Photographers and photography in Panorama magazine (1941-1973)

30 years of propaganda?

Authors

  • Israel Guarda Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, FCSH, Universidade Nova de Lisboa
  • José Oliveira Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, FCSH, Universidade Nova de Lisboa

DOI:

https://doi.org/10.4000/cp.1927

Keywords:

printed photography, Panorama magazine, periodical publications, propaganda

Abstract

Printed photography is far from being a minor concern in several editorial projects. By focusing our study on the analysis of the Panorama (1941-1973), this paper tests the possibility of an alternative history of the publication by means of photography. A random analysis of several editions of Panorama pointed out an asymmetrical distribution of its use, which was the departure point to a complete survey of the magazine in order to understand the reasons behind it and obtain representative data for our assessment. Although the nature of this survey is exploratory, its relevance is to bring new analysis methods and statistical data that stands out as the basis to support our considerations regarding the importance of printed photography as a propaganda instrument in Panorama.

Downloads

Download data is not yet available.

References

About, I.; Chéroux, C. (2001). L’Histoire par la photographie. Études Photographiques, 10 Novembro: 8-33.

Acciaiuoli, M. (1991). Os Anos 40 em Portugal. O País, o Regime e as Artes ‘Restauração’ e ‘Celebração’. Tese de Doutoramento em História de arte Contemporânea, vol. 1, Lisboa: Faculdade de Ciências Sociais e humanas, Universidade Nova de Lisboa.

Acciaiuolli, Margarida (2013). António Ferro: A Vertigem da Palavra. Lisboa: Bizâncio.

Almeida, B. P. (1995) A Imagem da Fotografia. Lisboa: Assírio e Alvim.

Chen, X. (2017). Staging Chinese Revolution – Theatre, Film, and Afterlives of Propaganda. New York: Columbia University Press.

Fernández, H. (2000). Fotografía Pública: Photography in Print 1919-1939. Madrid: Museu Nacional de Arte Reina Sofía.

Figueiredo, F. (2000). Nacionalismo e Pictorialismo na Fotografia Portuguesa na 1.ª Metade do Século XX: o Caso Exemplar de Domingos Alvão. Dissertação de Mestrado em História de Arte, Lisboa: Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa.

Lugon, O. (2008). ‘Photo-inflation’: image profusion in german photography, 1925-1945. History of Photography, 3 (32), November: 219-234.

Margolin, V. (1998). The Struggle for Utopia: Rodchenko, Lissitzky, Moholy-Nagy 1917-1946. Chicago: University of Chicago Press.

Ortiz-Echagüe, J.; Díaz, J. M. (2011). Documentary uses of artistic photography: Spain. Types and Costumes by José Ortiz Echagüe. History of Photography, 35 (4) Novembro: 394-415.

Pohlmann, U. (2008). ´Not Autonomous Art but a Political Waepon.´ Photography Exhibitions as a Means for Aestheticising Politics and Economy in National Socialism. In: Ribalta, J. (coord.) Public Photographic Spaces: Exbitions of Propaganda, from PRESSA to the Family of Man, 1928-1955. Barcelona: Museu d’Art Contemporani de Barcelona.

Revez, N. (2012). Os Álbuns Portugal 1934 e Portugal 1940 - Dois Retratos do País no Estado Novo. Dissertação de Mestrado em História de Arte, Lisboa: Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa.

Ribalta, J. (coord.) (2008). Public Photographic Spaces: Exbitions of Propaganda, from PRESSA to the Family of Man, 1928-1955. Barcelona: Museu d’ Art Contemporani de Barcelona.

Riefensthal, L. (2010 [1935]). Behind the Scenes of the National Party Convention Film. Chicago: International Historic Films.

Ruivo, C. T. (2010). As Artes Gráficas na Cultura Nacionalista do Estado Novo Português: Pensar, Projectar, Fazer: Revista Panorama, Primeira Série, 1941-1949. Tese de Doutoramento em Belas Artes, Lisboa: Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa.

Stahel, U. (2003). Well, What is Photography? Fotomuseum Winterthur, Zurich: Scalo.

Tavares, E. (2002). A Fotografia Ideológica de João Martins (1898 – 1972). Porto: Mimesis.

Tavares, E. (2009). Batalha de Sombras. Vila Franca de Xira: Câmara Municipal de Vila Franca de Xira e Museu do Neo-Realismo.

Vitorino, J. G. (2007). Um Instrumento de Consenso do Estado Novo – Panorama: Revista Portuguesa de Arte e Turismo (1941-1949). Tese de Doutoramento em Ciências de Informação, Madrid: Universidade Complutense.

Published

2021-10-11

Issue

Section

Photography and Propaganda in the Portuguese New State

How to Cite

Photographers and photography in Panorama magazine (1941-1973): 30 years of propaganda?. (2021). Comunicação Pública, 12(23). https://doi.org/10.4000/cp.1927