Corporate journalism in the automotive sector in Portugal
birth, development and diachronic analysis (1937-2012)
DOI:
https://doi.org/10.4000/cp.665Keywords:
corporate journalism, house organs, automotive sector, business communicationAbstract
This article aims to analyze diachronically the genesis, evolution and idiosyncrasies of the periodicals published over 75 years (1937-2012) by the companies operating in the automotive sector in Portugal. Drawing from a universe of 55 titles, it presents a formal characterization of these communication supports, focusing on five dimensions: geographic and temporal frequency, product, management/editorial structures, production and audiences. Through this extensive research we intend to minimize the empirical gaps that compromise the knowledge about the Portuguese panorama of one of the most important tools of business communication.
Downloads
References
Auto-Industrial (1971) O Jornal do Dia, Coimbra, Auto-Industrial.
Baviera em Revista (1990) Editorial, (1), 2.º Trimestre, p. 2.
Boletim de Informação (1968) Nota de abertura, (1), Março, p. 1.
Cádima, F. (1997) Internet como rede estratégica para os países periféricos. Comunicação Empresarial, (5) Janeiro-Abril, pp. 38-40.
Carmo, M. (1998) A imprensa empresarial no sector segurador, Tese de Mestrado, Lisboa, ISCTE.
Caupers, G. (1937) Requerimento ao Director dos Serviços de Censura, apresentado em 29/03/1937. Secretariado Nacional de Informação, Censura, Cx. 694.
Coelho, M. (1996) A comunicação interna na Renault Portuguesa. Comunicação Empresarial, (3) Maio-Agosto, pp. 26-29.
Ellul, J. (1973) Propaganda: The formation of men’s attitudes. Nova Iorque, Vintage Books.
Féria, L. (1999) A história do sector automóvel em Portugal (1895-1995), Lisboa, Ministério da Economia.
Freitas, J., (1974) Presados amigos e colaboradores, Notícias Auto-Sueco, (1), Abril, p. 1.
Geoffroy, L. (1944) Le journal d’entreprise, Paris, Vigot Frères.
Groves, F. (1939) The house organ handbook and review, Londres, Institute of House Organ Editors.
Guérin (1955) Razão de Presença, (1), Março, p. 1.
Guérin (1957) Dois grandes acontecimentos assinalaram a festa de confraternização da família Guérin, (9), Janeiro-Março, p. 3.
Guimarães, J. (1996) Sessenta séculos sobre rodas, Vila Nova de Gaia, Fundação Salvador Caetano.
Hall, S. (1924) Business writing: articles, house organs, reports, advertisements,methods of gathering data and of writing business copy of news, educational and promotional character, by S. Roland Hall, Nova Iorque, McGraw-Hill.
Hayes, E. (1922) The Employee’s Publication. The University Journal of Business, 1 (1) November, pp. 81-94.
Kounalakis, M. et al (1999) Beyond spin: The power of strategic corporate journalism, São Francisco, Jossey-Bass Books.
Malaval, C. (2001) La presse d’entreprise française au XXe siècle : Histoire d’un pouvoir, Paris, Belin.
Moles, S. e Thierry Truck (1990) Le guide du journal d’entreprise, Paris, Les Éditions d’Organisation.
Newton, G. (1921) The house organ, s.l., Indiana University.
Oliveira, C. (1975) Fugimos à clandestinidade, Notícias Auto-Sueco, Janeiro, p. 1.
O’shea, P. (1920) Employees' magazines for factories, offices, and business organizations, Nova Iorque, The H.W. Wilson Company.
Petronilho, F. et al (2002) Ford Lusitana: 70 anos em Portugal, Lisboa, Ford Lusitana.
Poltou, J. (1973) A imprensa patronal na grande empresa, in Ribeiro, S. ed, Empresa, Lisboa, Prelo, pp. 9-38.
Ramsay, R. (1920) Effective House Organs: The Principles and Practice of Editing and Publishing Successful House Organs. Nova Iorque, Londres, D. Appleton & Company.
Rego, F. (1984) Jornalismo empresarial: teoria e prática. São Paulo, Summus Editorial.
Revista Ford (1937) Êxito comercial, 1 (3), Junho, p. 3.
Rodrigues, J. (1990) 60 anos da Fiat em Portugal. Lisboa, Fiat-Auto Portuguesa.
Rodrigues, J. (1995) O automóvel em Portugal. Lisboa, CTT Correios.
Rodrigues, J. (2012) A implantação do automóvel em Portugal (1895-1910). Tese de Doutoramento em História, Filosofia e Património da Ciência e da Tecnologia, Lisboa, UNL.
Rosenberg, H. (1916) Making the house-organ pay. Chicago, Kenfield-Leach Co.
Santos, J. (1993) Imprensa empresarial: da informação à comunicação. Monografia Licenciatura, Lisboa, ISCEM.
Santos, J. (1995) Imprensa empresarial: da informação à comunicação. Porto, Edições ASA.
Sousa, M. (2005) Uma perspectiva institucional do desenvolvimento: o caso da indústria automóvel em Portugal (1960-1990). Dissertação de Mestrado em Sociologia Económica e das Organizações, Lisboa, ISEG.
Villas-Boas, J. (1988) Sobre a regulação do comércio automóvel em Portugal. Dissertação de Mestrado em Economia, Lisboa, UNL.
Wilson, G. (1915) The House Organ: How to make it produce results. s.l., Washington Park Publishing.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os conteudos da Comunicação Publica estão licenciados com uma licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.