Internal communication and citizen activism
case study of the campaign "This Coca is a Fanta, So What?"
DOI:
https://doi.org/10.4000/cp.2553Keywords:
internal communication, citizen activism, sexual diversity, social networks, online activismAbstract
This article aims to analyze citizen activism in the context of internal communication, with Coca-Cola Brazil as its object, with its action on the day of LGBT pride, which had resonance in social networks from the postings of the employees themselves. As a methodology, a case study of the internal campaign and the analysis of posts and comments on the social network Twitter were carried out, seeking to identify positive and negative aspects of the reception of the campaign by the users of the chosen social network. As a result it was possible to verify the resonance of said campaign, its engagement and receptivity to Twitter users.
Downloads
References
Deegan. D. (2001). Managing Activism. London: Kogan Page.
França, F. (2008) Públicos: Como identifica-los em nova visão estratégica. São Paulo, Yendis.
Gonçalves, G. (2015). Teorias das relações públicas: da visão sistémica à visão radical. In Spínola, S.; Brandão, N.; Portugal, M. N. (coord.). Relações públicas e comunicação organizacional: desafios da globalização, Lisboa, Escolar Editora, pp. 67-86.
Gonçalves, G. & Elias, H. (2013). Comunicação estratégica. Um jogo de relações e aplicações. In A. Fidalgo & J. Canavilhas (org.), Comunicação digital. 10 anos de investigação, Coimbra, Minerva Coimbra, pp. 135-150.
Goldsworthy, S., Morris, T. (2008). PR A Persuasive Industry? Spin, Public Relation, and the shaping of the modern media, London, Palgrave Macmillan, pp. 129-136.
Kent, M. L. & Taylor, M. (2002). Toward a dialogic theory of public relations. Public Relations Review, 28, pp. 22-37. DOI : 10.1016/S0363-8111(02)00108-X
Kunsch, M.M. (2006). Planejamento e Gestão estratégica de relações públicas nas organizações contemporâneas. Barcelona, Análisi 34, pp. 125-139.
Marchiori, M. (2008). ‘Os desafios da Comunicação Interna nas Organizações’. In Anais do XXXI Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Natal, disponível em: < http://www.uel.br/grupo-estudo/gecorp/images/os_desafios_de_comunica%C3%A7%C3%A3p_interna_intercom.pdf>. [Consult. em: 15/06/2018.]
Milhomens, L. (2009). Entendendo o ciberativismo sem terra na nova esfera pública interconectada. Dissertação de mestrado. UFPB. Paraíba.
Neves, B.B. (2010). Cidadania Digital? Das cidades digitais a Barack Obama. Uma abordagem crítica. In I.S. Morgado & A. Rosas (org.) Cidadania Digital, Covilhã, LabCom Books, pp. 143-188.
Oliveira, I. L., Marchiori, M. (2012). Redes Sociais, Comunicação, Organizações. São Paulo, Difusão Editora.
Puntel, T. J. (2013). Novas dimensões na comunicação global: O ativismo digital como propulsor de movimentos sociais e o caso da primavera árabe. Anais do 2º Congresso Internacional de Direito e Contemporaneidade: mídias e direito da sociedade em rede. Santa Maria, 04-06 de junho/2013. (pp.568 - 561) ISSN 2238-9121.
Stasiak, D. (2010). WebRP: Estratégias de Relações Públicas em Portais Organizacionais. In. Chamusca, M. & Carvalhal, M. (org.), Relações Públicas digitais: o pensamento nacional sobre o processo de Relações Públicas interfaceando pelas tecnologias digitais. Salvador, VNI, pp. 19-63.
Tavares, J.L. & Luíndia, L.E.A. (2010). WebRP: Estratégias de Relações Públicas em Portais Organizacionais. In. Chamusca, M. & Carvalhal, M. (org.), Relações Públicas digitais: o pensamento nacional sobre o processo de Relações Públicas interfaceando pelas tecnologias digitais. Salvador, VNI, pp. 157-203.
Tench, R. & Yeomans, L. (2009). Exploring Public Relation. (2 ed.) England, Prentice Hall, pp. 316-336.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os conteudos da Comunicação Publica estão licenciados com uma licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.