Journalism in transformation
a study of the criteria of excellence and regulations of seven Brazilian awards
DOI:
https://doi.org/10.4000/cp.1123Keywords:
Journalistic identity, Professional habitus, Journalism Brazilian Awards, regulationsAbstract
Among the social representations that, through a set of concepts, techniques and procedures, constitute the journalistic identity, the awards for professionals and journalism students stand out. They are countless and appear all over the world. While some do not go beyond the first edition, others, because of the characteristics of the promoters and professionals involved, achieve enough longevity to generate their recognition as symbolic capital and professional excellence model, showing paradigms of the journalistic practice and its values, which now are in transformation. So this article enlists some reflections on the current journalistic practices and their consequent interventions in redefining the professional ethos, based on the regulations of seven Brazilian awards, listed according the following criteria: longevity/periodicity; financial reward; and thematic specificity. It is noticed that, despite the differences, there are some aspects that are able to unify them.
Downloads
References
Benson, R. & Neveu, E. (2005). Bourdieu and the Journalistic Field. Cambridge: Polity Press
Bourdieu, P. (1992). A Economia das Trocas Simbólicas. São Paulo: Perspectiva.
___ (1997). Sobre a Televisão. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.
___ (2003). O Poder Simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil
___ (1983). Questões de Sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero.
___ (1994). Lições de Aula. São Paulo: Ática.
Dias, R.(2008). A Influência do Prêmio Jornalista Amigo da Criança sobre o Profissional de Jornalismo: um Estudo de Caso. Dissertação. UNB. Brasília, Disponível em: http://repositorio.unb.br/bitstream/10482/3548/1/2008_RobsonDias.pdf (consultado a 15 de abril de 2013).
___ (2013) Prêmios em Jornalismo: Paradigmas em Transição. Tese. UNB. Brasília. Disponível em: http://repositorio.unb.br/bitstream/10482/13315/1/2013_RobsonDias.pdf (consultado a 15 de julho de 2014).
Dines, A. (2002). Prêmios e Galardões. Disponível em: www.observatóriodaimprensa.com.br (consultado a 7 de março de 2013).
___ (2007). “Jabá Institucional, o que Esconde atrás dos Prêmios de Jornalismo”. Disponível em www.observatoriodaimprensa.com.br (consultado a 07 de março de 2013).
Faccin, M. e Ferreira, S. (2014). “Jornalismo de Roupa Nova: Considerações sobre e a Identidade e a Prática Profissional a partir do Prêmio Imprensa Embratel”. Brazilian Journalism Research, n.9, vol. 2. Disponível em: http://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/588 (consultado a 10 de junho de 2014). DOI : 10.25200/BJR.v9n2.2013.588 good / bad
Ferreira, S. (2014). “Reconhecimento Profissional em Tempos de Crise Identitária: um Estudo sobre Regulamentos de Prêmios de Jornalismo”. In: Actas da SBPJor - Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo. 12.º Encontro Nacional.
Kuhn, T. (1998). A Estrutura das Revoluções Científicas. São Paulo: Perspectiva.
Mouillaud, M. (1997). Da forma ao sentido. In: ___ e Porto, Sérgio D. (Orgs). O Jornal, da Forma ao Sentido. Brasília: Paralelo 15.
Revista Brasilis. Alberto Dines, Série Personagens. Disponível em http://revista.brasil.gov.br/personagens/alberto-dines (consultado a 28 de abril de 2014).
Traquina, N. (2008) Teorias do Jornalismo – Volume II. Santa Catarina: Insular.
Vieira, A. (1998). “Sermão da Visitação de Nossa Senhora”. In: Literatura Brasileira, textos literários em meio eletrônico, http://www.literaturabrasileira.ufsc.br/_documents/0006-02072.html (consultado a 10 de abril de 2013).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Comunicação Pública
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os conteudos da Comunicação Publica estão licenciados com uma licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.