Public communication in Brazil
past, present and future
DOI:
https://doi.org/10.4000/cp.1171Keywords:
public communication, concept of public communication, evolution of public communication, challenges of the public communicationAbstract
This article presents a brief retrospective of the public communication history in Brazil (past), showing its evolution by applying concepts employed to illustrate communicative practices within the organizations. Approaching how this theory was incorporated by Brazilian researchers, this study presents the many appropriations of public communication (present) in contemporary challenges of communication managers supporting public interest. Showing to be an area that is growing in the studies of communication, the text points out trends (future) about the definition of qualitative levels of public communication, as well as other indicators to assess the communication practiced by the organizations.
Downloads
References
Amorim, P. K. D. F. (2012). Democracia e internet: a transparência de gestão nos portais eletrônicos das capitais brasileiras. 348 f. Tese (Doutorado em Comunicação). Universidade Federal da Bahia. Salvador.
Barros, A. T. & Lima, M. E. O. (2010). Da comunicação organizacional à comunicação pública: discussões preliminares. In : Anais do Congresso de Ciências da Comunicação na Região Nordeste -Intercom - Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, Campina Grande: PB, XII.
Brandão, E. P. (2006). Usos e significados do conceito comunicação pública. In: Núcleo de Pesquisa Relações Públicas e Comunicação Organizacional do Encontro dos Núcleos de Pesquisa da Intercom, Brasília, 6.
_____________ (2012). Conceito de comunicação pública. In: Duarte, J. (Org.). Comunicação pública: Estado, mercado, sociedade e interesse público (3ª ed.). São Paulo: Atlas.
Bucci, E. (2008). Em Brasília, 19 horas: a guerra entre a chapa-branca e o direito à informação no primeiro governo Lula. Rio de Janeiro, Record.
Bueno, W. C. (2009). Comunicação empresarial: políticas e estratégias. São Paulo: Saraiva.
Curtinovi, J.; Mesquita, W. (2014). De que comunicação pública estamos falando? Anais do Congresso de Ciências da Comunicação, Intercom, Grupo de Pesquisa Políticas e Estratégicas de Comunicação, Foz do Iguaçu, XXXVII.
Duarte, J. (2009). Instrumentos de Comunicação Pública. In: Duarte, J. (org.). Comunicação pública: Estado, mercado, sociedade e interesse público. São Paulo: Atlas: 59-71.
Gomes, W. (2005). A democracia digital e o problema da participação civil na decisão política. Revista Fronteiras (UNISINOS), VIII (3): 214-222.
Grunig, J. (Ed.) (1992). Excellence in public relations and communication management. Hillsdale: Erlbaum Associates. DOI : 10.4324/9780203812303
Koçouski, M. (2013). Comunicação pública: construindo um conceito. In: Matos, H. (org.). Comunicação pública: interlocuções, interlocutores e perspectivas. São Paulo: ECA/USP: 41-57.
Kunsch, M. M. K. (1997). Relações públicas e modernidade: novos paradigmas da comunicação organizacional (5ª ed.). São Paulo: Summus.
_____________ (2009). Políticas Públicas de Comunicação: a necessidade de um debate abrangente. In Castro, D. (Org.). Reflexão sobre as Políticas Nacionais de Comunicação. Brasília: Instituto Nacional de Pesquisa Econômica Aplicada (IPEA): 59-77.
López, J.C. J. (2012). Proposta geral de comunicação pública. In: Duarte, J. (Org.). Comunicação pública: Estado, mercado, sociedade e interesse público (3ª ed.). São Paulo: Atlas: 246-267.
Matos, H. (2012) Comunicação pública, esfera pública e capital social. In: Duarte, J. (Org.). Comunicação pública: Estado, mercado, sociedade e interesse público (3ª ed.). São Paulo: Atlas: 47-58.
Mello, G. R. (2009). Estudo das práticas de governança eletrônica: instrumento de controladoria para a tomada de decisões na gestão dos estados brasileiros. Tese de Doutoramento em Contabilidade e Atuária. São Paulo: Universidade de São Paulo.
Monteiro, G. (2009). A singularidade da comunicação pública In: Duarte, J. (Org.). Comunicação pública: Estado, mercado, sociedade e interesse público. São Paulo: Atlas: 34-46.
Oliveira, I. L. & Paula, M. A. (2008). O que é comunicação estratégica nas organizações? (2.ª ed.). São Paulo: Paulus.
Oliveira, M. J. C. (Org.) (2004). Comunicação pública. Campinas: Editora Alínea.
Rabaça, C. A.& Barbosa, G. G. (2001). Dicionário de comunicação (8.ª ed.). Rio de Janeiro: Campus Elsevier.
Silva, S. P. (2009). Estado, democracia e internet: requisitos democráticos e dimensões analíticas para a interface digital do Estado. 2009. Tese de Doutoramento em Comunicação. Salvador: Universidade Federal da Bahia.
Torquato do Rego, F. G. (1984). Jornalismo empresarial: teoria e prática (4ª ed.). São Paulo: Summus.
Zémor, P. (2009). As formas de comunicação pública. In: Duarte, J. (Org.). Comunicação pública: Estado, mercado, sociedade e interesse público (3ª ed.). São Paulo: Atlas: 214-245.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os conteudos da Comunicação Publica estão licenciados com uma licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.