Audiovisual and Multimedia Studies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34629/cpublica.777

Keywords:

audiovisual, multimedia, digital media, production studies, reception studies

Abstract

The expressive and communicative potentialities of digital media have challenged the established assumptions about the audiovisual and multimedia as contexts and objects of study. The screens are multiplying, the apparatuses of access to contents are hybridizing, the emerging technologies are becoming new modalities of mediation and gaining centrality in daily life, the texts are fragmenting, the receiver acquires a double and simultaneous status of consumer and producer. Through the work of national and international researchers, this thematic dossier explores contemporary dynamics of the processes of creation, distribution and reception of the audiovisual and multimedia in different fields, contributing to an updated reflection on their impact on cultural and societal practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Catarina Duff Burnay, Faculdade de Ciências Humanas, Universidade Católica Portuguesa

    Pós-Doutorada em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, investiga e tem produção na área dos estudos dos media/estudos de comunicação audiovisual. Professora Associada da FCH/UCP, é membro do Conselho de Direção da FCH e coordenadora do Mestrado em Ciências da Comunicação e do Programa Avançado em Audiovisual: produção, distribuição e consumos. É membro dos Conselhos de Direção do Centro de Estudos de Comunicação e Cultura (CECC) e do Centro de Estudos dos Povos e Culturas de Expressão Portuguesa (CEPCEP). Cocoordenadora Geral do Observatório Ibero-
    -americano da Ficção Televisiva (OBITEL) e coordenadora do OBITEL-Portugal. 

  • Paulo Nuno Vicente, Faculdade de Ciências Humanas, Universidade Nova de Lisboa

    Professor de Media Digitais na Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa, onde fundou o iNOVA Media Lab. Coordena o Mestrado em Novos Media e Práticas Web e integra o grupo de especialistas do Conselho da Europa sobre Inteligência Artificial e Educação. É autor de vários artigos científicos e capítulos de livros publicados internacionalmente e da obra Os algoritmos e nós (2023). Foi distinguido com o German Marshall Fund of the United States Fellowship (2016) e com o Prémio Calouste Gulbenkian – Conhecimento (2019), pela cocoordenação do programa de divulgação científica 90 segundos de Ciência.

References

Bourdieu, P. (1993). The field of cultural production. Polity Press.

Couldry, N. (2020). Recovering critique in an age of datafication. New Media & Society, 22(7): 1135-1151. https://doi.org/10.1177/1461444820912536.

Frey, M. (2021). Netflix tecommends: Algorithms, film choice, and the history of taste. University California Press.

Johnson, C. (2019). Online TV. Routledge.

Lotz, A. (2007). The Television will be revolutionized. New York University Press.

Lotz, A. (2017). Portals. A treatise on internet-distributed television. Maize Books.

Lotz, A. (2018). We now disrupted this broadcast. How cable transformed television and the internet revolutionized it all. MIT Press.

Lotz, A. (2021). Media disrupted: Surviving pirates, cannibals, and streaming wars. MIT Press.

Lotz, A. (2022). Netflix and streaming video: The business of subscriber-funded video on demand. Polity.

Lupu, R., Komorowski, M., Lewis, J., Mothersdale, G. & Pepper, S. (2023). Greening the audiovisual sector: Towards a new understanding through innovation practices in Wales and beyond. Sustainability, 15(4), 2975. 1-17. https://doi.org/10.3390/su15042975.

Manovich, L. (2001). The language of new media. MIT Press.

Meikle, G. & Young, S. (2012). Media convergence. Networked digital media in everyday life. Macmillan.

Møller Hartley, J., Bengtsson, M., Hansen, A. S. & Sivertsen, M. F. (2022). Researching publics in datafied societies: Insights from four approaches to the concept of ‘publics’ and a (hybrid) research agenda. New Media & Society, 25(7), 1668-1686. https://doi.org/10.1177/14614448211021045.

Navar-Gill, A. (2020). The golden ratio of algorithms to artists? Streaming services and the platformization of creativity in American television production. Social Media + Society, 6(3), https://doi.org/10.1177/2056305120940701.

Williams, R. ([1974] 2003). Television. Technology and cultural form. Routledge.

van Dijck, J. (2014). Datafication, dataism and dataveillance: Big Data between scientific paradigm and ideology. Surveillance & Society 12(2): 197-208.

Published

2023-06-30

Issue

Section

ssiê Temático: Estudos em Audiovisual e Multimédia

How to Cite

Audiovisual and Multimedia Studies. (2023). Comunicação Pública, 18(34). https://doi.org/10.34629/cpublica.777