Media(tiza)tion of lifelong learning policies

the Iniciativa Novas Oportunidades in the written press

Authors

  • Ana Paula Natal
  • Mariana Gaio Alves

DOI:

https://doi.org/10.4000/cp.4134

Keywords:

Lifelong learning, education policy, mediation, mediatization

Abstract

The idea of lifelong learning took great centrality in Portugal within the Iniciativa Novas Oportunidades (INO), which widely mobilized the population. This paper explores how INO was interpreted, both as articles and news reports, in two newspapers - Expresso and Correio da Manhã - between 2005 and 2013, analyzing the role in the mediation and mediatization performed by the press within the construction of this educational policy. Using discourse analysis we considered the issues addressed, the resources mobilized, the discursive strategies and ideological points of view. The results show differences in the way this policy was interpreted in these newspapers and in their role in mediation and mediatization, that is, in the production and circulation of information and its interpretation, as well as in the processes of obtaining power by agents.

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Author Biographies

  • Ana Paula Natal

    Agrupamento de Escolas da Cidadela
    Professora do Ensino Básico e Secundário no Agrupamento de Escolas da Cidadela. Doutorada em Ciências da Educação pela Faculdade de Ciências e Tecnologias da Universidade Nova de Lisboa em associação com FCSH-UNL e ISPA e Mestre em Administração Pública, na especialidade Administração em Educação pelo ISCSP. Licenciada em Ensino da Matemática pela Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa. ORCID: 0000-0002-7338-4901.

  • Mariana Gaio Alves

    Instituto de Educação
    Universidade de Lisboa
    Professora Auxiliar com Agregação no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. Doutorada e Mestre em Ciências de Educação pela Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Nova de Lisboa. Licenciada em Sociologia pelo ISCTE. ORCID: 0000-0001-8895-0796.

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Published

2021-09-22

How to Cite

Media(tiza)tion of lifelong learning policies: the Iniciativa Novas Oportunidades in the written press. (2021). Comunicação Pública, 14(26). https://doi.org/10.4000/cp.4134