Let it be published what the entrepreneurs have censored: The Golden Calf

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34629/rcdmt.vol.1.n.2.pp24-41

Keywords:

Censorship, Theatre, Society

Abstract

This essay highlights the importance of freedom as a natural right and its connection to art and the formation of public opinion. It discusses the relationship between law, morality, and justice through references to playwrights and theater performances. The conflict between individual conscience and state authority is a central theme. The text emphasizes the impact of art in challenging societal norms, the role of morality and law in governance, and the implications of censorship and authoritarianism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Guilherme Filipe, Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa

    Actor, encenador, professor e investigador de teatro. Licenciado em Teatro, pela Escola Superior de Teatro e Cinema. Mestre em Estudos de Teatro e Doutor em Estudos Artísticos (Estudos de Teatro), pela Universidade de Lisboa. Investigador do Centro de Estudos de Teatro (Faculdade de Letras de Lisboa). Tem exercido funções docentes, quer em cursos profissionais de teatro, quer em programas de Mestrado, tendo publicado vários ensaios sobre estética teatral e sobre dramaturgia, em revistas portuguesas e estrangeiras.

References

Barthes, Roland. 1984. “O Teatro Grego”. In O Óbvio e o Obtuso, 63-79. Lisboa: Edições 70.

Berthier, Patrick. 2015. “Théophile Gautier, Prédécesseur Et Confrère De Sarcey”. In Francisque Sarcey: Un Critique Dramatique À Contre-Courant De l’Histoire Du Théâtre?, Acte de la Journée d’Étude Organisée à l’Université de Rouen en Janvier 2014, publiés par Marianne Bouchardon. Disponível em http://publis-shs.univ-rouen.fr/ceredi/index.php?id=568.

Burroughs, Catherine. 2007. “The Persistence Of Closet Drama: Theory, History, Form”. In The Performing Century: Nineteenth-Century Theatre’s History, edited by T. Davis & P. Holland, 213-235. London: Palgrave Macmillan.

Corradin, Flávia Maria. 2005. “Dois Exercícios Dramáticos De Camilo Castelo Branco”. Forma Breve: A Fábula. N.º 3, 359-368. Disponível em https://doi.org/10.34624/fb.v0i3.7665.

Dryden, Robert. G. 2001. "John Gay's Polly: Unmasking Pirates And Fortune Hunters In The West Indies". In Eighteenth-Century Studies. Vol. 34, No. 4 (Summer): 539-557. Baltimore: Johns Hopkins University Press.

Ferreira, J. M. Andrade. 1859. “O Novo Curso Superior De Letras”, Revista Contemporânea De Portugal E Brasil. Vol. 1, N.º 8 (nov.): 361-371. Lisboa: Tipografia do Futuro.

[Ferreira, José Maria Andrade de] Um curioso observador. 1860. Os Melhoramentos Materiais: Revista Do Ano De 1859, Satírica E Fantasmagórica Em 3 Atos E 4 Quadros Por Um Curioso Observador. Lisboa: Tip. Joaquim Germano de Sousa Neves.

Filipe, Guilherme. 2024. Liberdade, A Quanto Obrigas?. Almada: Companhia de Teatro de Almada.

Garcia, Beatriz Peralta. 2023. Obras De Ernesto Da Silva «O Apóstolo Do Socialismo». Vol. 3. Coimbra: Imprensa da Universidade.

Ghisi, Ádria Vicente et al. 2017. “Direito E Moral: Uma Análise Acerca Do Elemento Intencional No Campo Do Direito”. In Anais Do Seminário De Filosofia E Sociedade. Vol. 1, N.º 1. Disponível em https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/filosofia/issue/view/157.

Lavaud, Martine. 2014. “Les Théâtres Rêvés De Théophile Gautier”. In Théâtres Virtuels, ed. Sylvie Triaire et Pierre Citti, 143-162. Montpellier: Presses Universitaires de la Méditerranée.

Musset, Alfred de. 1834. Un spetacle Dans Un Fauteil. 2 Vol. Paris: Librairie de la Revue des Deux-Mondes.

Paixão, Cristiano. 2007. “O Teatro e a História do Direito: a Experiência da Tragédia Grega”. Afreudite. Ano III, N.º 5/6: 113-137. Disponível em https://core.ac.uk/reader/48575410.

Pardo, Ruy. 1889. “Santa-Raticidade”. In Pontos Nos II, dir. e il. Rafael Bordallo Pinheiro. Ano V, N.º 208 (9 de maio): 151. Lisboa: Litografia Guedes.

Pinheiro, Rafael Bordalo. 1889. “O Bezerro d’Oiro”. In Pontos Nos II, dir. e il. Rafael Bordallo Pinheiro. Ano V, N.º 207 (2 de maio): 143. Lisboa: Litografia Guedes.

Ramesh, Privadharshini. 2023. Censorship and Artistic Freedom – A Philosophical Inquiry. New York: SSRN-Elsevier. Disponível em http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4466348.

Rojas, Fernando de. 1499. Comedia de Calixto y Melibea. Burgos: Fradrique de Basilea.

Santa-Rita, Guilherme Augusto de. 1890. O Bezerro de Ouro: Drama Original em 5 Actos. Lisboa: Tip. da Gazeta de Portugal.

Seginger, Gisèle. 2001. “En Haine de la Politique”. In Écritures du Pouvoir et Pouvoirs de la Literature, sous la direction de Sylvie Triaire et Alain Vaillant. Montpellier: Presses Universitaires de la Méditerranée.

Silva, João. 2016. Entertaining Lisbon: Music, Theater & Modern Life in the Late 19th Century. Oxford: University Press.

Sófocles. 2003. “Antígona”. In Tragédias. Tradução de Maria Helena da Rocha Pereira, 283-364. Coimbra: Minerva.

Triaire, Sylvie & Pierre Citti, ed. 2001. Écritures du Pouvoir et Pouvoir de l’Écriture. Montpellier: Presses Universitaires de la Meditérranée.

Triaire, Sylvie & Pierre Citti, ed. 2001. Théâtres virtuels. Montpellier: Presses Universitaires de la Meditérranée.

Vernant, Jean-Pierre & Pierre Vidal-Naquet. 1999. Mito e Tragédia na Grécia Antiga. São Paulo: Perspectiva.

Published

2024-12-20

Issue

Section

Articles

How to Cite

Let it be published what the entrepreneurs have censored: The Golden Calf. (2024). RHINOCERVS: Cinema, Dança, Música, Teatro, 1(2), 24-41. https://doi.org/10.34629/rcdmt.vol.1.n.2.pp24-41