Internal communication in the Digital Age

the case of McDonald's and International Women's Day

Authors

  • Nathalia de Pinho Pereira Universidade da Beira Interior

DOI:

https://doi.org/10.4000/cp.2954

Keywords:

internal communication, digital communication, strategic communication, International Women's Day

Abstract

This article aims to identify the challenges and trends of internal communication in the Digital Era and to understand the role of public relations in this communicational process. From a content analysis, we verified the strategies and channels of internal offline and online communication used by McDonald's to pay homage to their female collaborators on International Women's Day. We found that online is transforming the way PR is practiced and, although this impact is more perceptive with the communication directed to the external public, it is already possible to observe an increasing tendency to use social and digital media for internal communication. We have identified that we are in a process of transition from analogue media to digital media, but one still does not replace the other in its entirety, as well as pointing out that actions taken online are more exposed and consequently more susceptible to failures.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Nathalia de Pinho Pereira, Universidade da Beira Interior

    Universidade da Beira Interior
    Covilhã - Portugal

References

Acuña, B. P.; Domínguez D. C.; Navarro, P. B. (2017) Tres casos de empresas internacionales con éxito: estudio de las estrategias de comunicación interna. Chasqui – Revista Latinoamericana de Comunicación, 134, 315-330.

Bueno, W. (2015) Auditoria de imagem das organizações nas mídias sociais. In: Gonçalves, G. e Filho, F. (ed.), Novos media e novos públicos. Covilhã, Relações Públicas e Comunicação Organizacional: dos fundamentos às práticas (vol. 3), pp. 9-26.

Carniello, M.F. et al. (2017) Fluxos de Comunicação em redes sociais internas em um Instituto Federal de Ensino Superior em São José dos Campos – SP, Brasil. Encontrado em: https://doaj.org/article/9560a537cc68492189b6d41291e55165.

Coombs, W. T.; Holladay, J. S. (2012). The paracrisis: The challenges created by publicly managing crisis prevention. Public Relations Review, 38(3), 408-415. DOI : 10.1016/j.pubrev.2012.04.004

Curvello, J. (2012) Comunicação Interna e cultura organizacional. Brasília: Casa das Musas.

Gonçalves, G. (2015) Teorias de Relações Públicas - da visão sistémica à visão radical. in Spínola, S.; Brandão, N.; Portugal, M. N. (coord.). Relações públicas e comunicação organizacional: desafios da globalização. Lisboa: Escolar Editora.

Gonçalves, G.; Elias, H. (2013) Comunicação estratégica. Um jogo de relações e aplicações. In A. Fidalgo; J. Canavilhas (org.), Comunicação digital. 10 anos de investigação (pp. 135-150), Coimbra: MinervaCoimbra.

Grunig, J.E.; Hunt, T. (1984) Managing Public Relations. New York: Holt, Reinhart and Winston.

Grunig, J.; Ferrari, M. A e França, F. (2009) Relações Públicas: Teoria, contexto e relacionamentos. São Caetano do Sul: Difusão Editora.

Kent, M. L.; Taylor, M. (1998) Building a dialogic relationship through the World Wide Web. Public Relations Review, 24, 321–340. DOI : 10.1016/S0363-8111(99)80143-X

Kunsch, M. (2003) Planejamento de relações públicas na comunicação integrada. 4. ed. São Paulo: Summus.

Kunsch, M.M. (2006) Planejamento e Gestão estratégica de relações públicas nas organizações contemporâneas. Análisi 34, pp. 125-139.

Rotter, A. (2017a, Abril 19). Como ser estratégico na Comunicação Interna 4.0. p. Encontrado em: http://www.aberje.com.br/colunas/como-ser-estrategico-na-comunicacao-interna-4-0/.

Rotter, A. (2017b, Novembro 01). Equilíbrio entre o tech e o touch na Comunicação Interna. p. Encontrado em: http://www.aberje.com.br/colunas/equilibrio-entre-tech-e-touch-na-comunicacao-interna/.

Rotter, A. (2018, Março 6). Comunicação interna do 1.0 a 4.0. p. Encontrado em: http://www.aberje.com.br/colunas/comunicacao-interna-do-1-0-4-0/.

Siqueira Filho, A.B.; Zaccaria, R.B.; Giuliani A.C. (2014) Comunicação Interna na Era da Colaboração: A IBM Brasil. Caderno Profissional de Marketing, Volume 2(2). Encontrado em: https://doaj.org/article/d9b0025be0974354a0e7b626ccb0af26.

Terra, C. (2010) Relações Públicas 2.0: novo campo de atuação para área. In Carvalhal, M. e Chamusca, M. Comunicação e Marketing Digitais: conceitos, práticas, métricas e inovações. Encontrado em: http://www.rp- bahia.com.br/biblioteca/e-books/cmktdigitais2011.pdf.

Published

2021-10-08

How to Cite

Internal communication in the Digital Age: the case of McDonald’s and International Women’s Day. (2021). Comunicação Pública, 13(25). https://doi.org/10.4000/cp.2954