessoa
    Praça de 9 de Abril 349
    4249-004 Porto

     

  • Gloria Jólluskin, Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, Universidade Fernando Pessoa

    Doutorada em Psicologia pela Universidade de Santiago de Compostela. Professora Auxiliar da Universidade Fernando Pessoa (UFP). Membro do Laboratório de Psicometria da UFP. Possui título de especialista em Psicologia Social e em Psicologia da Justiça atribuído pela Ordem dos Psicólogos Portugueses.

    Faculdade de Ciências Humanas e Sociais,
    Universidade Fernando Pessoa
    Praça de 9 de Abril 349
    4249-004 Porto

  • Paulo Cardoso, Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, Universidade Fernando Pessoa

    Doutorado em Publicidade e Relações Públicas pela Universidade Autónoma de Barcelona. Docente na Universidade Lusíada do Porto e na Universidade Fernando Pessoa, nas áreas do Marketing e da Comunicação. Enquanto investigador tem publicado e divulgado os seus trabalhos em revistas científicas e em congressos nacionais e internacionais. Enquanto consultor tem trabalhado na área do comportamento do consumidor, da identidade da marca e do planeamento de comunicação.

    Faculdade de Ciências Humanas e Sociais,
    Universidade Fernando Pessoa
    Praça de 9 de Abril 349
    4249-004 Porto

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Published

2021-08-06

Issue

Section

Special Dossier: Communicating Health – Fundamentals and Practices Towards a Bet

How to Cite

Media Health Literacy Scale: conceptual frame and development of an assessment scale. (2021). Comunicação Pública, 15(29). https://doi.org/10.4000/cp.11292