Technology and organizational communities

a digital culture?

Authors

  • Gaia Moretti Universidade de Roma — LUMSA.

DOI:

https://doi.org/10.4000/cp.515

Keywords:

digital culture, virtual, communities, learning, practice

Abstract

This paper aims to discuss the role of digital virtual technologies, especially the digital virtual worlds in 3D, for the organizational communities; the research focus is also on the development of a “new” hybrid culture in organizations and learning communities of practice. The paper also shows some Brazilian success cases in using Digital Virtual Worlds for hybrid communities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Argyris, C., Schon D. A. (1998), Apprendimento Organizzativo. Teoria, Metodo, Pratiche. Milão, Guerini e Associati, 1998.

Castells, M. (1999), A Sociedade em Rede. São Paulo, Paz e Terra.

Castells, M. (2003), A Galáxia da Internet. Reflexões Sobre a Internet, os Negócios e a Sociedade. Rio de Janeiro, Zahar.

Dalgarno, B. (2002), The Potential of 3D Virtual Learning Environments. A Constructivist Analysis. Electronic Journal of Instructional Science and Technology, 5(2).

Daniel B., Schwier, R. A., McCalla G. (2003), Social Capital in Virtual Learning Communities and Distributed Communities of Practice. Canadian Journal of Learning and Technology, volume 29 (3): Fall/automne. DOI : 10.21432/T21S4R

Davenport, T. H., Prusak, L. (2000), Il Sapere al Lavoro. Come le Aziende Possono Generare, Codificare e Trasferire Conoscenza. Milão, ETAS.

Kuhn, T. (1973), La Struttura delle Rivoluzioni Scientifiche. Torino, Einaudi.

Lemos, A. (2002), Cibercultura. Tecnologia e Vida Social na Cultura Contemporânea. Porto Alegre, Sulina.

Lévy, P. (1999), Cibercultura. Rio de Janeiro, Editora 34.

Malizia, P. (2006), Comunic-a-zioni. Roma, Franco Angeli.

Malizia, P. (2005), Non Solo Soft. Roma, Franco Angeli.

Maimone, F. (2009), La Comunicazione Organizzativa. Roma, Franco Angeli.

Miani, S., Caggiano, G. (2007), Alla Ricerca del Metodo, em www.didagroup.it.

Moretti, G. (2009), Sistema e Impresa. Roma, Polimata.

Moretti, G. (2012), Virtualmente Insieme. Comunità virtuali, Nuove Tecnologie, Apprendimento, Pratiche. Roma, Polimata.

Nonaka, I., Konno, N. (1999), The Concept of «Ba»: Building a Foundation for Knowledge creation. USA, Butterworth-Heinemann. DOI : 10.2307/41165942

Nonaka, I., Takeuchi, H., (1998), The Knowledge Creating Company. Creare le Dinamiche dell'Innovazione. Milão, Guerini e Associati.

Palloff, R. M., Pratt, K. (1999), Building Learning Communities in Cyberspace — Effective Strategies for the Online Classroom. São Francisco, Jossey-Bass Publishers.

Prensky, M. (2001), Digital Game-Based Learning. USA, McGraw-Hill. DOI : 10.1145/950566.950596

Prensky, M. (2005), Don’t Bother Me, Mom — I’m Learning. EUA, Paragon House.

Prensky, M. (2010), Teaching Digital Natives – Partnering for Real Learning. EUA, Corwin, 2010.

Rheingold, H. (2004), The Virtual Community: Homesteading at the Electronic Frontier, [1993]. Disponível em: http://www.rheingold.com/vc/book.

Savazoni, R., Cohn, S. (2009), Cultura Digital.br. Rio de Janeiro, Azougue Editorial.

Schein, E. H. (1990), Cultura d'Azienda e Leadership. Una Prospettiva Dinamica. Milão, Guerini e Associati.

Schein, E. H. (1999), Culture d'Impresa. Come Affrontare con Successo le Transizioni e i Cambiamenti Organizzativi. Milão, Raffaello Cortina.

Schlemmer, E. (2005), Ambiente Virtual de Aprendizagem (AVA). Uma Proposta para a Sociedade em Rede na Cultura da Aprendizagem, in Carla Beatris Valentini; Eliana Maria do Sacramento Soares (org.), Aprendizagem em Ambientes Virtuais. Compartilhando ideias e Construindo Cenários. Caxias do Sul, V , p. 135-160.

Schlemmer, E. (2008), ECODI – A Criação de Espaços de Convivência Digital Virtual no Contexto dos Processos de Ensino e Aprendizagem em Metaverso. IHU Ideias, São Leopoldo, ano 6, n.º 103.

Schlemmer, E. (2009), Telepresença. Curitiba, IESDE Brasil S.A.

Schlemmer, E., Trein, D., Oliveira, C (2009), Metaverse. Telepresence in 3D Avatar-driven Digital-Virtual Worlds. @tic, revista d´innovación educativa, vol. 2, p. 26-32.

Scotti, E., Sica, R. (2007), Community Management. Processi Informali, Social Networking e Tecnologie Web 2.0 per la Gestione della Conoscenza nelle Organizzazioni. Roma, Apogeo.

Siqueira, R.N., Albuquerque, R.A.F., de Magalhães A.R. (2012), Métodos de Ensino Adequados para o Ensino da Geração Z — Uma Visão dos Discentes, um estudo realizado no curso de graduação em administração de uma universidade federal, em atas do XXIII Enengrad, Bento Gonçalves, em http://anais.enangrad.org.br/_resources/media/artigos/epd/19.pdf.

Sorrentino, G., Ranieri, L. (2008), Apprendimento 2.0, Apprendimento 3D. Competizione Evolutiva o Integrazione?, em www.didagroup.it.

Turkle, S. (1999), «Fronteiras do real e do virtual», entrevista concedida a Federico Casalegno. Revista FAMECOS. Porto Alegre, n.º 11, dezembro.

Veen, W., Vrakking, B. (2006), Homo Zappiens. Growing Up in a Digital Age. Londres, Network Continuum Education.

Wenger, E. (2006), Comunità di Pratica. Apprendimento, Significato, Identità. Milão, Raffaello Cortina.

Wenger, E., Mcdermott, R., Snyder, W. (2007), Coltivare Comunità di Pratica, Milão, Guerini e Associati.

Wenger, E. (2010), Communities of Practice. A Brief Introduction. Disponível em: http://www.ewenger.com/theory/index.htm. Acesso em: 2 de fevereiro de 2010.

Published

2021-12-29

Issue

Section

Articles

How to Cite

Technology and organizational communities: a digital culture?. (2021). Comunicação Pública, 8(13). https://doi.org/10.4000/cp.515